GVB steunt illegale Israelische nederzettingen/Samenwerking met CAF

GVB STEUNT ILLEGALE ISRAELISCHE NEDERZETTINGEN/SAMENWERKING MET CAF

  • A metro stop
  • CAFCreating rail solutions tailored to suit the needs of each and every customer.Front view of a high-speed train

CAF TRANSPORTSYSTEM, EARNING BLOOD MONEY BY SUPPORTING THEILLEGAL ISRAELI SETTLEMENTS
https://www.caf.net/en/compania/index.phphttps://bdsmovement.net/boycott-caf

https://bdsmovement.net/boycott-caf
Image result for settlements/Images

ISRAELI SETTLEMENTS, ILLEGAL UNDER INTERNATIONAL LAW

ISRAELI SETTLEMENTS, ILLEGAL UNDER INTERNATIONAL LAW

AANGVBDIRECTIE EN MANAGEMENT
TavMevrouw C. Zuiderwijk/Algemeen DirecteurDe heer M. Lohmeijer/Directeur Techniek en OperatieDe heer K. Beeckmans/Financieel Directeur
Onderwerp:Oproep tot verbreking van alle banden met CAF vanwege betrokkenheidbij de Israelische bezettingspolitiek

Geachte DirectieGeacht Management

Vooraf:Als u erachter staat, dat mensen worden bezet, van hun land wordenverdreven, worden bestolen en/of geintimideerd, lees dan niet verder.

[Een soortgelijke brief is eveneens verzonden naar het Openbaar Vervoer Utrecht en NS, die net zoals u met CAF in zee zijn gegaan]

Volgens betrouwbare informatie, die mij bereikt heeft, bent u een samenwerkingsverband aangegaan met CAF, de Spaanse leverancier vantreinen en trams [1] en ik roep u per onmiddellijk op om dit misdadigebedrijf uit te sluiten van toekomstige aanbestedingen en opdrachten!
Reden [en dat verklaart dan ook direct waarom ik dit CAF bedrijf”misdadig” noem]:De CAF betrokkenheid bij de Israelische bezettings en landroof politiek!
Hoewel u daarvan op de hoogte had moeten zijn en daarom sowieso nietmet CAF in zee had moeten gaan, zal ik het nog eens uitleggen:
CAF, dat Spaans-Baskische trein en tramvervoerbedrijf, werkt in opdracht vanIsrael aan de uitbreiding van de ”Jerusalem Lightrail”, een sneltramverbinding,die West Jerusalem verbindt met de in bezet Palestijns gebied gelegenillegale nederzettingen in Oost-Jerusalem [Oost-Jerusalem is dus, zoalsu dient te weten, door Israel bezet gebied] [2]Deze samenwerking van CAF aan Lightrail dateert reeds van 2019! [3]

WAAROM MISDADIG?
Ik heb het hierboven al geschreven:Dat CAF bedrijf is misdadig, omdat het willens en wetens meewerkt[en eraan verdient!] aan de instandhouding van de misdadige Israelische bezetting [4] en de direct daaruit voortvloeiende even misdadigenederzettingenpolitiek!Niet alleen zijn die in bezet Palestijns gebied gebouwde nederzettingenillegaal volgens het Internationaal Recht [5], er is ook overduidelijksprake van directe landroof, omdat bezet Palestijns gebied is GESTOLENvan de bezette Palestijnse bevolking [die van hun rechtmatige gebied isverdreven] ten gunste van uit Israel afkomstige Joodse inwoners, aan wie opvoormalig Palestijns land [of huizen] bewoningen en land is toegewezen.En alsof dat nog niet erg genoeg is, is er regelmatig sprake van terreur en geweld van deze kolonisten [bewoners van de illegale nederzettingen] tegenover de bezette Palestijnse bevolking, al dan niet ondersteund doorIsraelische veiligheidstroepen!Lees er de Israelische mensenrechtenorganisatie B’stelem maar opna! [6]
UW OPDRACHT
Het zou u niet eens meer gezegd moeten worden!Niet alleen had u nooit met CAF, dat de Israelische bezettings en kolonisatiepolitiek faciliteert [7] en er direct aan verdient, in zee moeten gaan, omdatu alle informatie, die ik u hier heb aangedragen, ook wel had kunnen vinden,nu u dus van deze informatie voorzien bent, die anderen dan ik u ook hebben aangedragen [8], dient dit misdadige bedrijf, CAF, per directuit te sluiten van toekomstige aanbestedingen en opdrachten!Niet alleen vanwege CAF’s misdadige involvement met Jerusalem Light Rail[zie wat ik daarover reeds geschreven heb in bovenstaande], maar ookdoor de hardleersheid van dit bedrijf.Weet u, dat concurrenten van CAF, zoals Alston, Siemens, Bombardier, Systraen Maquarie zich WEL hebben teruggetrokken uit de Jerusalem Light Railaanbesteding? [9]Neen?Dan weet u het nu!
En dat voorbeeld dient u ook te volgen

EPILOOG
Ik heb het al duidelijk gemaakt en hoef er weinig meer aan toe te voegen:U bent in zee gegaan met CAF, een totaal fout bedrijf, dat door haar betrokkenheid bij Jerusalem Light Rail, medewerkt aan de facilitering eninstandhouding van een van de meest kwalijke aspecten van de Israelischebezettingspolitiek:De in bezet Palestijns gebied gestichte Joods-Israelische nederzettingen,in strijd met het Internationaal Recht [10] en tot stand gekomen door regelrechtediefstal en landroof. BAH!
Daarvan zou u uit uzelf moeten zeggen:Bij zo’n vieze Club wil ik niet horen en er zeker geen vervoermiddelenvan willen afnemen.
Dus nu een duidelijke waarschuwing en eis van mijn kant, waarschijnlijkvoorafgegaan door vele anderen [11]
MIJDT CAF IN DE TOEKOMST, GA NIET MEER MET DEZE MISDADIGERS IN ZEE!
Anders bent u betrokken bij Bloedgeld, Bezetting en Landroofen staat u erachter, dat  dat mensen worden bezet, van hun land wordenverdreven, worden bestolen en/of geintimideerd.
Dat maakt u dan tot mede crimineel
Mijdt dus in de toekomst CAF!Het is al erg genoeg, dat u met hen in zee gegaan bent.
Vriendelijke groeten
Astrid EssedAmsterdam 
NOTEN

[1]

GVB

CAF TRAMS RIJDEN DINSDAG OOK OP LIJN 5

TUSSEN AMSTERDAM EN AMSTELVEEN STADSHART

22 MAART 2021

https://www.spoorpro.nl/lightrail/2021/03/22/caf-trams-rijden-dinsdag-ook-op-lijn-5-tussen-amsterdam-en-amstelveen-stadshart/

De nieuwe CAF-trams van stadsvervoerder GVB zullen niet meer enkel op de Amstelveenlijn rijden. Vanaf dinsdag wordt de 15G-tram ook opgenomen in de dienstregeling van lijn 5 tussen Amsterdam en Amstelveen Stadshart. Dat gebeurt in de kenmerkende blauw-witte kleurstelling en daarmee is sprake van een primeur. Op de Amstelveenlijn rijden de trams namelijk in de R-netkleuren.

De nieuwe CAF-trams van stadsvervoerder GVB zullen niet meer enkel op de Amstelveenlijn rijden. Vanaf dinsdag wordt de 15G-tram ook opgenomen in de dienstregeling van lijn 5 tussen Amsterdam en Amstelveen Stadshart. Dat gebeurt in de kenmerkende blauw-witte kleurstelling en daarmee is sprake van een primeur. Op de Amstelveenlijn rijden de trams namelijk in de R-netkleuren.

Het GVB heeft in totaal 72 nieuwe 15G-trams besteld bij de Spaanse fabrikant CAF, ter vervanging van de oudere 11G- en 12G-trams. Deze worden na meer dan twintig jaar stapsgewijs buitendienst gesteld. Inmiddels zijn er al 43 nieuwe trams geleverd, waarvan achttien in blauw-witte kleuren. Dat is ruimschoots voldoende om op lijn 5 in één keer met volledig nieuwe voertuigen te gaan rijden, maar er is bewust voor gekozen dat niet te doen.

Kinderziektes

“We beginnen met één voertuig om zo alle bestuurders op lijn 5 goed en gedegen de mogelijkheid te geven gewend te raken aan de nieuwe voertuigen”, aldus Iris Bruinsma, unitmanager vervoer bij het GVB. De bestuurders konden afgelopen periode kennismaken met de nieuwe trams, zowel in een simulator als de voertuigen zelf. “Maar het is anders om er de hele dag in dienstregeling mee te rijden en om te gaan met mogelijke kinderziektes.”

Omdat de 15G-trams al ruim drie maanden rijden op de Amstelveenlijn, is er al veel geleerd over het nieuwe voertuig. Desondanks wordt rekening gehouden met mogelijke nieuwe kinderziektes op lijn 5, zoals niet synchroon lopende reisinformatie op de schermen in de tram. “Het is een nieuw tram met nieuwe software op een lijn waarop het voertuig voor het eerst volledig gaat rijden. Alles is eigenlijk nieuw, behalve de lijn zelf natuurlijk.”

Waarborgen robuuste dienstregeling

Als de introductie van de eerste nieuwe CAF-tram op lijn 5 naar behoren verloopt, wordt een week later een tweede ingezet. Dit gaat net zo lang door tot alle elf oude trams zijn vervangen. Deze stapsgewijze aanpak zorgt er volgens de vervoerder voor dat het beste een goede en solide dienstregeling kan worden gewaarborgd met de nieuwe voertuigen. Het GVB kan nog niet zeggen welke lijn als volgende aan de beurt is.

Op de Amstelveenlijn deden zich in de beginfase verschillende kinderziektes voor en was er tijd nodig om gewend te raken aan de nieuwe trams, met vertraging en soms ook rituitval tot gevolg. Hoewel er inmiddels sprake is van een positieve trend, kan in combinatie met de nog kwetsbare infrastructuur op deze lijn nog geen robuuste dienstregeling worden gereden. De Vervoerregio Amsterdam verleende het GVB daarom een half jaar ontheffing voor de concessie-eisen op het gebied van rituitval en punctualiteit.

EINDE BERICHT

THE RIGHTS FORUM

SLUIT SPAANSE TREINENBOUWER CAF UIT VAN AANBESTEDINGEN

IN NEDERLAND

14 APRIL 2021

Twee Palestijnse vakbondsfederaties dringen aan op uitsluiting van CAF van aanbestedingen in Nederland. De Spaanse leverancier van treinen en trams is in Israël/Palestina betrokken bij oorlogsmisdaden. Met een e-mail kunnen Nederlanders hun oproep steunen.

Eind maart stuurden de Algemene Federatie van Onafhankelijke Vakbonden Palestina en de Palestijnse Nieuwe Federatie van Vakbonden een oproep aan de NS, het Amsterdamse GVB en de provincie Utrecht om hun huidige leverancier van ‘rollend materieel’, het Spaanse CAF, uit te sluiten van toekomstige aanbestedingen en opdrachten. Nederlandse burgers kunnen hun oproep per e-mail steunen. Inmiddels hebben meer dan twaalfhonderd Nederlanders dat gedaan. Aanleiding voor de actie is de ontsporing van het voorheen respectabele bedrijf.

De ontsporing van CAF

CAF – voluit Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles – werkt in opdracht van Israël aan de uitbreiding van de zogenoemde Jerusalem Light Rail (JLR), een sneltram die Israëlisch West-Jeruzalem verbindt met Israëlische kolonies in Palestijns Oost-Jeruzalem en op de Palestijnse Westelijke Jordaanoever. Het project beoogt de illegale Israëlische kolonisering van de Palestijnse gebieden dieper te verankeren.

De Israëlische kolonisering is in strijd met het internationaal recht, en geldt onder de Conventies van Genève en het oprichtingsverdrag van het Internationaal Strafhof als een oorlogsmisdaad. Daarnaast gaat de kolonisering gepaard met een regime van militaire bezetting en apartheid, en met structurele schendingen van de mensenrechten.

Daar moet je als bedrijf niet aan meewerken. Dat vonden ook Siemens, Bombardier, Alstom en andere bedrijven die zich terugtrokken als potentieel partner in de JLR. Met dat besluit leefden zij de UN Guiding Principles on Business and Human Rights en andere internationale gedragscodes na, die betrokkenheid van bedrijven bij rechtenschendingen tegengaan. Anno 2021 geldt naleving daarvan als ondergrens voor maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Desondanks begaf CAF zich in augustus 2019 in het JLR-project. Daartoe werd een alliantie aangegaan met het Israëlische bedrijf Shapir Engineering, en samengewerkt met de Israëlische financier Bank Hapoalim. Zowel Shapir als Hapoalim staan op de ‘zwarte’ VN-lijst van bedrijven die betrokken zijn bij de kolonisering en de daarmee samenhangende rechtenschendingen. Intussen is ook CAF gekandideerd voor een plek op de lijst.

GEEN ACCEPTABELE PARTNER

In maart publiceerden wij een uitvoerig artikel over de rol van CAF, en over de gevolgen ervan voor het bedrijf. Dat is zwaar onder vuur komen te liggen – eerst van de eigen werknemers en de Baskische regio waar het is gevestigd, maar intussen wereldwijd. 

Van Mexico tot Noorwegen worden overheden en bedrijven opgeroepen CAF uit te sluiten van aanbestedingen en contracten.

Dat gebeurt nu ook in Nederland, waar CAF treinen, trams en metro’s bouwt voor bedrijven en overheden als de NS, het Amsterdamse openbaar vervoerbedrijf GVB, de provincie Utrecht en de gemeente Amsterdam. Die opdrachtgevers worden nu per e-mail opgeroepen om CAF geen rol in nieuwe aanbestedingen en opdrachten meer te gunnen.

De e-mail-actie, die ook in andere Europese landen wordt gehouden, is geïnitieerd door de Palestijnse BDS Movement, die in 2005 met steun van 171 Palestijnse maatschappelijke organisaties werd opgericht, en intussen geldt als belangrijkste representant van de geweldloze strijd voor Palestijnse rechten. Op de website van BDS Nederland (voorheen docP) is meer te lezen over de actie en de BDS-beweging.

EINDE BERICHT

[2]

”Development of the light rail line is bringing prosperity and growth to the city’s real estate and business sectors, an upsurge in cultural and entertainment centers, and accessibility to the downtown area for residents of large neighborhoods, such as Pigat Ze’ev.”

CITYPASS

JERUSALEM LIGHTRAIL

ABOUT

JERUSALEM AND THE LIGHT RAIL

https://web.archive.org/web/20130925233415/http://www.citypass.co.il/english/ContentPage.aspx?ID=16

ORIGINELE BRON

CITYPASS

JERUSALEM LIGHTRAIL

https://web.archive.org/web/20130925233325/http://www.citypass.co.il/english/default.aspx

Pisgat Ze’ev (Hebrew: פסגת זאב‎, lit. Ze’ev’s Peak) is an Israeli settlement in East Jerusalem[1] and the largest residential neighborhood in Jerusalem with a population of over 50,000.[2] Pisgat Ze’ev was established by Israel as one of the city’s five Ring Neighborhoods on land effectively annexed after the 1967 Six-Day War.”

WIKIPEDIA

PISGAT ZE’EV

https://en.wikipedia.org/wiki/Pisgat_Ze%27ev” The Jerusalem light rail connects large Israeli settlement blocs in occupied East Jerusalem with the western part of the city, expropriating occupied Palestinian land and promoting increased territorial contiguity for settlements alongside growing territorial fragmentation for East Jerusalem’s Palestinian neighborhoods.”
EXECUTIVE SUMMARY
WHO PROFITS.ORGFLASH REPORTTRACKING ANNEXATION:THE JERUSALEM LIGHT RAIL AND THE ISRAELIOCCUPATIONJUL 2017
https://whoprofits.org/wp-content/uploads/2018/06/old/tracking_annexation_-_the_jerusalem_light_rail_and_the_israeli_occupation.pdfURBAN TRANSPORT MAGAZINECAF-SAPHIR CONSORTIUM WINS JERUSALEM GREEN LINELIGHT RAIL TENDER8 AUGUST 2019
https://www.urban-transport-magazine.com/en/caf-saphir-consortium-wins-jerusalem-green-line-light-rail-tender/

The transport authority JTMT (Jerusalem Transportation Masterplan Team) has chosen the TransJerusalem J-Net Ltd consortium, consisting in the CAF Group and the construction firm Saphir, for the Jerusalem light rail project. The project value is 1.8 billion EUR.

The so-called Green line is a PPP (Private-Public Partnership) scheme and includes the construction of 20.6 kilometres of new track, 53 stations and a depot. Jerusalem opened its’ first light rail line, the red line in 2011. The new Green line uses the current Red Line on a stretch of 6.8 km. The contract also includes the design and supply of 114 low-floor Urbos trams (which will be operated as double-tractions) for the new Green Line and the refurbishment of the 46 units which are currently in service on the existing Red Line.

114 Urbos trams and 25 years of operation

The project scope of the consortium will also include the supply of the signalling, energy and communication systems, as well as the operation and maintenance of both lines for 15 and 25 years respectively, with the possibility of extending the term of operation. The CAF Group’s scope of this project exceeds 500 million EUR. The Group will also have a 50% stake in the company that will manage the operation and maintenance of both lines. The project is expected to be implemented this year with the new network fully operative by 2025.

The future network

The tram’s Red Line currently extends along 13.8 km with 23 stations distributed on the route, was inaugurated in 2011 and providing transport to over 145,000 passengers on average per day. The Green lines is expected to have a ridership of 200,000 passengers per day. It will link the two campuses of the Hebrew University of Jerusalem and continue south via Pat junction to Gilo while using a common section with the Red line in the city centre until the terminus of the Tel Aviv – Jerusalem railway station which was inaugurated in 2018.

Of the eight entities that participated in the preliminary stages, only two consortiums submitted bids in the final stage. The other consortium consisted in the companies Shikun & Binui and Egged (Israel), CRRC (China), Comsa (Spain), Efatec (Portugal) and MPK (Poland). Siemens, Alstom and Bombardier are reported to have left the tender process at an earlier stage. The companies did not officially withdraw from the process due to political reasons. Nevertheless, the light rail development in Jerusalem has been criticized in the past as both lines run through the disputed area of East Jerusalem.

EINDE ARTIKEL

INTERNATIONAL RAILWAY JOURNAL.COM

CAF AND SHAPIR AWARDED JERUSALEM LIGHTRAIL PROJECT CONTRACT

https://www.railjournal.com/passenger/light-rail/caf-and-shapir-awarded-jerusalem-light-rail-project-contract/

TEXT

JERUSALEM Transportation Masterplan Team (JTMT) has awarded the TransJerusalem J-Net consortium, comprised of CAF and the construction firm Shapir, a €1.8bn contract to undertake an extension to the Jerusalem light rail network.

The Private-Public Partnership (PPP) includes the construction of 27km of new track, 53 new stations and various depots covering a 6.8km extension to the Red Line, and the new 20.6km Green Line. The Red Line is currently 13.8km long with 23 stations, and carries around 145,000 passengers daily.

The consortium will also design and supply 114 new Urbos LRVs for the Green Line, and the refurbishment of the 46 vehicles currently in service on the Red Line.

The contract includes the signalling, energy and communication systems, as well as the operation and maintenance of both lines for 15 and 25 years respectively, with the possibility of extending the term of operation.

CAF’s share of the contract is worth more than €500m, and includes the vehicle’s supply and refurbishment, signalling, energy and communication systems and project integration. CAF will also have a 50% stake in the Special Purpose Vehicle (SPV) company that will manage the operation and maintenance of both lines, which is expected to have a €1bn turnover.

Construction is expected begin later this year with the new extensions fully operational by 2025.

Shikun & Binui and Egged (Israel), CRRC (China), Comsa (Spain), Efatec (Portugal) and MPK (Poland) also submitted bids for the contract.

EINDE ARTIKEL

[3]URBAN TRANSPORT MAGAZINECAF-SAPHIR CONSORTIUM WINS JERUSALEM GREEN LINELIGHT RAIL TENDER8 AUGUST 2019
https://www.urban-transport-magazine.com/en/caf-saphir-consortium-wins-jerusalem-green-line-light-rail-tender/


INTERNATIONAL RAILWAY JOURNAL.COM

CAF AND SHAPIR AWARDED JERUSALEM LIGHTRAIL PROJECT CONTRACT

https://www.railjournal.com/passenger/light-rail/caf-and-shapir-awarded-jerusalem-light-rail-project-contract/

[4]

CIVIS MUNDI

ZWEEDSE FOTOGRAAF WINT WORLD PRESS PHOTO 2012.

MISDADEN ISRAELISCHE POLITIEK IN BEELD GEBRACHT

ASTRID ESSED

https://www.civismundi.nl/?p=artikel&aid=2024

[5]

ILLEGALITEIT VAN DE NEDERZETTINGEN

”The establishment of the settlements contravenes international humanitarian law (IHL), which states that an occupying power may not relocate its own citizens to the occupied territory or make permanent changes to that territory, unless these are needed for imperative military needs, in the narrow sense of the term, or undertaken for the benefit of the local population.”

BTSELEM.ORG

SETTLEMENTS

https://www.btselem.org/settlements

”It is unlawful under the Fourth Geneva Convention for an occupying power to transfer parts of its own population into the territory it occupies. This means that international humanitarian law prohibits the establishment of settlements, as these are a form of population transfer into occupied territory”

ICRC.ORG [INTERNATIONALE RODE KRUIS]

WHAT DOES THE LAW SAY ABOUT THE ESTABLISHMENT OF SETTLEMENTS

https://www.icrc.org/en/doc/resources/documents/faq/occupation-faq-051010.htm#:~:text=It%20is%20unlawful%20under%20the,population%20transfer%20into%20occupied%20territory

05-10-2010 FAQ

When a territory is placed under the authority of a hostile army, the rules of international humanitarian law dealing with occupation apply. Occupation confers certain rights and obligations on the occupying power.

Prohibited actions include forcibly transferring protected persons from the occupied territories to the territory of the occupying power. 
It is unlawful under the Fourth Geneva Convention for an occupying power to transfer parts of its own population into the territory it occupies. This means that international humanitarian law prohibits the establishment of settlements, as these are a form of population transfer into occupied territory. Any measure designed to expand or consolidate settlements is also illegal. Confiscation of land to build or expand settlements is similarly prohibited. 

ILLEGALITEIT NEDERZETTINGEN VOLGENS ARTIKEL 49, 4E CONVENTIE VAN GENEVE

”Individual or mass forcible transfers, as well as deportations of protected persons from occupied territory to the territory of the Occupying Power or to that of any other country, occupied or not, are prohibited, regardless of their motive.”

ARTICLE 49, FOURTH GENEVA CONVENTION

https://ihl-databases.icrc.org/applic/ihl/ihl.nsf/Article.xsp?action=openDocument&documentId=77068F12B8857C4DC12563CD0051BDB0

”Digital companies are revolutionizing how the world does tourism. Corporations like Airbnb, Booking.com, Expedia and TripAdvisor, which dominate the multi-billion-dollar global online tourism industry, have become hugely successful. These companies all also list numerous hotels, B&Bs, attractions or tours in Israeli settlements in the Occupied Palestinian Territories (OPT). They are doing so despite knowing that Israel’s settlements are illegal under international law, and a war crime.”

AMNESTY INTERNATIONAL

BY LISTING PROPERTIES AND ATTRACTIONS IN ISRAELI

SETTLEMENTS, DIGITAL TOURISM COMPANIES ARE PROFITING

FROM WARCRIMES

[6]

”Violence by settlers (and sometimes by other Israeli civilians) toward Palestinians has long since become part of daily life under occupation in the West Bank. These actions range from blocking roads, throwing stones at cars and houses, raiding villages and farmland, torching fields and olive groves, and damaging crops and property to physical assault, sometimes to the point of hurling Molotov cocktails or using live fire. Over the years, this widespread violence toward Palestinians has resulted in injuries to life and limb, as well as damage to property and land.”

BTSELEM.ORGSTATE BACKED SETTLER VIOLENCE
https://www.btselem.org/topic/settler_violence

Violence by settlers (and sometimes by other Israeli civilians) toward Palestinians has long since become part of daily life under occupation in the West Bank. These actions range from blocking roads, throwing stones at cars and houses, raiding villages and farmland, torching fields and olive groves, and damaging crops and property to physical assault, sometimes to the point of hurling Molotov cocktails or using live fire. Over the years, this widespread violence toward Palestinians has resulted in injuries to life and limb, as well as damage to property and land.

Under international law, Israel has a duty to protect Palestinians in the West Bank from this conduct. However, Israeli authorities routinely shirk this responsibility, even when the violent actions can be anticipated. Thousands of testimonies, videos and reports, as well as many years of close monitoring by B’Tselem and other organizations, reveal that Israeli security forces not only allow settlers to harm Palestinians and their property as a matter of course – they often provide the perpetrators escort and back-up. In some cases, they even join in on the attack. In other instances, security forces have prevented anticipated harm by removing the targeted Palestinians, rather than the Israeli assailants.

The law enforcement agencies, for their part, rarely make settlers face consequences for attacking Palestinians. In almost all cases, the investigations – if one was opened, in the first place – have not resulted in any action taken against the perpetrators. This undeclared policy of lenience toward settler violence aimed at Palestinians has been documented in numerous reports by human rights organizations, as well as in official state reports (such as the Karp Report of 1982 and the Shamgar Report of 1994).

In a ten-year review published in May 2015, human rights organization Yesh Din found that some 85% of investigations into such cases (including violence, arson, damage to property, mutilation of trees and takeover of land) ended with no further action taken, and that the odds of a police complaint filed by a Palestinian resulting in the conviction of an Israeli civilian were a mere 1.9%. Given the futility of this effort, many Palestinians choose to forgo filing a complaint altogether.

Since it was founded in 1989, B’Tselem has been documenting incidents of settler violence against Palestinians and advocating for security forces to fulfill their obligation to protect Palestinians and their property from such injury. For many years, B’Tselem has stressed the duty of Israeli authorities to make the necessary preparations, including allocating forces, to prevent attacks that can be predicted – especially when they are carried out in the open – and arrest the assailants. We have repeatedly called attention to the responsibility of the law enforcement agencies to quickly and efficiently investigate attacks after they take place. B’Tselem has provided the police and the military with documentation of such attacks, including video footage filmed by volunteers. We have also helped Palestinian victims file complaints with the police and have monitored the investigations – including appealing closed cases. After more than 25 years of this work, there is no escaping the conclusion that the authorities merely make a show of law enforcement in this context and that, with few exceptions, they have no interest in seriously investigating settler violence against Palestinians.

A stark example recurs every year during the olive harvest. After repeated settler attacks, the military forbade Palestinian farmers from entering their own land if it lies near a settlement – instead of protecting the farmers by enforcing the law on the settlers. In 2004, the heads of five Palestinian local councils petitioned Israel’s High Court of Justice (HCJ), demanding that the military allow them to access their lands and protect them from settler attacks during the olive harvest. The court accepted the petition about two years later, ruling that the military should not, in general, deny Palestinians access to their land in the name of protecting them. The justices also ruled that the security establishment must “give clear, unequivocal instructions to the forces operating in the field” and also “deploy forces to protect the property of the Palestinian inhabitants” (HCJ 9593/04 Murar et al. v. IDF Commander for Judea and Samaria et al.). As a result, the state created a “coordination system” for supposedly enabling Palestinians throughout the West Bank to access their land for several days, twice a year – during the harvest and plowing seasons. This requires prior coordination with the military, which assigns them a security detail.

In practice, the system does little to resolve this violent reality and is largely another empty show of law enforcement. First, it furthers the assumption that the solution lies with restricting the Palestinian victims, rather than the violent settlers. Second, it is relevant to two specific periods every year, leaving settlers free to roam and vandalize land and trees the rest of the time, while the Palestinian owners are barred access. Third, the military requires Palestinians to undergo such a complicated coordination process and meet so many requirements that, in many cases, attaining access is impossible.

Settler violence has a pervasive impact on life in the West Bank, creating a lingering sense of intimidation. Countless attacks have left their traumatic mark on individual Palestinians and on the collective memory. As a result, many Palestinians now avoid approaching “danger zones” near settlements. Landowners do not dare enter these areas without military escort or Israeli civilians accompanying them. As a result, in some plots, the yield has become so poor that the owners have given up trying to reach the land and tend it. This dynamic has created invisible walls throughout the West Bank, beyond which Palestinians know they face violence to the point of risking their lives.

The rogue settlements euphemistically known as “illegal outposts” – since they were formally established in breach of Israeli law, although they enjoy broad government support and funding – contribute to this reality. These 100 or so outposts, established throughout the West Bank since the 1990s, have effectively taken over large swathes of land, expanding the scope of settlement control. This dispossession has been accompanied by violence towards Palestinian landowners that includes physical assaults, threats, attacks on shepherds and theft of land. Apart from very rare exceptions in which outposts were removed further to legal proceedings, virtually all outposts remain standing and are gradually gaining formal recognition as a substantial part of the settlement enterprise.

Violent actions of settlers against Palestinians are not exceptions to a rule. Rather, they form part of a broader strategy in which the state colludes, as it stands to benefit from the result. Over time, this unchecked violence is gradually driving Palestinians from more and more locations in the West Bank, making it easier for the state to take over land and resources.

[7]

[7]

URBAN TRANSPORT MAGAZINECAF-SAPHIR CONSORTIUM WINS JERUSALEM GREEN LINELIGHT RAIL TENDER8 AUGUST 2019
https://www.urban-transport-magazine.com/en/caf-saphir-consortium-wins-jerusalem-green-line-light-rail-tender/
” The Jerusalem light rail connects large Israeli settlement blocs in occupied East Jerusalem with the western part of the city, expropriating occupied Palestinian land and promoting increased territorial contiguity for settlements alongside growing territorial fragmentation for East Jerusalem’s Palestinian neighborhoods.”
EXECUTIVE SUMMARY
WHO PROFITS.ORGFLASH REPORTTRACKING ANNEXATION:THE JERUSALEM LIGHT RAIL AND THE ISRAELIOCCUPATIONJUL 2017
https://whoprofits.org/wp-content/uploads/2018/06/old/tracking_annexation_-_the_jerusalem_light_rail_and_the_israeli_occupation.pdf

[8]

THE RIGHTS FORUMSLUIT SPAANSE TREINBOUWER UIT VAN AANBESTEDINGEN INNEDERLAND14 APRIL 2021
https://rightsforum.org/campagnes/sluit-spaanse-treinenbouwer-caf-uit-van-aanbestedingen-in-nederland/

Twee Palestijnse vakbondsfederaties dringen aan op uitsluiting van CAF van aanbestedingen in Nederland. De Spaanse leverancier van treinen en trams is in Israël/Palestina betrokken bij oorlogsmisdaden. Met een e-mail kunnen Nederlanders hun oproep steunen.

Eind maart stuurden de Algemene Federatie van Onafhankelijke Vakbonden Palestina en de Palestijnse Nieuwe Federatie van Vakbonden een oproep aan de NS, het Amsterdamse GVB en de provincie Utrecht om hun huidige leverancier van ‘rollend materieel’, het Spaanse CAF, uit te sluiten van toekomstige aanbestedingen en opdrachten. Nederlandse burgers kunnen hun oproep per e-mail steunen. Inmiddels hebben meer dan twaalfhonderd Nederlanders dat gedaan. Aanleiding voor de actie is de ontsporing van het voorheen respectabele bedrijf.

De ontsporing van CAF

CAF – voluit Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles – werkt in opdracht van Israël aan de uitbreiding van de zogenoemde Jerusalem Light Rail (JLR), een sneltram die Israëlisch West-Jeruzalem verbindt met Israëlische kolonies in Palestijns Oost-Jeruzalem en op de Palestijnse Westelijke Jordaanoever. Het project beoogt de illegale Israëlische kolonisering van de Palestijnse gebieden dieper te verankeren.

De Israëlische kolonisering is in strijd met het internationaal recht, en geldt onder de Conventies van Genève en het oprichtingsverdrag van het Internationaal Strafhof als een oorlogsmisdaad. Daarnaast gaat de kolonisering gepaard met een regime van militaire bezetting en apartheid, en met structurele schendingen van de mensenrechten.

Daar moet je als bedrijf niet aan meewerken. Dat vonden ook Siemens, Bombardier, Alstom en andere bedrijven die zich terugtrokken als potentieel partner in de JLR. Met dat besluit leefden zij de UN Guiding Principles on Business and Human Rights en andere internationale gedragscodes na, die betrokkenheid van bedrijven bij rechtenschendingen tegengaan. Anno 2021 geldt naleving daarvan als ondergrens voor maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Desondanks begaf CAF zich in augustus 2019 in het JLR-project. Daartoe werd een alliantie aangegaan met het Israëlische bedrijf Shapir Engineering, en samengewerkt met de Israëlische financier Bank Hapoalim. Zowel Shapir als Hapoalim staan op de ‘zwarte’ VN-lijst van bedrijven die betrokken zijn bij de kolonisering en de daarmee samenhangende rechtenschendingen. Intussen is ook CAF gekandideerd voor een plek op de lijst.

GEEN ACCEPTABELE PARTNER

In maart publiceerden wij een uitvoerig artikel over de rol van CAF, en over de gevolgen ervan voor het bedrijf. Dat is zwaar onder vuur komen te liggen – eerst van de eigen werknemers en de Baskische regio waar het is gevestigd, maar intussen wereldwijd. Van Mexico tot Noorwegen worden overheden

en bedrijven opgeroepen CAF uit te sluiten van aanbestedingen en contracten.

Dat gebeurt nu ook in Nederland, waar CAF treinen, trams en metro’s bouwt voor bedrijven en overheden als de NS, het Amsterdamse openbaar vervoerbedrijf GVB, de provincie Utrecht en de gemeente Amsterdam. Die opdrachtgevers worden nu per e-mail opgeroepen om CAF geen rol in nieuwe aanbestedingen en opdrachten meer te gunnen.

De e-mail-actie, die ook in andere Europese landen wordt gehouden, is geïnitieerd door de Palestijnse BDS Movement, die in 2005 met steun van 171 Palestijnse maatschappelijke organisaties werd opgericht, en intussen geldt als belangrijkste representant van de geweldloze strijd voor Palestijnse rechten. Op de website van BDS Nederland (voorheen docP) is meer te lezen over de actie en de BDS-beweging.

EINDE BERICHT

BDS NEDERLAND:

STUUR EEN MAIL AAN NS, GVB EN OPENBAAR VERVOER UTRECHT: WERK NIET MEE AAN ANNEXATIE

EN MIJDT CAF!

30 MAART 2021

Het BNC biedt openbaar vervoersinstellingen in diverse Europese landen -waaronder Nederland- vandaag een brief aan van twee Palestijnse vakbondsfederaties waarin ze worden opgeroepen om de banden met CAF te verbreken zolang het betrokken blijft bij Israëls’ illegale apartheids- en annexatieproject in bezet Palestijns gebied, en er zolang geen contracten mee af te sluiten.

Deze brief wordt ondersteund door een E-mail actie gericht aan de betrokken openbaar vervoersinstanties, hier in Nederland de NS, het GVB en het Utrechtse openbaar vervoer. Maak deze instanties duidelijk waarom ze CAF niet als een samenwerkingspartner kunnen blijven accepteren en er geen contracten meer mee af moeten sluiten zolang het betrokken blijft bij de Jerusalem Light Rail en daarmee de rechten van de Palestijnen helpt vertrappen, en stuur je mail!

Vandaag, 30 maart, wordt door Palestijnen herdacht als de Dag van het Land. Dit omdat het nu 45 jaar geleden is dat de Israëlische politie 6 Palestijnse burgers van de zionistische staat doodschoot die demonstreerden tegen overheidsplannen voor de massale onteigening van hun grond. Het sterven in de strijd voor het behoud van het eigen land vat de Palestijnse strijd tegen Israëlische onderdrukking, kolonisatie en apartheid immers op symbolische wijze in een notendop samen. Land die deze staat, Israel genaamd, in bezit wil nemen en zoveel mogelijk wil ontdoen ivan zijn Palestijnse bevolking ten gunste van de vestiging en ontwikkeling van de eigen, joodse, bevolking.

In dit laatste proces is het Baskisch-Spaanse openbaarvervoersbouwbedrijf CAF vandaag de dag tot over zijn oren betrokken. Sinds augustus 2019 werkt het immers, samen met het Israëlische bedrijf Shapir die op de VN-database staat van bedrijven die betrokken zijn bij Israëls grootscheepse illegale nederzettingenproject in bezet Palestijns gebied, aan de Jerusalem Light Rail: enkele spoorverbindingen die West-Jeruzalem verbinden met illegale Israëlische nederzettingen in- en rondom Oost-Jeruzalem.

Dit brengt, opnieuw, grootscheepse onteigening van Palestijnse grond met zich mee ten gunste van de uitbreiding en ontwikkeling van die koloniale nederzettingen, draagt bij aan de isolatie van Palestijnse woonbuurten, dorpen en steden in en rond Oost-Jeruzalem ten op zichte van die van elders op de Westelijke Jordaanoever en van elkaar en verankerd de wederrechtelijke annexatie van dit Palestijnse gebied nog verder.

Dit annexatieproces brengt toenemende marginalisering van de Palestijnse bevolking met zich mee, een verbod op de bouw van nieuwe woningen en een gestage etnische zuivering uit Oost-Jeruzalem en omgeving. Een proces dat tevens in stand gehouden wordt door de repressie en het geweld tegen die bevolking door Israelische veiligheidstroepen en Joodse kolonisten.

Om deze redenen heeft CAF ook met toenemend verzet en protest tegen haar deelname aan de Jerusalem Light Rail te maken. In Spanje en Baskenland zelf (ook van de kant van arbeiders die daar werkzaam zijn in de CAF-fabrieken!), in Frankrijk, in Groot-Brittannië, in Noorwegen, in Israel-Palestina zelf en nu ook in Nederland! Hier te lande levert CAF de sprintertreinstellen aan de NS, trams en metrostellen aan het Amsterdamse GVB en trams aan de gemeente Utrecht.

Het BNC biedt openbaar vervoersinstellingen in diverse Europese landen -waaronder de onze- vandaag een brief aan van twee Palestijnse vakbondsfederaties waarin ze worden opgeroepen om de banden met CAF te verbreken zolang het betrokken blijft bij Israëls’ illegale apartheids- en annexatieproject in bezet Palestijns gebied, en er zolang geen contracten mee mee af te sluiten.

Deze brief wordt ondersteund door een E-mail actie gericht aan de betrokken openbaar vervoersinstanties, hier in Nederland de NS, het GVB en het Utrechtse openbaar vervoer. Maak deze instanties duidelijk waarom ze CAF niet als een samenwerkingspartner kunnen blijven accepteren en er geen contracten meer mee af moeten sluiten zolang het betrokken blijft bij de Jerusalem Light Rail en daarmee de rechten van de Palestijnen helpt vertrappen, en stuur je mail!

Klik en stuur nu jouw e-mail naar Nederlandse Spoorwegen, GVB and Openbaar Vervoer Utrecht.

EINDE BERICHT

[9]
”Opmerkelijk is dat de belangrijkste concurrenten van CAF – gerenommeerde bedrijven als Alstom, Siemens, Bombardier, Systra en Macquarie – zich allemaal al eerder uit de JLR-aanbesteding terugtrokken, waarbij met name het tracé door Oost-Jeruzalem als taboe werd gekwalificeerd.”
THE RIGHTS FORUMNEDERLANDSE OV PARTNER BETROKKEN BIJ ISRAEL’S ILLEGALEKOLINISERING8 MAART 2021
https://rightsforum.org/nieuws/nederlandse-ov-partner-betrokken-bij-israels-illegale-kolonisering/

De NS, het GVB, de provincie Utrecht en de gemeente Amsterdam blijken op grote schaal zaken te doen met de Spaanse treinenbouwer CAF, die wordt beschuldigd van betrokkenheid bij oorlogsmisdaden.

Nederlandse bedrijven en overheden hebben grote orders uitstaan bij de Spaanse treinenbouwer Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, kortweg CAF. Op LinkedIn meldt de Nederlandse poot van het bedrijf, CAF Netherlands, te werken aan 206 Sprinters voor NS, 54 trams voor de Provincie Utrecht, 72 trams voor de gemeente Amsterdam, en een nieuwe generatie M7-metro’s voor de GVB.

Oorlogsmisdaden

CAF is een topspeler in de internationale markt voor treinen, trams, metro’s, bussen, treinbeveiliging en onderhoud, met een gedegen track record in Nederland. In augustus 2019 kantelde de populariteit van het bedrijf, toen CAF een aanbesteding won van het Israëlische ministerie van Financiën voor de uitbreiding van de zogenoemde Jerusalem Light Rail (JLR), een sneltram die Israëlisch West-Jeruzalem verbindt met Israëlische kolonies (‘nederzettingen’) in bezet Palestijns Oost-Jeruzalem en de Westelijke Jordaanoever.

De Israëlische kolonisering van bezet Palestijns gebied is illegaal en geldt onder het Statuut van Rome – het oprichtingsverdrag van het Internationaal Strafhof (ICC) – als oorlogsmisdaad. Juist afgelopen woensdag besloot het ICC, na een voortraject van ruim zes jaar, een officieel onderzoek in te stellen naar oorlogsmisdaden in de bezette Palestijnse gebieden, waarbij de Israëlische kolonisering een van de thema’s vormt.

Foute partners

Binnen het JLR-project werkt CAF samen met het Israëlische ingenieurs- en constructiebedrijf Shapir, dat is opgenomen in de VN-database van bedrijven waarvan is vastgesteld dat zij middels hun activiteiten in bezet gebied bijdragen aan schendingen van het internationaal recht en Palestijnse mensenrechten. Datzelfde geldt voor de Israëlische Bank Hapoalim, die in november 2020 als hoofdfinancier tot de samenwerking toetrad.

Opmerkelijk is dat de belangrijkste concurrenten van CAF – gerenommeerde bedrijven als Alstom, Siemens, Bombardier, Systra en Macquarie – zich allemaal al eerder uit de JLR-aanbesteding terugtrokken, waarbij met name het tracé door Oost-Jeruzalem als taboe werd gekwalificeerd. Van de acht potentiële bieders bleven er slechts twee over: CAF-Shapir en een internationaal consortium rond het Chinese CRRC en Israëlische Egged. Ook dat laatste bedrijf komt voor in de VN-database.’

Jeruzalem is taboe’

Het Franse Alstom trok zich terug uit vrees voor hoge boetes die het bedrijf onder Franse wetgeving tegemoetzag – dit nadat Alstoms Israëlische partners die weigerden te compenseren. Denkbaar is ook dat CAF’s concurrenten zich het lot herinneren van de Franse multinational Veolia, die zijn betrokkenheid bij de JLR moest bekopen met een wereldwijde pariastatus en een miljardenverlies. In 2015 trok Veolia zich terug uit het JLR-project, en sindsdien geldt ‘Remember Veolia’ als waarschuwing voor bedrijven die in zijn voetsporen willen treden.

Het Israëlische zakenblad Globes stelde vast dat feitelijk sprake is van een ‘stille boycot’ door internationale transportondernemingen, die een veel groter effect heeft op de Israëlische economie dan bijvoorbeeld de – vaak met veel rumoer omgeven – weigering van beroemdheden om in Israël op te treden. Globes constateert dat Israëls initiële bravoure over de verwachte participatie van liefst acht bieders – uitgelegd als brede steun van het bedrijfsleven voor Israëls kolonisering – in het tegendeel is omgeslagen.

CAF is het nieuwe Veolia

Anderhalf jaar na het winnen van de Israëlische aanbesteding is CAF hard op weg in de voetsporen van Veolia te treden. Het in Baskenland gevestigde spoorbedrijf kreeg te maken met zware oppositie van het eigen personeel, aandeelhouders en vakbonden, en van zeventig Baskische maatschappelijke organisaties die CAF opriepen zich uit het JLR-project terug te trekken. Veel Basken identificeren zich met de nationale aspiraties van de Palestijnen, en beschouwen de handelwijze van CAF ook vanuit dat oogpunt als onacceptabel.

Intussen is onder de slogan ‘CAF Get Off Israel’s Apartheid Train’ ook een internationale campagne op gang gekomen, waarbij zich vakbonden, mensenrechtenorganisaties en tal van andere groeperingen hebben aangesloten. Afgelopen maand diende een coalitie van 31 Palestijnse en internationale organisaties een eis in bij de VN om CAF op te nemen in de database van ‘foute’ bedrijven. In talloze landen wordt de deelname van CAF aan lokale en nationale aanbestedingen aangevochten. In december 2020 trok het bedrijf zich terug uit een aanbesteding in Mexico City nadat tachtig organisaties aandrongen op uitsluiting. In Noorwegen wordt een door acht vakbonden gesteunde campagne gevoerd tegen de deelname van CAF aan een aanbesteding voor nieuw treinmaterieel; een internationale petitie

daartoe is tot dusver bijna vijfduizend maal getekend.

Ook in Nederland zijn protesten tegen CAF op gang gekomen. Het bedrijf zal steeds harder worden aangesproken op zijn ontspoorde activiteiten, en zijn deelname aan nieuwe aanbestedingen zal worden aangevochten. Daarnaast worden CAF’s huidige partners, waaronder de NS, het GVB, de provincie Utrecht en de gemeente Amsterdam, opgeroepen zich van CAF te distantiëren.

Te weinig aandacht voor mensenrechten

Op grond van het Nederlandse mensenrechtenbeleid en het zogenoemde ‘Maatschappelijk Verantwoord Inkopen’ (MVI) zou het ondenkbaar moeten zijn dat bedrijven die betrokken zijn bij oorlogsmisdaden en andere schendingen van het internationaal recht orders in de wacht slepen die uit publieke middelen worden bekostigd. Maar Nederlandse (semi-)overheden nemen het niet nauw met mensenrechten en MVI, en hebben er in veel gevallen geen moeite mee ‘foute’ bedrijven tot aanbestedingen toe te laten en van opdrachten te voorzien.

Een voorbeeld is het in Nederland actieve Egged Bus Systems (EBS). EBS is een dochterbedrijf van het Israëlische Egged, dat onder meer busdiensten verzorgt tussen Israël en zijn kolonies in bezet gebied, en om die reden is opgenomen in de VN-database van ‘foute’ bedrijven. Desondanks werd EBS door onder meer de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) toegelaten tot aanbestedeningen, en werden het bedrijf vergunningen verleend voor busdiensten in de regio.

Afgelopen jaren heeft The Rights Forum de betreffende Nederlandse overheden en verantwoordelijke ministeries aangesproken op deze onwenselijke gang van zaken. In hun reacties – waarop vaak langdurig moet worden aangedrongen – schuiven zij hun verantwoordelijkheden steevast af. De bittere realiteit is dat Nederlandse bedrijven en overheden door hun samenwerking met ‘foute’ bedrijven bijdragen aan ernstige schendingen van het recht. CAF geldt daarvan als meest recente voorbeeld.

EINDE ARTIKEL

ISRAEL’S SETTLER RAILWAY COULD BE GOING NOWHERE FAST23 MAY 2019
https://electronicintifada.net/blogs/ali-abunimah/israels-settler-railway-could-be-going-nowhere-fast

Trade unions and human rights organizations in France are celebrating as a victory the withdrawal of train manufacturer Alstom from the Jerusalem light rail.

Meanwhile, it has also been confirmed that a Greek-led consortium failed to submit a bid.

France’s Alstom confirmed to media last week that it had dropped plans to bid on the extension of the Israeli railway that links settlements in the West Bank to each other and to Jerusalem.

Israel’s construction of settlements in the occupied West Bank, including East Jerusalem, is a war crime.

Alstom’s would-be Israeli partners had revealed earlier this month that the French firm had backed out, citing concerns over how the settler railway violates Palestinian human rights and international law.

The international human rights group FIDH, Palestine’s Al-Haq and French labor federations CFDT and CGT are among a coalition of organizations that welcomed Alstom’s decision as a “win for law.”

Those organizations have long campaigned to end the complicity of French firms in the railway, which they describe as “a tool of the Israeli settlement and annexation policy” in Jerusalem.

Systra, a subsidiary of French state rail firm SNCF and Paris transit authority RATP, had already pulled out of the Israeli project last year.

Earlier this month, The Electronic Intifada broke the news that Canada’s Bombardier had pulled out, along with Australia’s Macquarie and Germany’s Siemens.

With the withdrawal of the Alstom-led consortium, the number of bids on the light rail expansion dropped from an initial seven to just two – one involving China’s CRRC and one including Spanish firm CAF.

And a French subcontractor, Egis, still provides planning and consulting services to the Jerusalem light rail. It is owned by the public firm Caisse des Dépôts et Consignations.

“In the name of corporate ethics, for which no exception should be made, we urgently call upon both the government and the senior management of [Caisse des Dépôts et Consignations] to demand the immediate withdrawal of Egis from this project,” the human rights and labor groups state.

Greece drops bid

The Palestinian Authority’s office in Athens on Thursday welcomed the decision by a Greek-led consortium not to put in a bid to expand the light rail.

The PA embassy expressed its “deep satisfaction that the deadline for the bidding to construct the light railway project in occupied East Jerusalem expired on 13 May 2019, and neither private nor public Greek companies submitted bids.”

“This decision is a clear expression of rejection of colonization,” the PA office added.

Greece’s government, led by the nominally left-wing party Syriza, had previously given strong backing to the consortium that included publicly owned transit firm STASY and private construction firm GEK Terna.

The PA office thanked lawmakers, trade unions, municipalities and activists who had taken a stand against Greek involvement in the settler railway.

Some of the lawmakers who raised questions in parliament about the Greek bid were from Syriza.

Arab ambassadors had also raised objections over the project in a meeting with the Greek foreign minister, according to the PA.

Last month, Yanis Varoufakis, the former Greek finance minister turned pan-European political campaigner, joined the chorus of criticism.

Varoufakis said he was “deeply ashamed of my former Syriza colleagues” for supporting the project and pledged that his new political movement would “commit to fighting against this.”

Israeli spin

The Israeli embassy in Athens put out a press release denying that the Greek bid had been dropped for political reasons.

The embassy claimed that the Greek consortium had put the brakes on the bid for “purely technical reasons.”

But that spin is unlikely to dampen the sense of victory for activists in Greece and across Europe.

Attention will now turn to Spain, whose train maker CAF remains involved in one of the two consortiums still taking part in the tender.

The Israeli business publication Globes conceded that labor opposition “could disrupt CAF’s work if it wins the tender.”

In January, the company’s official workers council voted against the bid.

The French and Palestinian human rights and labor groups are calling on all European governments to “take a clear stance against companies’ involvement in the Israeli policies of annexation, colonization and occupation.”

Chinese role

The other consortium still in the running involves Chinese company CRRC.

“The Chinese entry into the infrastructure market in Israel is alarming the US,” according to Globes.

The Trump administration is mounting a global effort to contain China economically and to sanction companies like CRRC that do business in Iran.

This could place Israel under US pressure not to give the contract to the Chinese-led consortium.

In 2016, China voted to support a UN Security Council resolution reaffirming the illegality of Israel’s settlements and “Condemning all measures aimed at altering the demographic composition, character and status of the Palestinian territory occupied since 1967, including East Jerusalem.”

If activists keep up the pace and extend their campaign to include pressuring China to match its rhetoric with action, Israel’s settler railway could be going nowhere fast.

EINDE ARTIKEL

[10]

ZIE NOOT 5

[11]

BDS NEDERLAND:

STUUR EEN MAIL AAN NS, GVB EN OPENBAAR VERVOER UTRECHT: WERK NIET MEE AAN ANNEXATIE

EN MIJDT CAF!

30 MAART 2021

Stuur een mail aan NS, GVB en Openbaar Vervoer Utrecht: werk niet mee aan annexatie en mijdt CAF! – BDS Nederland
Stuur een mail aan NS, GVB en Openbaar Vervoer Utrecht: werk niet mee aa…Maak de NS, het GVB en het Utrechtse openbaar vervoer duidelijk waarom ze CAF niet als een samenwerkingspartner …

EINDE NOTEN

Reacties uitgeschakeld voor GVB steunt illegale Israelische nederzettingen/Samenwerking met CAF

Opgeslagen onder Divers

Reacties zijn gesloten.