Sea Watch kapitein Anne Paul Lancel/Vergeten held

Image result for anne paul lancet/sea watch

ANNE PAUL LANCEL, VERGETEN HELD

https://www.destentor.nl/meppel/sea-watch-kapitein-anne-paul-uit-meppel-durft-even-geen-mensen-te-redden~ac10d45a/
Europa
image.jpeg


EU, MEDEPLICHTIG AAN MOORD

https://nos.nl/artikel/2277780-europa-stopt-met-oppikken-van-migranten-op-middellandse-zee.html

RONDDOBBERENDE MIDDELLANDSE ZEE VLUCHTELINGEN, SLACHTOFFERS VAN INHUMANE EU POLITIEK

https://www.jokekaviaar.nl/Is-hulp-bij-overleven-strafbaar.html

SEA WATCH KAPITEIN ANNE PAUL LANCEL/VERGETEN HELD 

”Maar het zijn geen vrachtwagens waar boeken uit vallen, het gaat om mensenlevens. Het zou kunnen dat smokkelaars misbruik van ons maken. Als iedereen dood gaat op zee ligt hun business op z’n gat. Maar mensen aan hun lot overlaten, omdat dit op langere termijn wellicht beter is, kan ik simpelweg niet. Uiteindelijk hoop ik aan de goede kant van de geschiedenis te staan.’’
Aldus Sea Watch kapitein Anne Paul Lancel
https://www.destentor.nl/meppel/sea-watch-kapitein-anne-paul-uit-meppel-durft-even-geen-mensen-te-redden~ac10d45a/

De oplettende lezer weet, dat ik enkele dagen geleden heb geschrevenover Ware Zeehelden, de Sea Watch kapiteins Carola Rackete en Tommaso Stella, die vluchtelingen, die dreigden te verdrinken in de Middellandse Zee, het leven gered hebben en veilig naar Europa gebracht hebben. [1]Hun ”beloning”Strafrechtelijke vervolging en dat in het kader van de EU criminaliseringvan reddingsschepen [en hun kapiteins].Ja, diezelfde EU, die vluchtelingen liever laat verdrinken op de Middellandse Zee [2] dan naar Europa te laten komen.Alsof de meesten dat voor hun plezier doen en niet het slachtoffer zijn vanoorlogen, honger en vervolging!Alsof de meeste vluchtelingen al niet in de regio worden opgevangen! [3]
Maar laat het helder zijn:Mensen in nood hoor je te redden.Dat zegt het Zeerecht [4], maar is ook een Bijbelse Oproep.Want in de Bijbel wordt er verhaald over dappere mensen, die ordersvan de autoriteiten naast zich neerleggen, als deze dodelijk en inhumaan zijn![5]En dat doen dappere vluchtelingenredders op zee ook!
En niet alleen zij:Ook diegenen, die vluchtelingen met de meest simpele dingen soms,op andere wijze redden, tegen de wil in van autoriteiten, die onmenselijkbeleid voorstaan, betalen daarvoor een hoge prijs;Enkele voorbeelden [ik citeer uit artikel Joke Kaviaar]
De Malta 3: drie jonge vluchtelingen die er zelf voor zorgden dat zij en nog 105 vluchtelingen na hun redding niet terug werden gevaren naar Libië. Pure zelfverdediging, op Malta vervolgd als terrorisme. Onder hen de 19-jarige Abdalla Bari, uit Guinea. Zij werden ook piraten genoemd door Salvini. Nog niets bekend over een rechtszaak. Ze zitten vast.
. Zes Tunesische vissers, waaronder Chamsedinne Bourasinne, bekend van eerdere reddingsacties, hebben vier weken vastgezeten na een reddingsactie . Ze redden nog altijd vluchtelingen! 
. Cédric Herrou, een Franse boer: werd wegens het opvangen van vluchtelingen bij de grens met Italië tot een forse boete veroordeeld nadat acht maanden voorwaardelijk was geëist. Ook in hoger beroep volgde een veroordeling. Inmiddels heeft een hogere rechtbank geoordeeld dat hij niet had mogen worden vervolgd. “He should not have been prosecuted because he showed ‘fraternity’. The concept of fraternity confers the freedom to help others, for humanitarian purposes, without consideration for the legality of their stay on national territory” .
. Walid Charaabi en Anouk Van Gestel en nog twee mensen uit Brussel die onderdak gaven aan vluchtelingen: zaten resp. tien en twee maanden in voorarrest en werden vervolgd wegens mensensmokkel en lidmaatschap van een misdaadorganisatie. Vrijspraak. Parket is in beroep gegaan .
. De Stansted 15 die een deportatiecharter blokkeerden: Ze zijn van de terrorisme aanklachten vrijgesproken. Evengoed werden ze wel veroordeeld voor minder zware aanklachten en zijn in hoger beroep .
. Scott Warren van No More Deaths, in de VS vervolgd wegens het verstrekken van water en eten aan vluchtelingen gered uit de woestijn: hij trof een ‘hung’ jury die er niet uitkwam, maar is er nog niet zeker van of dit einde verhaal is .
. Elin Ersson, de Zweedse studente die in het vliegtuig een deportatie verhinderde, kreeg een boete waar een gevangenisstraf dreigde, en ging in beroep. Een van de rechters gaf blijk van vooringenomenheid en het proces moet nu over .
. De Briançon 7, 7 Franse activisten die in een mars samen met 20 vluchtelingen de Italiaanse – Franse grens over gingen om hen te beschermen tegen fascisten zijn veroordeeld tot 6 en 12 maanden cel (het meest voorwaardelijk) en in hoger beroep . [6]
ZEERECHT
Ik verwees naar het Zeerecht:Nu vertellen juristen op de website van ”Migratierecht [vreemdelingenrecht] ons, dat er weliswaar een verplichting is, mensente redden van de verdrinkingsdood, maar dat landen [in casu Europese]nog niet verplicht zijn, hen ook op te nemen. [7]Niet alleen is dit een enge redenatie, want als er geen keuze IS [wantterugbrengen naar Libie met zijn slavenmarkten en martel-detentiecentra, is weer in strijd methet Anti-Folterverdrag] [8], wat dan?”Blijven ronddobberenop zee” wat in feite neer zou komen op uithongering [of dorsting] Alsof DAT wel mag……
Maar alle bittere Gekheid op een stokje:Nog los van verdraaid migratierecht [wat in feite al de rechten vanvluchtelingen aantast of op zijn zachtst gezegd, beperkt], zelfs het REDDENOP ZEE, verplicht volgens het Zeerecht wordt door die migratierecht handhavende Europese landen tegengewerkt, omdat zij zelf hebben verklaard,geen vluchtelingen meer te gaan oppikken…..[9]

ANNE PAUL LANCEL
Tot het door Wetgevers Recht praten, wat Krom is en het EU criminaliserenvan dappere mensen, zowel te land als ter zee, die vluchtelingen helpen, tegenonrechtvaardige Wetten in [10]
Een naam, die beslist genoemd moet worden en tot nu toe is ondergesneeuwd, is Sea Watch 3 kapitein, Anne Paul Lancel.Deze dappere kapitein uit Meppel heeft een Verhaal, dat sterk lijkt op dat van Carola Rackete:Hij dobberde wekenlang rond op de Middellandse Zee met 47 opvarenden en de levensmidden begonnen op te raken. Geen land wilde ze hebben, zoals gewoonlijk. [11]Uiteindelijk hebben toch zeven landen zich bereid verklaard,de vluchtelingen op te nemen, waaronder Nederland. [let wel: niet in hun status van vluchtelingen, maar voor de asielprocedure] [12]

POLITIEKE TERREUR TEGEN ANNE PAUL LANCELDeze keer goed afgelopen dus.Maar de reden waarom ik dit stuk schreef is de nare mediastorm die vluchtelingenredder Anne Paul Lancel,  zoals trouwens vede andere vluchtelingenredders, over zich heen kreeg, vooral van de kant van de politiek. [13]En het werd zo onaangenaam, dat de man zelfs besloot,voorlopig maar even geen vervolgactie te plannen. [14]Van zijn kant uit begrijpelijk na die laffe politieke aanvallen,met name ook uit de hoek van het zich ”christelijk” noemende CDA [15], maar te schandalig voor woorden.Zelf merkt hij hierover onder andere op [ik citeer De Stentor]”,Ik dacht dat ik iets goeds deed, maar blijkbaar zijn er grote krachten in het spel die iets anders denken’’EN”,Maar het doet pijn om te horen dat wij het probleem zijn, al ben ik de eerste om te erkennen dat wij niet de oplossing zijn. Ik heb de antwoorden ook niet. Alles wordt nu teruggebracht tot een paar schepen. Ik ben niet in Afrika aan het flyeren: kom alsjeblieft naar Europa. Het lijkt mij stug dat iemand voor zijn hut in Mali zit en denkt: Sea Watch is er, laten we het maar gaan doen. Als ze op een zeewaardige boot zouden varen, zou je mij daar ook niet zien. Maar het zijn geen vrachtwagens waar boeken uit vallen, het gaat om mensenlevens. Het zou kunnen dat smokkelaars misbruik van ons maken. Als iedereen dood gaat op zee ligt hun business op z’n gat. Maar mensen aan hun lot overlaten, omdat dit op langere termijn wellicht beter is, kan ik simpelweg niet. Uiteindelijk hoop ik aan de goede kant van de geschiedenis te staan.” [16]
EPILOOG

Anne Paul Lancel, kapitein op de Middellandse Zee, die de levens van vluchtelingen redde, hoeft er niet bang voor tezijn:Hij STAAT aan de goede kant van de geschiedenis.Want het redden van mensen in een noodsituatie, zoals hij[en anderen] gedaan heeft, is een van de meest fundamenteleDingen, die ertoe doen.Het is algemeen menselijk, Bijbels, van alle godsdienstenen leefregels van niet of anders gelovigen.Het is UNIVERSEEL.Dat er regeringen zijn en politieke Boosdoeners, die vinden,dat je vluchtelingen moet laten verrekken [17], is HUN verantwoordelijkheid en HUN misdaad.Ook zij komen in het canon van de geschiedenis, maar dan aan de verkeerde kant.
Omdat er veel aandacht is voor mensenredders als Carola Rackete en Tommaso Stella, maar minder voor de evendappere Anne Paul Lancel, is dit stukje geschreven.En ook, omdat hij zich danig heeft laten neerdrukkendoor de [Nederlandse] politieke gangsters, die hemaanvielen. [18]Die CDA’ers, die dat deden, moeten hun Bijbel eens overlezen en dan vooral dat stukje over de vroedvrouwen Sifra en Pua, [19]
En als algemene Oproep zeg ik:
Haal die standbeelden van die koloniale misdadigers enZee”helden” [lees: rovers en facilitatoren der slavenhande] neer[20], verander hun straatnamen en richt standbeelden en straten op voor de ware Zeehelden:
Mensen als Anne Paul LancelDie de Geschiedenis eer aandoen.
Astrid Essed

NOTEN

[1]

SEA WATCH KAPITEIN KOMT VRIJ/SEA WATCH, CAROLA RACKETE EN TOMMASO STELLA/ONGEHOORZAAM IN NAAM VAN DE MENSELIJKHEIDASTRID ESSED9 JULI 2019
https://www.astridessed.nl/sea-watch-kapitein-komt-vrij-sea-watch-carola-rackete-en-tommaso-stella-ongehoorzaam-in-naam-van-de-menselijkheid/

[2]
NOSEUROPA STOPT MET OPPIKKEN VAN MIGRANTEN OP MIDDELLANDSE ZEE
https://nos.nl/artikel/2277780-europa-stopt-met-oppikken-van-migranten-op-middellandse-zee.html

[3]

”Van alle vluchtelingen wereldwijd, wordt zeker 86 procent in buurlanden van crisisgebieden opgevangen, oftewel in de regio. In sommige gevallen gaat het om straatarme landen, waar de bevolking zelf al moeite heeft om de eindjes aan elkaar te knopen. Vluchtelingen vinden onderkomen in tentenkampen, leegstaande gebouwen, kleine kamertjes, bij gastgezinnen of in provisorische hutjes op straat. Daar wachten ze op betere tijden, om terug te keren naar ’thuis’.
VLUCHTELING.NLGROOTSTE DEEL VAN ALLE VLUCHTELINGEN WERELDWIJD IN DE REGIO OPGEVANGEN
https://www.vluchteling.nl/nieuws/2017/5/grootste-deel-van-alle-vluchtelingen-wereldwijd-in-de-regio-opgevangen

[4]
UNITED NATIONS CONVENTION ON THE LAW OF THE SEA
https://www.un.org/depts/los/convention_agreements/texts/unclos/unclos_e.pdf

[5]
”Daarenboven sprak de koning van Egypte tot de vroedvrouwen der Hebreïnnen, welker ener naam Sifra, en de naam der andere Pua was;

16 En zeide: Wanneer gij de Hebreïnnen in het baren helpt, en ziet haar op de stoelen; is het een zoon, zo doodt hem; maar is het een dochter, zo laat haar leven!

17 Doch de vroedvrouwen vreesden God, en deden niet, gelijk als de koning van Egypte tot haar gesproken had, maar zij behielden de knechtjes in het leven.”

https://www.statenvertaling.net/bijbel/exod/1.html

[6]

IS HULP BIJ OVERLEVEN STRAFBAAR?

JOKE KAVIAAR

30 JUNI 2019

https://www.jokekaviaar.nl/Is-hulp-bij-overleven-strafbaar.html

[7]

”Op het eerste gezicht ligt dit eenvoudig. Het VN-zeerechtverdrag van 1982 bepaalt dat Staten die bij het verdrag aangesloten zijn de kapiteins van hun schepen moeten verplichten hulp te bieden aan in nood geraakte schepen. Kapiteins dienen zo spoedig mogelijk naar de locatie van een incident te varen, zodra zij daarover geïnformeerd worden. ”

….

….

”Er is dus een verplichting, voor zowel kapiteins als staten om hulp te bieden in geval van nood. De praktijk is voor asielzoekers echter weerbarstig. Het VN-zeerechtverdrag en het internationaal verdrag voor de veiligheid van mensenlevens op zee (Convention for the safety of life at sea, SOLAS) regelen namelijk niet wat er met de geredde personen moet gebeuren. Wanneer zeelieden in nood gered worden, leidt dit nauwelijks tot problemen. Schepen die deze zeelieden aan boord hebben genomen bij een reddingsactie, laten deze bij de volgende haven die zij aandoen weer van boord. Van daaruit kunnen de geredde personen hun terugreis organiseren of werk zoeken op een ander schip. Wanneer de geredde personen migranten zijn die via de zee naar Europa proberen te komen, ligt dit anders. Deze mensen zijn immers niet van plan om vanuit de haven waar zij aan land worden gelaten hun terugreis te organiseren. Zij willen in het land van aankomst of in een ander Europees land werk zoeken of asiel vragen. Dit willen de Europese staten niet, maar wanneer zij de migranten eenmaal op hun grondgebied hebben toegelaten, kunnen zij hen niet zonder meer terug sturen.

Toegang tot een asielprocedure
Op grond van het internationaal recht zoals het Verdrag betreffende de status van vluchtelingen en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens mogen de lidstaten mensen niet terug sturen naar een land, waar zij gevaar lopen het slachtoffer van ernstige mensenrechtenschendingen te worden. Onder de migranten die per boot Europa proberen te bereiken, bevinden zich mensen die een dergelijk gevaar lopen. Velen van hen zijn immers afkomstig uit conflictgebieden zoals Syrië. Om te bepalen wie internationale bescherming tegen uitzetting naar het land van herkomst nodig heeft, moet de staat deze personen toegang bieden tot een asielprocedure.

Dolende schepen
Wanneer een groep asielzoekers en migranten uit zee is gered, doet zich de vraag voor welke staat hen op zijn grondgebied wil toelaten. En hier wordt het probleem in volle omvang zichtbaar: hoewel deze bootmigranten op grond van internationale verplichtingen recht hebben op een asielprocedure, verplicht het internationale recht staten niet om deze drenkelingen toegang te geven tot hun grondgebied. Sterker nog, een staat is gerechtigd om zelf te beslissen wie het land in mag reizen.”

VERBLIJFBLOG

MOET EEN KAPITEIN EEN BOOTJE MET MIGRANTEN IN

NOOD REDDEN?

1 OCTOBER 2014

TEKST

Op 15 september 2014 berichtte IOM dat alweer 500 migranten uit onder meer Syrië en Palestina waren omgekomen in de Middellandse zee. Als een schip in nood verkeert, is een kapitein volgens een eeuwenoude maritieme traditie verplicht zo snel mogelijk te hulp te schieten. Maar zijn kapiteins ook verplicht bootmigranten te redden?

Door Lisa Komp

De Correspondent 8 oktober 2014 ‘Wat doet een kapitein als hij een boot vol vluchtelingen tegenkomt?’

Verplichtingen onder het zeerecht
Op het eerste gezicht ligt dit eenvoudig. Het VN-zeerechtverdrag van 1982 bepaalt dat Staten die bij het verdrag aangesloten zijn de kapiteins van hun schepen moeten verplichten hulp te bieden aan in nood geraakte schepen. Kapiteins dienen zo spoedig mogelijk naar de locatie van een incident te varen, zodra zij daarover geïnformeerd worden. Deze verplichting geldt voor privé (handels)schepen en voor schepen die door overheidsinstanties gevaren worden, zoals schepen van de kustwacht. Bovendien dienen de aangesloten staten een zoek- en reddingsdienst in stand te houden, in zogenaamde search and rescue zones die onder zijn verantwoordelijkheid vallen. Hiervoor dient de staat maritieme reddings- en coördinatiecentra op te zetten. Deze centra voeren zelf reddingsacties uit of coördineren reddingsacties door andere schepen aan te sturen en met andere reddingscentra samen te werken..

Naar een veilige haven
Er is dus een verplichting, voor zowel kapiteins als staten om hulp te bieden in geval van nood. De praktijk is voor asielzoekers echter weerbarstig. Het VN-zeerechtverdrag en het internationaal verdrag voor de veiligheid van mensenlevens op zee (Convention for the safety of life at sea, SOLAS) regelen namelijk niet wat er met de geredde personen moet gebeuren. Wanneer zeelieden in nood gered worden, leidt dit nauwelijks tot problemen. Schepen die deze zeelieden aan boord hebben genomen bij een reddingsactie, laten deze bij de volgende haven die zij aandoen weer van boord. Van daaruit kunnen de geredde personen hun terugreis organiseren of werk zoeken op een ander schip. Wanneer de geredde personen migranten zijn die via de zee naar Europa proberen te komen, ligt dit anders. Deze mensen zijn immers niet van plan om vanuit de haven waar zij aan land worden gelaten hun terugreis te organiseren. Zij willen in het land van aankomst of in een ander Europees land werk zoeken of asiel vragen. Dit willen de Europese staten niet, maar wanneer zij de migranten eenmaal op hun grondgebied hebben toegelaten, kunnen zij hen niet zonder meer terug sturen.

Toegang tot een asielprocedure
Op grond van het internationaal recht zoals het Verdrag betreffende de status van vluchtelingen en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens mogen de lidstaten mensen niet terug sturen naar een land, waar zij gevaar lopen het slachtoffer van ernstige mensenrechtenschendingen te worden. Onder de migranten die per boot Europa proberen te bereiken, bevinden zich mensen die een dergelijk gevaar lopen. Velen van hen zijn immers afkomstig uit conflictgebieden zoals Syrië. Om te bepalen wie internationale bescherming tegen uitzetting naar het land van herkomst nodig heeft, moet de staat deze personen toegang bieden tot een asielprocedure.

Dolende schepen
Wanneer een groep asielzoekers en migranten uit zee is gered, doet zich de vraag voor welke staat hen op zijn grondgebied wil toelaten. En hier wordt het probleem in volle omvang zichtbaar: hoewel deze bootmigranten op grond van internationale verplichtingen recht hebben op een asielprocedure, verplicht het internationale recht staten niet om deze drenkelingen toegang te geven tot hun grondgebied. Sterker nog, een staat is gerechtigd om zelf te beslissen wie het land in mag reizen. Zo kan het gebeuren dat een schip dat geredde migranten aan boord nam geen toestemming krijgt om een Europese haven in te varen. Een voorbeeld is de MV Salamis, die op 4 augustus 2013 op aanwijzing van het reddingcentrum in Rome 102 Afrikaanse migranten voor de Libische kust had gered. Toen de kapitein de geredde personen in Malta van boord wilde laten, weigerde Malta de MV Salamis toegang tot de haven. Pas drie dagen later was Italië bereid om het schip te laten aanmeren om de passagiers van boord te laten. De vertraging kan ook ontstaan door de vluchtelingen zelf, zo bleek onlangs. Nadat een cruiseschip meer dan 300 Syrische vluchtelingen van een wankel bootje op zee redde, deed het een haven in Cyprus aan. De geredde passagiers weigerden echter om in Cyprus van boord te gaan en zorgden op deze manier voor enkele dagen vertraging.

Kosten voor de scheepvaart
Het feit dat het soms lang kan duren voordat een Europese haven een schip met drenkelingen toelaat, maakt het voor kapiteins zeer onaantrekkelijk om migranten uit zee te redden. Het gebruik van grote transportschepen kost meerdere duizend euro’s per dag (zie hier voor een indicatie van de kosten). Om de kosten te drukken, varen dergelijke schepen op een heel strak schema. Een vertraging van drie dagen kan een enorme economische schade veroorzaken. De kosten voor het schip moeten immers worden doorbetaald en het schip kan waarschijnlijk niet meer aan de overeengekomen aflevertermijn voldoen, waaraan vaak contractuele boetes zijn gekoppeld. De vrees is zo gerechtvaardigd dat scheepseigenaren en kapiteins niet aan hun verplichting tot het bieden van hulp bij nood zullen voldoen. In dat geval loopt de kapitein evenwel het risico om onder nationaal recht aansprakelijk te worden gesteld omdat hij zijn reddingsplicht niet is nagekomen. Zie hierover ook het eerdere blog van Paolo Cuttitta.

Held of mensensmokkelaar?
De kosten zijn niet het enige risico voor de kapitein, een ander probleem is dat hij verdacht kan worden van mensensmokkel, nadat hij in nood verkerende migranten en asielzoekers aan boord heeft genomen. In het VN-Protocol mensensmokkel hebben lidstaten de smokkel van mensen over zee strafbaar gesteld. Dat dit niet een denkbeeldige situatie is blijkt uit het incident van de Cap Anamur. Dat schip had 37 Afrikaanse migranten en asielzoekers gered van de verdrinkingsdood, waarop het meerdere weken op toegang tot een haven moest wachten. Toen het schip eindelijk de haven van Porto Empedocle in Sicilië was binnengevaren, werd de kapitein op verdenking van mensensmokkel vastgezet. De kapitein werd weliswaar uiteindelijk vrijgesproken, maar dergelijke incidenten maken het bieden van hulp bij nood moeilijker.

Nog geen oplossing in zicht
De eeuwenoude maritieme traditie die een kapitein verplicht een ander schip bij nood te hulp te schieten, is dan ook niet op de asielproblematiek in Zuid-Europa toegesneden. Zolang er geen objectieve criteria zijn die bepalen welke staat verplicht is de geredde personen aan land te laten, is een oplossing nog ver weg. In 2004 is er door de International Maritime Organization (IMO) een poging gedaan om dit humanitaire probleem op te lossen. Zo is het SOLAS gewijzigd, waardoor de staat in wiens search and rescue zone de redding plaatsvond, nu verplicht is het aan land gaan van geredde personen te coördineren. Nog steeds is echter geen enkele staat (dus ook deze coördinerende staat niet) verplicht om geredde personen aan land te laten. Bovendien verzet Malta zich tegen de toepassing van deze regeling, omdat het in verhouding een grote search and rescuezone heeft. Het zou dan immers vaak de rol van coördinator toegewezen krijgen. Italië daarentegen, wil de regeling wel toepassen, zodat het tussen beide landen vaak tot een conflict komt, welk land de coördinatie op zich moet nemen. Terwijl de IMO zich inmiddels al meer dan 10 jaar bezig houdt met het zoeken naar een oplossing, heeft zij nog geen compromis kunnen bereiken, dat door alle betrokken landen wordt geaccepteerd. Het is dan ook zeer de vraag of dit in de nabije toekomst wel zal lukken.

DE CORRESPONDENT

WAT DOET EEN KAPITEIN, ALS HIJ EEN BOOT VOL VLUCHTELINGEN TEGENKOMT?

https://decorrespondent.nl/1874/wat-doet-een-kapitein-als-hij-een-boot-vol-vluchtelingen-tegenkomt/139288798-9833865e

TEKST

Wat moet een kapitein doen?

Het VN-zeerechtverdrag Meer informatie over dat verdrag.is er duidelijk over. Kapiteins zijn verplicht hulp te bieden aan in nood geraakte schepen. Dat betekent dat zij zo snel mogelijk naar het schip in nood moeten varen om hulp te bieden. Deze verplichting geldt niet alleen voor schepen van overheidsinstanties, zoals bijvoorbeeld de kustwacht, zij geldt ook voor privéschepen en handelsschepen. Bovendien geldt de verplichting voor allemensen in nood.

Wat moet er met de drenkelingen gebeuren?

Het zeerecht  regelt niet wat er met de geredde personen moet gebeuren. Wanneer een kapitein een normale boot in nood redt, leidt dit nauwelijks tot problemen. Schepen die zeelieden aan boord hebben genomen bij een reddingsactie, laten hen bij de eerstvolgende haven weer van boord. Daar kunnen de geredde personen hun terugreis organiseren of werk zoeken op een ander schip.

En met migranten?

Migranten die hun leven riskeren om Europa te bereiken zijn natuurlijk niet van plan om, als ze in een haven worden afgezet, terug te gaan. Ze zullen asiel aanvragen of proberen anoniem door te reizen om in de illegaliteit te gaan werken. Deze bootmigranten hebben recht op een asielprocedure, maar niet op toegang tot het grondgebied van een staat. Zie daar het probleem: migranten moeten wel uit het water worden gered, maar kunnen niet zomaar aan land worden gebracht.

Een voorbeeld hiervan is de boot MV Salamis, die op 4 augustus 2013 op aanwijzing van het reddingscentrum in Rome 102 Afrikaanse migranten voor de Libische kust redde. Toen de kapitein de geredde personen op Malta van boord wilde laten, weigerde Malta de MV Salamis toegang tot de haven. Drie dagen later was Italië bereid om het schip te laten aanmeren om de passagiers van boord te laten.Lees hier meer over de zaak-MV Salamis.

Maar het is niet alleen de staat die weigert migranten op het grondgebied toe te laten, soms weigeren de vluchtelingen zelf, zo bleek onlangs. Nadat een cruiseschip meer dan 300 Syrische vluchtelingen van een wankel bootje op zee redde, deed het een haven op Cyprus aan. De geredde migranten weigerden echter om op Cyprus van boord te gaan omdat ze liever in een ander land asiel aanvroegen.

Waarom werken kapiteins niet altijd mee?

In één woord: het kost tijd. Het gebruik van grote transportschepen kost meerdere duizenden euro’s per dag. Om de kosten Zie hier voor een indicatie van de kosten.te drukken, varen dergelijke schepen volgens een heel strak schema. Een vertraging van drie dagen kan enorme economische schade veroorzaken. De kosten voor het schip moeten immers worden doorbetaald. Bovendien kan het schip vaak niet meer aan de overeengekomen aflevertermijn voldoen, waaraan vaak contractuele boetes zijn gekoppeld.

Wat voor risico’s lopen kapiteins nu eigenlijk?

Kapiteins moeten schipperen tussen de verplichting mensen in nood te redden en de commerciële belangen van hun rederij, door om zo min mogelijk tijd te verspillen. Als hij niet aan zijn reddingsplicht voldoet kan hij onder nationaal recht worden bestraft. Als hij zich niet aan zijn schema’s houdt wordt hij door zijn werkgever aangesproken.

Maar er is nog een risico voor de kapitein: hij kan worden verdacht van mensensmokkel. Want hoe kan hij bewijzen dat hij deze mensen redde en niet zelf smokkelde? Dat dit niet denkbeeldig is, blijkt uit het incident met de Cap Anamur. Dat schip redde 37 Afrikaanse migranten van de verdrinkingsdood, waarop het meerdere weken op toegang tot een haven moest wachten. Toen het schip eindelijk de haven van Porto Empedocle op Sicilië was binnengevaren, werd de kapitein op verdenking van mensensmokkel vastgezet. De kapitein werd uiteindelijk vrijgesproken, maar dergelijke incidenten maken het bieden van hulp bij nood moeilijker.

Is er een oplossing in zicht?

De eeuwenoude maritieme traditie die een kapitein verplicht een ander schip in nood te helpen, is niet op de asielproblematiek in Zuid-Europa toegesneden. Zolang er geen objectieve criteria zijn die bepalen welke staat verplicht is de geredde personen aan land te laten, is een oplossing nog ver weg.

In 2004 is er door de International Maritime Organization (IMO) een poging gedaan dit humanitaire probleem op te lossen. Nog steeds is echter geen enkele staat verplicht om geredde personen aan land te laten. Terwijl de IMO zich inmiddels al meer dan tien jaar bezighoudt met het zoeken naar een oplossing, heeft de club nog geen compromis kunnen bereiken dat door alle betrokken landen wordt geaccepteerd. Het is dan ook zeer de vraag of dit in de nabije toekomst wel zal lukken.

[8]
CONVENTION AGAINST TORTURE AND OTHER CRUEL, INHUMAN ANDDEGRADING TREATMENT OR PUNISHMENT
http://hrlibrary.umn.edu/instree/h2catoc.htm

[9]

NOSEUROPA STOPT MET OPPIKKEN VAN MIGRANTEN OP MIDDELLANDSE ZEE
https://nos.nl/artikel/2277780-europa-stopt-met-oppikken-van-migranten-op-middellandse-zee.html

[10]

COMMONDREAMS.ORG”SEA RESCUES HAVE BEEN CRIMINALIZED” AS GERMANBOAT CAPTAIN FACES 20 YEARS IN PRISON FOR SAVING REFUGEES 
https://www.commondreams.org/news/2019/06/11/sea-rescues-have-been-criminalized-german-boat-captain-faces-20-years-prison-saving

[11]

DE STENTOR.NL32 VLUCHTELINGEN ZITTEN AL TWEE WEKEN VAST OP SCHIP VAN KAPITEIN UIT MEPPEL: NIEMAND WIL ZE HEBBEN3 JANUARI 2019
https://www.destentor.nl/meppel/32-vluchtelingen-zitten-al-2-weken-vast-op-schip-van-kapitein-uit-meppel-niemand-wil-ze-hebben~a3b53d16/
TEKST
32 vluchtelingen zitten al twee weken vast op het schip van Anne Paul Lancel uit Meppel. Niemand wil ze hebben. Ze dobberen in afwachting van hun onzekere lot voor de kust van Malta. ,,Gaat het langer duren dan is scheurbuik niet ver weg.’’
De vluchtelingen, onder wie zeven kinderen, werden op 22 december door de vrijwilligers van Sea-Watch 3 opgepikt voor de kust van Libië. ,,Ik had gedacht dat we met twee, drie dagen ergens zouden kunnen aanmeren, maar we gaan naar de twee weken en de tijd begint te dringen. Je hoeft geen hogere raketkunde te hebben gestudeerd om te beseffen dat dit een onhoudbare situatie is”, vertelt Lancel. Geen enkel Europees land heet de opvarenden uit landen als Congo, Soedan en Mali welkom. Ook al is er zelfs een baby aan boord, die volgens de Meppeler overigens de vrolijkheid zelve is.

Gevoelig

Malta zou gezien de afstand ideaal zijn, maar Sea-Watch 3 werd hier al eens aan de ketting gelegd en verboden uit te varen. Het opnemen van vluchtelingen ligt politiek gevoelig in Europa, zo ervaart de 40-jarige Lancel aan den lijve. ,,Europese landen verwijzen ons terug naar Libië, omdat deze mensen zijn gered in het search en rescue-gebied van dat land (buiten de territoriale wateren). Maar daar wordt niet op onze oproepen gereageerd. De telefoon wordt gewoon niet opgenomen. Bovendien is het daar niet veilig.” Vluchtelingen en bemanning leven op rijst, bonen en bouillon. ,,Dat is een paar dagen te doen, maar gaat het langer duren dan is scheurbuik niet ver weg. Door het slechte weer slingert het schip behoorlijk. Velen zijn zeeziek en verliezen veel vocht.”
Een flinke domper na een aanvankelijk hoopvolle reddingsactie. Vlak voor kerst nog wel, alsof het zo moest zijn.  ,,We kregen een noodmelding van een verkenningsvliegtuig van Pilotes Volontaires, een Franse organisatie. Daar zijn we op afgegaan. Die mensen waren blij dat ze werden opgepikt, we wisten nog niet dat dit probleem zich zou voordoen. We hadden nog kip in de vriezer liggen, hebben eieren gekookt en muziek gedraaid, om toch iets van een kerstsfeer te krijgen. Nu het zolang duurt, wordt het elke dag steeds een klein beetje moeilijker. De lethargie neemt toe.” Via krachttraining, work-outs en dans komen de vluchtelingen de dag door, vertelt Lancel. ,,We hebben de televisie naar beneden gehaald, zodat ze de Lord of the Rings-trilogie kunnen bekijken, die we bij ons hebben. We hebben voorlopig genoeg brandstof, opgehaald in Gibraltar, waar we ook gebunkerd hebben. Morgen (vrijdag) komt een bootje langs die water, groente en fruit meeneemt. Dan vindt er ook een bemanningswissel plaats, dat gebeurt zo om de drie weken. Nee, niet voor mij, dat was wel de bedoeling, maar ze kunnen geen andere kapitein vinden. Ik blijf zolang het nodig is, met de zegen van mijn vriendin. Die staat honderd procent achter me.”

Autoriteit

Het contact met de vluchtelingen verloopt vooral via de andere vrijwilligers, waaronder vier artsen. ,,Ik houd een beetje afstand, zodat ik autoriteit kan uitstralen zodra dit nodig is.” De Meppeler raakte in 2016 bij Sea-Watch betrokken. ,,Ik werkte in de offshore scheepvaart en wilde eigenlijk stoppen met varen, had het wel gezien. Via een collega werd ik op deze organisatie gewezen. In de scheepvaart werk je acht weken op, acht weken af. Veel vrije tijd dus, ideaal om me hierbij aan te sluiten. De Sea-Watch 2 (tegenwoordig Lifeline geheten) was mijn eerste missie, een kleinere boot, waarmee we ook wel vluchtelingen hebben opgepikt. Dat gebeurde toen voor het eerst. Sea-Watch 1 was een nog kleinere boot, waarmee alleen ter plekke hulp werd verleend, zoals het uitdelen van reddingsvesten en technische hulp. Ze bleven dan bij de vluchtelingen totdat de kustwacht ze kon oppikken. Op de huidige schaal en lengte heb ik in ieder geval niet eerder meegemaakt.”

Wet

,,We handelen binnen de wet en zijn daar heel voorzichtig mee. Daarom hebben we een zender aan boord, waardoor iedereen kan zien waar we zijn. Je hoort wel eens woorden als mensensmokkelaars, we willen alle schijn wegnemen. Volgens de wet moeten wij deze mensen zo snel mogelijk in veilige haven brengen. Maar zolang politici er niet uit komen, dobberen wij hier.”
EINDE NIEUWSBERICHT

DE STENTOR.NLSEA WATCH KAPITEIN ANNE PAUL UIT MEPPEL DURFT EVEN GEENMENSEN TE REDDEN
https://www.destentor.nl/meppel/sea-watch-kapitein-anne-paul-uit-meppel-durft-even-geen-mensen-te-redden~ac10d45a/

TEKST
VIDEO’S & FOTOSERIEAnne Paul Lancel (40) uit Meppel kwam vorige maand ongewild in een mediastorm terecht. De kapitein van hulpschip Sea Watch 3 dobberde wekenlang rond op de Middellandse Zee met 47 vluchtelingen aan boord. Geen land wilde ze hebben. De reddingsoperatie leverde gemengde reacties op, tot bedreigingen via sociale media aan toe. ,,Op deze manier zou ik het niet weer doen.’’
‘Aan de ketting leggen en laten afzinken die boot.’ CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg wond er tijdens een politiek debat begin deze maand over onder meer de Sea Watch 3, geen doekjes om. De bemanning wordt ervan beticht mensensmokkel te faciliteren door vluchtelingen uit gammele bootjes op te pikken en te helpen oversteken naar eindbestemming Europa. De hulporganisatie als kwaaie pier in het politiek gevoelige thema vluchtelingen.
Die mensen komen uit veilige landen en steken over, want sea watch helpt ons toch wel. Ze worden gewoon bij de kustlijn opgepikt’, sprak het Kamerlid van regeringspartij CDA verontwaardigd. Denk je compassie te tonen, neemt de vaderlandse politiek je de morele maat. ‘Jullie maken het alleen maar erger’, kreeg de Meppelaar – in het dagelijks leven is hij zzp’er in de scheepvaart en dan vooral de offshore industrie – uit rechtse hoek te horen. 

Volgens Anne Paul Lancel, inmiddels terug in het vertrouwde Meppel, de omgekeerde wereld. ,,Ik dacht dat ik iets goeds deed, maar blijkbaar zijn er grote krachten in het spel die iets anders denken’’, zucht de 40-jarige kapitein die een, op zijn zachtst gezegd, woelige tijd achter de rug heeft. De reactie vanuit de Tweede Kamer is hem niet in de koude kleren gaan zitten. Zeker niet nadat de Italiaanse justitie collega’s van het Duitse reddingsschip Iuventa strafrechtelijk vervolgde op verdenking van het bevorderen van illegale migratie. 

De vrees voor rechtszaken weerhoudt hem voorlopig van een vervolgactie. ,,Dat is de reden dat ik voorlopig niet terugga. Ik had verwacht dat die mensen van Iuventa een medaille zouden krijgen. Maar als de Nederlandse overheid niet wil dat we dit doen, werkt het niet.”

Het lijntje is immers dun. ,,Stel dat een smokkelboot dicht bij ons vaart en er om een flesje water wordt gevraagd. Werk je samen als je daarin voorziet!?’’ Het was zijn tweede missie met Sea Watch, een wereld van verschil met de eerste, van vorig jaar. ,,Toen werkten we gewoon samen met de kustwacht, had ik helemaal geen angst om als mensensmokkelaar de gevangenis in te gaan. Maar deze laatste missie is in een politiek explosieve tijd, de overheid is bang voor anti-immigratiepartijen en hun populariteit. Het valt me heel erg tegen hoe de regering hierop reageert. Ik ben opgegroeid met normen en waarden, waarvan ik dacht dat ze Nederlands waren. Nee, zoals het nu gegaan is had ik het niet voor ogen.’’

Mensenlevens

Hij is geen woordvoerder van het omstreden Sea Watch, benadrukt hij in stadscafé Oasis, hartje Meppel. ,,Maar het doet pijn om te horen dat wij het probleem zijn, al ben ik de eerste om te erkennen dat wij niet de oplossing zijn. Ik heb de antwoorden ook niet. Alles wordt nu teruggebracht tot een paar schepen. Ik ben niet in Afrika aan het flyeren: kom alsjeblieft naar Europa. Het lijkt mij stug dat iemand voor zijn hut in Mali zit en denkt: Sea Watch is er, laten we het maar gaan doen. Als ze op een zeewaardige boot zouden varen, zou je mij daar ook niet zien. Maar het zijn geen vrachtwagens waar boeken uit vallen, het gaat om mensenlevens. Het zou kunnen dat smokkelaars misbruik van ons maken. Als iedereen dood gaat op zee ligt hun business op z’n gat. Maar mensen aan hun lot overlaten, omdat dit op langere termijn wellicht beter is, kan ik simpelweg niet. Uiteindelijk hoop ik aan de goede kant van de geschiedenis te staan.’’

Gezichten

Een aantal vluchtelingen van de Sea Watch 3 verblijft momenteel in het asielzoekerscentrum in zijn oude woonplaats Ter Apel. ,,Ik zou hun gezicht even willen zien. Vroeger was ik veel rechtser, voor opvang in de eigen regio. Maar ik heb geleerd dat het niet zo zwart/wit ligt, dat mensen het niet altijd in de hand hebben. Uiteindelijk sta ik er ook als professional in. Het zeerecht is een van de oudste rechten. Niemand zou op zee mogen verdrinken, die help je. Punt. Zo’n schip trekt goede mensen aan, dat is me misschien nog het meest bijgebleven. De klootzakken in de maatschappij melden zich niet.’’ De drijvende doden staan nog scherp op het netvlies. ,,We haalden geen mensen uit het water. Je labelt ze, zodat ze niet dubbel geteld worden. Dat gun ik politici: ga eens mee. Mensen hebben geen idee.’

[12]
”De premier van Malta, Joseph Muscat, maakte vanmiddag bekend dat Nederland en zeven andere landen samen vluchtelingen opnemen van Sea-Watch 3, de boot met 32 migranten die onder Nederlandse vlag bij Malta voor de kust ligt. Ook Duitsland, Frankrijk, Portugal, Ierland, Italië, Roemenië en Luxemburg nemen vluchtelingen op. Ook de 17 migranten op een ander hulpschip, de Albrecht Penck, worden opgevangen. ‘
DE STENTORSTAATSSECRETARIS HARBERS: NEDERLAND NEEMT EENMALIG ZES VLUCHTELINGEN OVER VAN SEA WATCH9 JANUARI 2019
https://www.destentor.nl/politiek/staatssecretaris-harbers-nederland-neemt-eenmalig-zes-vluchtelingen-over-van-sea-watch~a98e585b/

TEKST
VIDEONederland neemt zes vluchtelingen over van hulporganisatie Sea-Watch, die al bijna twintig dagen met een schip met 32 migranten bij Malta voor kust ligt. Dat zei staatssecretaris Mark Harbers (Migratie) vanmiddag tijdens een ingelaste persconferentie. Eenmalig, waarschuwt hij. ,,Nederland werkt in vervolg niet meer mee.’’
Harbers betreurt de beslissing, omdat hij een langdurige oplossing wil en geen ‘ad hoc-besluit’. Hij laat er geen enkele twijfel over bestaan dat dit de eerst en laatste keer is dat Nederland zwicht voor de noodkreet van de hulporganisatie. ,,Deze mensen gaan ook weer in procedure. We hebben ditmaal uit humanitaire overwegingen meegedaan, maar dat is de laatste keer geweest.’’ De EU heeft er al eerder voor gezorgd dat hulporganisaties niet meer op grote schaal op zee gammele bootjes te hulp schiet. Harbers benadrukt dat Sea-Watch ‘op eigen houtje’ heeft gehandeld. ,,Ons signaal aan hen is: laat dit de laatste keer zijn geweest. De volgende keer zullen ze waarschijnlijk nog veel langer ronddobberen.’’

Volgens Harbers kan het niet langer zo doorgaan. Hij wil dat er snel opvang wordt geboden aan de randen van Europa. De zes vluchtingen worden opgenomen in de asielprocedure. ,,Dan zal moeten blijken of ze ook daadwerkelijk recht hebben op verblijf.’’ Wordt dat afgewezen, dan worden ze alsnog teruggestuurd. ,,Er zitten kansrijke, minder kansrijke en volstrekt kansarme nationaliteiten bij’’, aldus Harbers. 

De premier van Malta, Joseph Muscat, maakte vanmiddag bekend dat Nederland en zeven andere landen samen vluchtelingen opnemen van Sea-Watch 3, de boot met 32 migranten die onder Nederlandse vlag bij Malta voor de kust ligt. Ook Duitsland, Frankrijk, Portugal, Ierland, Italië, Roemenië en Luxemburg nemen vluchtelingen op. Ook de 17 migranten op een ander hulpschip, de Albrecht Penck, worden opgevangen. 

Het schip van hulporganisatie Sea-Watch, dat onder Nederlandse vlag vaart, mocht de afgelopen achttien dagen nergens in Europa aanmeren, omdat de landen het oneens waren over de opvang en verdeling van de groep.  De migranten waren voor kerst gered uit de Middellandse Zee. De laatste dagen lag het schip voor de kust van Malta. Sea-Watch gaat ervan uit dat het schip in de loop van vandaag daar mag aanleggen. 
AD HOC
De Europese Commissie heeft de acht lidstaten verzocht een aantal migranten op te nemen. ,,Aan de tijd die dat geduurd heeft, zie je al hoe ingewikkeld dat is’’, zegt Harbers. 

In totaal Duitsland verwacht zo’n 60 migranten op te nemen, waaronder een aantal van de 200 migranten die al eerder aankwamen op Malta. Nederland doet daar niet aan mee. Ook de Duitse minister van Binnenlandse Zaken Steve Alter benadrukt dat het om een ‘ad hoc-oplossing’ gaat. Hij benadrukt dat er nog altijd gestreefd wordt naar een ‘langdurige en houdbare’ oplossing. 

De situatie op Sea-Watch 3 is nijpend. Rond de jaarwisseling belandde het schip al in een storm, waardoor veel opvarenden zeeziek werden. ,,We moeten onmiddellijk een veilige haven in en onze gasten ontschepen’’, klonk de noodkreet van de bemanning begin deze maand.

,,Eindelijk komt er een einde aan deze drie slopende weken. Maar het is schandalig dat het zo lang heeft geduurd’’, laat een woordvoerder van Sea-Watch weten. De Europese oplossing komt voor de migranten net op tijd: morgen dreigt er opnieuw een flinke storm. 

Waarom wilde niemand dit schip toelaten?Italië sloot haar havens omdat het land niet langer hét aankomstland van Europa wil zijn. In 2017 kwamen er 119.00 migranten aan land. De meesten van hen stapten aan de Libische kust aan boord van een (gammel) bootje, werden ergens op zee opgepikt en naar Italië gevaren. De Italiaanse minister Salvini noemde de ngo’s die daarbij betrokken waren ‘een veerdienst van de smokkelaars’. ‘De Italiaanse havens zijn dicht, we hebben al genoeg nepvluchtelingen opgenomen’. Dit jaar kwamen er dan ook veel minder mensen aan in Italië: zo’n 23.000. Malta liet in de dagen voor oud en nieuw nog 249 migranten aan land, die waren opgepikt door schepen van de eigen, Maltese kustwacht. Net zoals Italië wel migranten opneemt die worden opgepikt door de eigen kustwacht. De Sea Watch mocht niet aanmeren. De landen zijn er beducht voor dat alle NGO-schepen straks naar hen toe komen.

Krijgen we nog meer van dit soort patstellingen op zee?Ongetwijfeld. Ondanks alle EU-programma’s om te voorkomen dat Afrikanen de overtocht wagen, wachten er in Libië nog steeds duizenden mensen op hun kans. En Sea-Watch is niet van plan te stoppen. ,,We hadden er angst voor dat dit zou gebeuren, maar kustland moeten volgens internationale regels een veilige haven bieden en we willen toch in een samenleving terecht komen waarin de overheid haar eigen regels niet naleeft?”, aldus een woordvoerder. 

[13]
”‘Aan de ketting leggen en laten afzinken die boot.’ CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg wond er tijdens een politiek debat begin deze maand over onder meer de Sea Watch 3, geen doekjes om. De bemanning wordt ervan beticht mensensmokkel te faciliteren door vluchtelingen uit gammele bootjes op te pikken en te helpen oversteken naar eindbestemming Europa. De hulporganisatie als kwaaie pier in het politiek gevoelige thema vluchtelingen.”……….”‘Die mensen komen uit veilige landen en steken over, want sea watch helpt ons toch wel. Ze worden gewoon bij de kustlijn opgepikt’, sprak het Kamerlid van regeringspartij CDA verontwaardigd. ”

DE STENTOR.NLSEA WATCH KAPITEIN ANNE PAUL UIT MEPPEL DURFT EVEN GEENMENSEN TE REDDEN
https://www.destentor.nl/meppel/sea-watch-kapitein-anne-paul-uit-meppel-durft-even-geen-mensen-te-redden~ac10d45a/

[14]
”De vrees voor rechtszaken weerhoudt hem voorlopig van een vervolgactie. ”
DE STENTOR.NLSEA WATCH KAPITEIN ANNE PAUL UIT MEPPEL DURFT EVEN GEENMENSEN TE REDDEN
https://www.destentor.nl/meppel/sea-watch-kapitein-anne-paul-uit-meppel-durft-even-geen-mensen-te-redden~ac10d45a/

[15]

‘‘Aan de ketting leggen en laten afzinken die boot.’ CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg wond er tijdens een politiek debat begin deze maand over onder meer de Sea Watch 3, geen doekjes om. De bemanning wordt ervan beticht mensensmokkel te faciliteren door vluchtelingen uit gammele bootjes op te pikken en te helpen oversteken naar eindbestemming Europa. De hulporganisatie als kwaaie pier in het politiek gevoelige thema vluchtelingen.”……….”‘Die mensen komen uit veilige landen en steken over, want sea watch helpt ons toch wel. Ze worden gewoon bij de kustlijn opgepikt’, sprak het Kamerlid van regeringspartij CDA verontwaardigd. ”

DE STENTOR.NLSEA WATCH KAPITEIN ANNE PAUL UIT MEPPEL DURFT EVEN GEENMENSEN TE REDDEN
https://www.destentor.nl/meppel/sea-watch-kapitein-anne-paul-uit-meppel-durft-even-geen-mensen-te-redden~ac10d45a/

[16]

”Het zou kunnen dat smokkelaars misbruik van ons maken. Als iedereen dood gaat op zee ligt hun business op z’n gat. Maar mensen aan hun lot overlaten, omdat dit op langere termijn wellicht beter is, kan ik simpelweg niet. Uiteindelijk hoop ik aan de goede kant van de geschiedenis te staan.’’

DE STENTOR.NLSEA WATCH KAPITEIN ANNE PAUL UIT MEPPEL DURFT EVEN GEENMENSEN TE REDDEN
https://www.destentor.nl/meppel/sea-watch-kapitein-anne-paul-uit-meppel-durft-even-geen-mensen-te-redden~ac10d45a/

[17]

NOSEUROPA STOPT MET OPPIKKEN VAN MIGRANTEN OP MIDDELLANDSE ZEE
https://nos.nl/artikel/2277780-europa-stopt-met-oppikken-van-migranten-op-middellandse-zee.html

De Europese Unie gaat voorlopig geen migranten meer oppikken op de Middellandse Zee. Dit onderdeel van de zogenoemde operatie Sophia wordt in ieder geval zes maanden stopgezet, daarna wordt opnieuw bekeken wat er nodig is.

Het besluit moet nog door de lidstaten worden goedgekeurd. De huidige afspraken lopen tot 1 april.

Tienduizenden van het water gehaald

De bedoeling van operatie Sophia was vooral het verstoren van de mensensmokkel. Boten moesten in beslag worden genomen en vernietigd. Later kwam daar het trainen van de Libische kustwacht bij, zodat de vluchtelingen niet meer zouden vertrekken vanaf het Afrikaanse continent.

Maar in de praktijk werden ook veel bootmigranten opgepikt en vervolgens naar Italië gebracht. Volgens de meest recente cijfers gaat het om 45.000 migranten in bijna vier jaar, hoewel het er de laatste maanden aanmerkelijk minder zijn dan voorheen. Ook zijn 143 vermoedelijke mensensmokkelaars gearresteerd en 545 schepen vernietigd.De Italiaanse regering wil al langere tijd van de operatie Sophia af. In december ging vicepremier Salvini schoorvoetend akkoord met een verlenging tot 1 april, maar met de Europese verkiezingen in het vooruitzicht wil hij nu een daad stellen, zoals het door diplomaten wordt omschreven.

De afgelopen dagen is lang gesproken tussen diplomaten over verlenging van de missie. Op tafel lagen verschillende opties, waaronder het helemaal beëindigen van de missie. Uiteindelijk is gekozen voor een variant waarbij geen schepen meer varen, maar de situatie op zee nog wel vanuit de lucht in de gaten wordt gehouden.Frankrijk heeft twijfels over het afschalen van de operatie en ook Nederland is niet enthousiast over het stopzetten van de patrouilles op zee. De verwachting is echter dat niemand nu nog bezwaar zal maken, omdat het moeizame onderhandelingen zijn geweest.

[18]

‘‘Aan de ketting leggen en laten afzinken die boot.’ CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg wond er tijdens een politiek debat begin deze maand over onder meer de Sea Watch 3, geen doekjes om. De bemanning wordt ervan beticht mensensmokkel te faciliteren door vluchtelingen uit gammele bootjes op te pikken en te helpen oversteken naar eindbestemming Europa. De hulporganisatie als kwaaie pier in het politiek gevoelige thema vluchtelingen.”……….”‘Die mensen komen uit veilige landen en steken over, want sea watch helpt ons toch wel. Ze worden gewoon bij de kustlijn opgepikt’, sprak het Kamerlid van regeringspartij CDA verontwaardigd. ”

DE STENTOR.NLSEA WATCH KAPITEIN ANNE PAUL UIT MEPPEL DURFT EVEN GEENMENSEN TE REDDEN
https://www.destentor.nl/meppel/sea-watch-kapitein-anne-paul-uit-meppel-durft-even-geen-mensen-te-redden~ac10d45a/

[19]
‘Daarenboven sprak de koning van Egypte tot de vroedvrouwen der Hebreïnnen, welker ener naam Sifra, en de naam der andere Pua was;

16 En zeide: Wanneer gij de Hebreïnnen in het baren helpt, en ziet haar op de stoelen; is het een zoon, zo doodt hem; maar is het een dochter, zo laat haar leven!

17 Doch de vroedvrouwen vreesden God, en deden niet, gelijk als de koning van Egypte tot haar gesproken had, maar zij behielden de knechtjes in het leven.”

https://www.statenvertaling.net/bijbel/exod/1.html

[20]

URK WIL J.P. COENSTRAAT/MASSAMOORDENAARS OP

VOETSTUK

ASTRID ESSED

27 FEBRUARI 2018

MICHIEL DE RUYTER, ZETBAAS VAN DE NEDERLANDSE SLAVENHANDEL

ASTRID ESSED

26 AUGUSTUS 2015

Reacties uitgeschakeld voor Sea Watch kapitein Anne Paul Lancel/Vergeten held

Opgeslagen onder Divers

Reacties zijn gesloten.