Kabinetsformatie/Tussentijdse deal D’66 en CDA kleedt rechten vluchtelingen verder uit

KABINETSFORMATIE/TUSSENTIJDSE DEAL D’66 EN CDA KLEEDT RECHTEN
VLUCHTELINGEN VERDER UIT
{voor wie in Tijdnoot is. lees de Epiloog]
Ze zijn eruit-althans voorlopig:
Verkiezingsoverwinnaars D’66 en CDA hebben een inhoudelijk document geschreven, dat als basis moet dienen voor het vervolg van de kabinetsformatie. [1]
Wie lust die kust……
Andere partijen kunnen nu desgewenst aanschuiven als ze aanknopingspunten
zien voor eventuele samenwerking [2], waaraan inmiddels de VVD gehoor heeft gegeven [2A]
Het is een uitgebreid stuk geworden, dat op 2 december is gepresenteerd door
informateur Buma [3]
AAnvankelijk wilde ik er niet al teveel aandacht aan besteden-tenslotte
is het een voorlopige stap in de uiteindelijke coalitievorming en het kan
nog allerlei kanten uitgaam-maar toen leek het me nuttig, eens
te kijken wat er over asiel en vluchtelingen werd gezegd.
En wat ik zo las, vond ik bepaald niet hoopgevend!
Onder noot 4 de volledige tekst over Asiel [bladzijde 10 t/m 12]
En wat ik las, vond ik niet hoopgevend, tenminste betreffende de rechten van
vluchtelingen.
Ik had hier al een voorproefje van gehad bij de gewijzigde asielkoers van
D’66 [5] en nu is dat verder op een naargeestige wijze uitgewerkt!
Om te vatten wat ik bedoel neem ik de lezer mee naar het D’66-CDA stuk en
licht ik er enkele punten uit, voorzien van mijn commentaar……
HET STUK
ASIEL EN MIGRATIE
ENKELE PUNTEN
I
DAT EU MIGRATIEPACT
Laten we maar eens gaan kijken
Laten we maar eens gaan kijken naar die ”Inhoudelijke en ambitieuze Agenda
van de Fracties D’66 en CDA [6]
Hierbij het ”Asielstuk” [7] waaruit ik enkele punten licht:
Ik citeer uit het Asielstuk:
”Voor een rechtvaardig en humaan asielbeleid moeten we af van de mensensmokkelaars die fors geld verdienen aan het leed van mensen op de vlucht. De Europese buitengrens is ook onze buitengrens. Het Europees migratiepact gaat in 2026 eindelijk van start en biedt hiervoor een gouden kans. ” [8]
ASTRID ESSED COMMENTAAR
Duidelijk wordt hieruit, dat zowel D’66 als CDA ”fan” zijn van het EU Migratiepact.
D’66 had dat al in juni duidelijk gemaakt [9], in het CDA Verkiezingsprogramma
2025 las ik hetzelfde [10]
 
Dat zij dat Migratiepact, dat door het CDA wordt aangemerkt als een
”basis voor de nationale aanpak rondom asiel ” [11] zo omhelzen, vind ik zeer kwalijk en gevaarlijk,
omdat het heen walst over de rechten van vluchtelingen!
 
 
KERN;
Kern van het EU Migratiepact is, dat asiel [voor EU Landen] voortaan
wordt aangevraagd BUITEN Europa, dus aan de buitengrenzen van Europa [12]
Dat geldt voor de zgn
”irreguliere migranten”, dat zijn mensen, die reizen zonder geldige documenten, zoals paspoorten [13], wat in de praktijk neerkomt op het merendeel der vluchtelingen [14] [vluchten doe je meestal in een chaotische of gevaarlijke situatie 
waarin je geen tijd/gelegenheid hebt om alles bij elkaar te zoeken]
Die ”irregulieren” ondergaan dan aan de buitengrenzen een screening.
Dit betekent dat hun vingerafdrukken en foto’s in een Europese databank worden opgeslagen. Daarnaast vinden veiligheids- en gezondheidscontroles plaats. De screening bij aankomst bepaalt welke procedure aanvragers ingaan. [15]
LET WEL, WE SPREKEN HIER OVER DE ”GRENSPROCEDURE”, DE ASIELPROCEDDURE IS NOG NIET BEGONNEN! [16]
Vervolgens bepaalt de ”screening” in welke procedure de vluchtelingen
belanden:
Maken ze weinig kans op een verblijfsvergunning? Dan komen ze in het land van aankomst terecht in de verplichte asielgrensprocedure, de zogenaamde ”versnelde procedure”
Ze verblijven dan in sobere, gesloten opvanglocaties.
Met andere woorden: ze worden dus vastgehouden! [17]
En of je weinig kans maakt op een verblijfsvergunning, hangt
er vooral ook vanaf of je uit een zogenaamd ”veilig land” komt [18]
De bedoeling van die ”screening aan de buitengrenzen” is natuurlijk, dat bij afwijzing iemand makkelijker kan worden
teruggestuurd, zonder ooit een voet op EU bodem gezet te hebben [19]
Asielzoekers, die WEL kansrijk zijn op een verblijfsvergunning,
gaan naar de ”gewone asielprocedure” in het land van
aankomst. [19A]
Lees alles over die grensprocedure onder noot 20
Als asiel wordt toegekend, worden ze ”verdeeld”
over EU landen, die kunnen kiezen voor opneming of afkoping
[het niet opnemen van asielzoekers tegen betaling van 20 000
euro] [21]
Voor de gehele asielprocedure geldt dus feitelijk, dat EU
lidstaten een asielverzoek  behandelen ZONDER dat vluchtelingen/migranten juridisch toegang krijgen tot
EU grondgebied [22]
EU MIGRATIEPACT/WEG ERMEE!
Natuurlijk is dat EU Migratiepact, dat in 2026 ingaat [23]
een Onding, dat de rechten van vluchtelingen verder beperkt.
Want hetaan de buitengrenzen houden van migranten/vluchtelingen is in strijd met het Vluchtelingenverdrag, dat het recht regelt van ieder mens om in het land zelf [hier een EU land] asiel aan te vragen, alsook
in aerikel 14, Universele Verklaring van de Rechten van de Mens! [24]
Mijn Bescheiden Persoontje is de enige niet met kritiek:
Ook Amnesty International heeft veel bedenkingen, vooral
tegen het reeds genoemde ”detineren” van vluchtelingen zonder dat ze een strafbaar feit hebben gepleegd [25] [wat dus afbrokkeling van hun rechten is] [26]
Ook vindt Amnesty, dat hen hierdoor ”een eerlijke en volledige beoordeling van bescherming die zij nodig hebben” wordt ontzegd. [27]
Ik vraag mij dan ook af, hoe zorgvuldig die ”versnelde procedures” zijn voor mensen, die volgens EU normen
weinig kans maken op een verblijfsvergunning….[28]
Ook maakt Amnesty zich zorgen over de EU deals met
allerlei onfrisse regimes in de regio [29], die onvermijdelijk
zijn als je de asielprocedure ”uitbesteedt” in hun landen.
Ik deel die zorg
Zie onder noot 30, wat ik over die deals al eerder heb geschreven.
En zie onder noot 31 wat ik eerder heb geschreven over
dat EU Migratiepact.
 
En een dergelijk Pact, met zoveel mensenrechtenrisico’s
waartegen ook Vluchtelingenwerk zich heeft uitgesproken [32] wordt omhelsd door CDA en D’66…..
Dat is geen ”fatsoen”
Dat is ONfatsoen!
II
NOG EVEN BELICHT:
GESLOTEN OPVANG VOOR ASIELZOEKERS
Daarover lezen we op Bladzijde 10  ”Inhoudelijke en ambitieuze Agenda
van de Fracties D’66 en CDA” [33] het volgende:
”Conform het EU migratiepact komt er gesloten opvang voor asielzoekers. Om te waarborgen dat deze opvanglocaties veilig en menswaardig zijn gaat Nederland hieraan bijdragen. ” [34]
COMMENTAAR ASTRID ESSED
”Grappig” is, dat met deze opmerking de D’66 CDA Combinatie zelf al toegeeft,
dat er veel mis kan gaan, zoals ook al gevreesd door Amnesty International\en Vluchtelingenwerk [35]
Het is mij dan ook een raadsel, waarom toch accoord gegaan met een Migratiepact, dat als belangrijke peiler heeft een gesloten opvang voor asielzoekers!
Een Partij of Partijen, die werkelijk rechtsbescherming voor mensen
op de vlucht zouden willen realiseren, zou er toch bezwaar tegen moeten
maken, dat mensen worden opgesloten, die geen enkel strafbaar feit
hebben begaan.
Ook wordt zo de indruk gewekt, dat het feit DAT je vlucht, al een misdrijf is.
FOEI D’66!
FOEI CDA!
III
DIE SPREIDINGSWET
Over de Spreidingswet schrijven D’66 en CDA op bladzijde 10
”Op verzoek van de gemeenten en de uitvoeringsorganisaties in het asielsysteem houden we de spreidingswet in stand. Daarmee borgen we een rechtvaardige verdeling over alle gemeenten. ” [36]
COMMENTAAR ASTRID ESSED
MEE EENS!
Goed, dat ze de spreidingswet [gewoon een in !e en 2e Kamer aangenomen wet] in stand willen laten [37]
IV
AFSCHAFFING PERMANENTE VERBLIJFSVERGUNNING
Op Bladzijde 11 schrijft de D’66/CDA Combinatie:
””We voeren de driejarige tijdelijke verblijfsvergunning in. Met het EU-migratiepact is het geven van een permanente verblijfsvergunning niet meer mogelijk.” [38]
COMMENTAAR ASTRID ESSED
Ja, als je het EU Migratiepact omhelst en daarin is een permanente verblijfsvergunning niet meer mogelijk, is de volgende logische stap
het invoeren van een tijdelijke verblijfsvergunning.
Daartegen heb ik bezwaren!
Want bij een tijdelijke verblijfsvergunning leeft een  vluchteling [inmiddels
dus statushouder] in voortdurende onzekerheid over het opbouwen van
een bestaan in Nederland.
”Meedoen” waarmee Jetten en Bontebal in dit Rapport schermen [39]
is haast niet te realiseren, als je geen idee hebt, hoe lang je wel/niet
in Nederland kunt blijven.
Hoe zit het met het vooruitzicht op een goede baan?
De school van de kinderen?
Hoe kun je ”integreren” als de kans groot is, dat je
verblijf zeer tijdelijk is?
Bovendien vind ik het politiek sadisme:
Want mensen verkeren voortdurend in onzekerheid, wat slecht is
voor je welbevinden en functionneren in de maatschappij EN je
geestelijke zekerheid als mens.
Het is dus INHUMAAN en ONACCEPTABEL.
Overigens is er WEL een manier om ondanks deze maatregel TOCH in Nederland te kunnen blijven, door middel van de EU-Richtlijn Langdurig ingezetenen [40]
Maar daar zitten dan weer haken en ogen aan.
Lees maar onder noot 41
V
NATURARISATIEDVOORWAARDEN VERRUIMD
Op bladzijde 11 van hun Stuk schrijven D’66 en CDA:
”We maken naturalisatie tot Nederlander mogelijk onder de huidige voorwaarden voor vluchtelingen die tweemaal een tijdelijke verblijfsvergunning hebben gekregen. ” [42]
COMMENTAAR ASTRID ESSED
Dat is dan weer een hoopgevend geluid.
Jammer alleen, dat de D’66/CDA Combinatie het EU Migratiepact
zo gemakkelijk heeft omhelsd.
VI
NIET MEEWERKING AFWIJZINGSGROND
Op bladzijde 11 van hun Stuk schrijft de D”66/CDA Combinatie:
””Het niet meewerken aan procedures wordt een afwijzingsgrond. Zo zorgen we dat procedures niet langer duren dan strikt noodzakelijk. ” [43]
COMMENTAAR ASTRID ESSED
Ook met dit standpunt worden vluchtelingenrechten mi onder druk gezet.
Afwijzing dient plaats te vinden op grond van feitelijke criteria over echte/
vermeende onveiligheid en/of vervolging van de betreffende vluchteling, niet
vanwege echt/vermeend negatief gedrag van de vluchteling durende de procedure.
EPILOOG
DIT ZIJN DUS DE TIJDEN WAARIN WE LEVEN
Dat rechten van mensen op de vlucht zo gemakkelijk en rucksichtloss
ter zijde worden geschoven door twee politieke partijen, die zich
tot het ”Politieke Midden” worden gerekend. [44]
Het omhelzen van een EU Migratiepact, waarmee totaal wordt voorbijgegaan
aan het verdedigen van de rechten van mensen op de vlucht, zoals
door Amnesty International en Vluchtelingenwerk al onder
de aandacht werd gebracht. [45]
”LEUKE PUNTEN” UIT DIT VERDRAG?
Het aanvragen van asiel aan de buitengrenzen van Europa, wat het asielrecht
ondergraaft [46],het detineren van mensen aan de buitengrenzen [47] en vooral:
HET SLUITEN VAN DEALS MET ONFRISSE REGIMES, wat het logische
gevolg is van het dumpen van vluchtelingen in een land van aankomst aan
de buitengrenzen……
Het Grote Gevaar is dan ook, dat dit omspringen met vluchtelingen steeds
normaler wordt gevonden, want als de ”Middenpartijen” hiermee al accoord gaan
MIJN OPROEP IS DAN OOK DE AFBRAAK VAN VLUCHTELINGENRECHTEN
NOOIT ”NORMAAL” TE GAAN VINDEN!
Want Vluchten is geen MIsdaad
Het is een Mensenrecht.
Blijf er zo over denken, Lezers
ASTRID ESSED
NOTEN
NOTEN 1 T/M 12
NOTEN 13 T/M 23
NOTEN 24 T/M 41
NOTEN 42 T/M 47

Reacties uitgeschakeld voor Kabinetsformatie/Tussentijdse deal D’66 en CDA kleedt rechten vluchtelingen verder uit

Opgeslagen onder Divers

Reacties zijn gesloten.