Noten 6 t/m 10/Rechtszaken Rutger Groot-Wassink tegen mensen zonder papieren

[6]

” Daarbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan: a) verbeteren van buitenschuld-procedures b) oplossingen voor schrijnende situaties zoals kwetsbare vreemdelingen of na langdurig verblijf Helaas is dit niet gelukt. In oktober 2020 is de buitenschuld-procedure gewijzigd, in die zin dat de inzet van de vreemdeling zelf om de terugkeer te realiseren niet meer meegewogen wordt.6 Alleen de beoordeling van de DT&V over de bereidheid tot terugkeer weegt mee.”
STICHTING LOSTWEE JAAR LVV-RUIMTE VOOR VERBETERINGEN
https://stichtinglos.nl/sites/default/files/los/LVV%20tussenevaluatie%20NGOs.pdf

[7]
  Daarbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan: a) verbeteren van buitenschuld-procedures b) oplossingen voor schrijnende situaties zoals kwetsbare vreemdelingen of na langdurig verblijf Helaas is dit niet gelukt. In oktober 2020 is de buitenschuld-procedure gewijzigd, in die zin dat de inzet van de vreemdeling zelf om de terugkeer te realiseren niet meer meegewogen wordt.6 Alleen de beoordeling van de DT&V over de bereidheid tot terugkeer weegt mee. Aangezien de DT&V niet makkelijk zal toegeven dat een vreemdeling niet kán terugkeren, is het nu vrijwel onmogelijk geworden om een buitenschuld-vergunning te krijgen.
STICHTING LOSTWEE JAAR LVV-RUIMTE VOOR VERBETERINGEN
https://stichtinglos.nl/sites/default/files/los/LVV%20tussenevaluatie%20NGOs.pd

STICHTING LOS

VERBLIJFSVERGUNNING BUITEN SCHULD

https://www.stichtinglos.nl/content/verblijfsvergunning-buiten-schuld

VERBLIJFSVERGUNNING BUITEN SCHULD

Wat is een ‘buiten schuld’ vergunning?

Voor ongedocumenteerde migranten die buiten hun schuld niet uit Nederland kunnen vertrekken is er een speciale verblijfsvergunning. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat de migrant geen identiteitsdocumenten heeft, en het land van herkomst weigert om een vervangend reisdocument te geven om terug te keren. Zo’n vervangend reisdocument heet een laissez-passer.

De verblijfsvergunning ‘buiten schuld’ is bedoeld als oplossing voor mensen die echt proberen om uit Nederland te vertrekken, maar waar dat niet lukt. Om in aanmerking te komen voor deze verblijfsvergunning, moet iemand zelf bewijzen dat hij buiten zijn schuld niet uit Nederland kan vertrekken. Hij moet laten zien dat:

  • Er geen twijfel is over zijn identiteit en nationaliteit
  • Hij altijd heeft meegewerkt met de DT&V om het vertrek mogelijk te maken
  • Hij gemotiveerd is voor terugkeer

Wat zijn de voorwaarden?

Om zijn best te doen om terug te keren, moet een ongedocumenteerde migrant in elk geval de volgende stappen hebben gezet:

  1. de vreemdeling heeft de DT&V om bemiddeling verzocht ten behoeve van zijn vertrek uit Nederland of het verkrijgen van een (vervangend) reisdocument bij de autoriteiten van zijn land van herkomst of een ander land waar hij toegelaten zou kunnen worden, en deze bemiddeling heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd;
  2. de vreemdeling heeft naar het oordeel van de DT&V in houding en gedrag laten zien dat hij wil terugkeren naar zijn land van herkomst of een ander land waar hij toegelaten zou kunnen worden, bijvoorbeeld doordat dat hij zich heeft gehouden aan de afspraken die de DT&V met hem heeft gemaakt gedurende de bemiddelingsprocedure; en
  3. op het moment van beslissen is er geen sprake van een lopende procedure in het kader van een aanvraag voor een verblijfsvergunning en voldoet de vreemdeling niet aan de voorwaarden voor verlening van een andere verblijfsvergunning.

Kunnen gezinsleden ook in Nederland blijven?

Ja. Dit is onder bepaalde voorwaarden mogelijk, maar alleen voor de partner en minderjarige kinderen. Om een verblijfsvergunning te kunnen krijgen, moeten de gezinsleden voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • De gezinsleden verblijven samen met de aanvrager in Nederland.
  • Er is geen twijfel over dat de gezinsleden familie van elkaar zijn.

Hoe werkt het in de praktijk?

Het is erg lastig om deze verblijfsvergunning te krijgen. De DT&V gelooft vaak niet dat de aanvrager echt terug wil en er ook alles aan heeft gedaan om terug te keren. Begin op tijd met hulp te vragen van de DT&V, en volg hun adviezen op. Registreer ook zelf wat je hebt gedaan met de afspraken en adviezen van DT&V.

Om een verlenging te krijgen van de verblijfsvergunning buiten schuld moet iemand de hele tijd blijven proberen terug te keren naar het land van herkomst. Anders wordt de verblijfsvergunning niet verlengd.

Voor abonnees:

– beleid
– aantallen
– toelating
 literatuur

Staatlozen

Staatlozen hebben een bijzondere positie. Zij kunnen vaak hun staatloosheid niet bewijzen. Dat maakt het voor hen moeilijker om een verblijfsvergunning te krijgen. Dat geldt nog sterker voor een verblijfsvergunning ‘buitenschuld’. Er is beleid in ontwikkeling om staatloosheid vast te stellen.

Kinderen die in Nederland worden geboren zonder nationaliteit maar wel met een verblijfsvergunning, kunnen na 3 jaar naturaliseren. Er is beleid in ontwikkeling om het ook makkelijker te maken voor kinderen zonder nationaliteit en zonder verblijfsvergunning om te naturaliseren in Nederland.

EINDE BERICHT LOS
[8]
”Het doel van de pilot LVV is begeleidings- en opvangvoorzieningen realiseren voor ongedocumenteerden.  Door hen te begeleiden naar terugkeer, doormigratie of – indien aan de orde – legalisering van verblijf, wordt de bijbehorende zorg en of veiligheidsproblematiek aangepakt.”
GEMEENTE AMSTERDAMSAMENWERKING MET HET RIJK
https://www.amsterdam.nl/zorg-ondersteuning/ondersteuning/vluchtelingen/24-uursopvang-ongedocumenteerden/samenwerking-rijk/

Samenwerking met het Rijk

Amsterdam werkt nauw samen met het Rijk en vier andere gemeenten in de pilot Landelijke Vreemdelingen Voorziening (LVV).

Het doel van de pilot LVV is begeleidings- en opvangvoorzieningen realiseren voor ongedocumenteerden.  Door hen te begeleiden naar terugkeer, doormigratie of – indien aan de orde – legalisering van verblijf, wordt de bijbehorende zorg en of veiligheidsproblematiek aangepakt.

De pilot LVV wordt stap voor stap vanuit de praktijk ontwikkeld. De vijf steden (Amsterdam, Utrecht, Groningen, Rotterdam en Eindhoven) ontwikkelen ieder een eigen werkwijze die tijdens een pilotperiode van 18 tot 24 maanden wordt gevolgd en onderzocht. Na afloop wordt bekeken hoe de werkwijzen hebben uitgepakt en wat de verschillende ervaringen zijn van gemeenten, maatschappelijke organisaties en organisaties in de vreemdelingenketen. Op basis daarvan hopen staatssecretaris en gemeenten een coalitieakkoord te kunnen sluiten over de definitieve vorm en locaties van de LVV’s.

Het college vindt deze samenwerking met het Rijk en andere gemeenten van groot belang, omdat dit op termijn de beste kansen biedt om voor de schrijnende problematiek van ongedocumenteerden structurele en menswaardige oplossingen te vinden. Deze oplossingen moeten – in overleg met de gemeenten – uiteindelijk gevonden worden op landelijk niveau. De pilot LVV biedt daarvoor een reële kans, die het college dan ook wil benutten. In het convenant staan de afspraken beschreven.


EINDE BERICHT

[9]

WIJ ZIJN HIER/WE ARE HERE
”Wij Zijn Hier is een groep vluchtelingen in Amsterdam die vanuit de Nederlandse overheid geen onderdak krijgt maar ook niet mag werken en dus op straat zou moeten leven. De groep heeft besloten de onmenselijke situatie waarin zij leven zichtbaar te maken, door zich niet meer te verschuilen maar juist de situatie van afgewezen maar onuitzetbare vluchtelingen in Nederland aan de kaak te stellen”

https://wijzijnhier.org/who-we-are/

WIJ ZIJN HIER/WE ARE HERE
OVER HET ASIELGAT/WAAROM VLUCHTELINGEN ONUITZETBAAR ZIJN

http://wijzijnhier.org/over-het-asielgat/waarom-vluchtelingen-onuitzetbaar-zijn/

Waarom vluchtelingen niet terug KUNNEN keren naar hun land van herkomst.

Persbericht

29 april, Thorbeckezaal, 10:00 uur.

persbericht van wij zijn hier van 29 april 2015 over Rondetafelgesprek Vaste Commisie voor Veiligheid en Justitie, als voorbereiding op het plenaire debat in de 2e Kamer over het akkoord van de regering over bed bad brood. In de bijdrage van Wij Zijn Hier aan dit gesprek wordt met name aandacht besteed aan de belemmeringen die maken dat vluchtelingen niet terug KUNNEN keren naar hun land van herkomst.

Een belangrijke belemmering voor terugkeer is dat veel vluchtelingen geen documenten bezitten, doordat hun land al zo lang in oorlog is en er geen overheid functioneerde die officiele papieren kon verstrekken. Dat geldt o.a. voor delen van Somalie, Zuid Sudan, Sierra Leone en Liberia. Daardoor krijgen vluchtelingen geen terugkeer documenten van de ambassades van hun land van herkomst en kunnen ze niet terug.

Ook zijn er ambassades die wegens oorlog niet meer functioneren en dus geen ‘laissez passer’ verstrekken, zoals de ambassades van Libie en Jemen.

Een ander probleem is dat door de oorlog tussen Ethiopie en Eritrea destijds vluchtelingen zijn gedeporteerd van het ene naar het andere land, waardoor het niet duidelijk is naar welk land mensen moeten terug keren, en vluchtelingen van het kastje naar de muur worden gestuurd.
Door politici wordt regelmatig gezegd dat ‘de rechter bepaald heeft dat de vluchteling is uitgeprocedeerd en men DUS moet vertrekken’. In de asielprocedure, als enige rechtsgang in Nederland, wordt in beroep en hoger beroep echter door de rechter slechts marginaal getoetst, dwz alleen gekeken of de procedure juist is gevolgd en heeft de rechter geen inzage in de dossiers. Er wordt dus niet inhoudelijk en vol beoordeeld of iemand terecht is afgewezen.

Deze gang van zaken gaat per 1 juni 2015 veranderen, dan zal er wel weer door de rechter naar de inhoud van de dossiers worden gekeken. Dit geldt echter niet meer voor de mensen die nu afgewezen zijn. Wij pleiten er voor ook de afgewezen vluchtelingen in de gelegenheid te stellen opnieuw hun aanvraag door de rechter te laten toetsen.
Het ‘buitenschuld’ criterium, dat vluchtelingen zouden moeten krijgen als ze buiten hun schuld niet kunnen vertrekken, functioneert niet. Het is zo bureaucratisch en ingewikkeld dat haast niemand aan de eisen kan voldoen. In 2013 waren er 160 aanvragen voor ‘buitenschuld’ waarvan er 10 zijn ingewilligd (bron: IND).

Vluchtelingen zonder documenten worden in veel gevallen afgewezen, omdat de IND hun identiteit niet gelooft, terwijl er geen aandacht wordt besteed aan de reden waarom ze zijn gevlucht. 25% van de afgewezen vluchtelingen slaagt er in, ondanks grote bureaucratische belemmeringen, toch een verblijfsvergunning te krijgen. Dit toont aan hoe onzorgvuldig de besluitvorming over asielaanvragen verloopt.

”Vluchtelingen, die uitgeprocedeerd zijn, maar vaak niet terug KUNNENnaar het land van herkomst, vanwege de oorlogssituatie  en somsgaat [ging] het ook om mensen, die geen zorgvuldigeasielprocedure gehad hebben. [1]Ze vallen hier dan tussen wal en schip, want ze zijn nietuitzetbaar en toch kan de Nederlandse Staat niet dat greintjehumaniteit opbrengen, om hen hier een bestaan te laten opbouwen.Zij houdt zich NIET aan de elementaire mensenrechtenverdragen,die stellen, dat iedereen recht heeft op een dak boven zijn/haar hoofd,op voeding, onderwijs en kleding. [2]SHAME, SHAME!Gevolg, dames en heren:Ze zwerven al sinds 2012 door Amsterdam, van hot naar her en hebbenal zoveel ”VLUCHT” vestigingen gehad [ [gekraakte panden doorhenzelf en/of activisten-sympathisanten], dat ik en iedereen, die in welkevorm ook betrokken is op deze mensen, de tel ben kwijtgeraakt….”

WE ARE HERE VLUCHTELINGEN RUDOLF DIESELSTRAAT/VERVOLG VAN EEN TRAGEDIE/STRIJD GAAT DOOR!

ASTRID ESSED

29 MEI 2018

[10]

WE ARE HERE VLUCHTELINGEN RUDOLF DIESELSTRAAT/VERVOLG VAN EEN TRAGEDIE/STRIJD GAAT DOOR!

ASTRID ESSED

29 MEI 2018

Reacties uitgeschakeld voor Noten 6 t/m 10/Rechtszaken Rutger Groot-Wassink tegen mensen zonder papieren

Opgeslagen onder Divers

Reacties zijn gesloten.