NOTEN 36 T/M 39/BIZARRE TIJDEN!

[36]
We treden strikt op tegen een kleine groep asielzoekers, vaak met weinig kans op een vluchtelingenstatus, die zorgt voor grote overlast voor omwonenden en mensen in de opvang. We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.
BLADZIJDE 83
 HET KAN WEL
D’66 CONCEPT VERKIEZINGSPROGRAMMA 2025-2030
7.4. ASIELBELEID DAT WEL WERKT
” We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
HET KAN WEL
D’66 CONCEPT VERKIEZINGSPROGRAMMA 2025-2030
7.4. ASIELBELEID DAT WEL WERKT
ZIE VOOR GEHELE TEKST, NOOT 27
[37]
‘ We willen strenge procedures voor een versnelde behandeling van overlastgevende asielzoekers.”
BLADZIJDE 117
HET KAN WEL
BIJLAGE BIJ HET D’66 VERKIEZINGSPROGRAMMA 2025-2030
ZIE VOOR GEHELE TEKST, NOOT 27
[38]
VLUCHTELINGENWERK

Zijn veilige landen ook echt veilig?

Bij het opstellen van de lijst van veilige landen, kijkt de Nederlandse overheid naar zaken als politieke stabiliteit, naleving van mensenrechten en de rechtsstaat. Toch betekent het niet dat een veilig land altijd veilig is. De situatie in een land kan immers met de tijd veranderen. Zo stonden landen als Oekraine en Turkije voorheen op de lijst van veilige landen. Nu komen hier juist veel erkende vluchtelingen vandaan.

Ook zijn er situaties waarin individuen toch risico lopen, ook al komen zij uit een ‘veilig’ land. Bijvoorbeeld een journalist met kritische standpunten. Of LHBTQ+-personen in landen als Tunesië, Jamaica of Senegal, waar homoseksualiteit strafbaar is.”

https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/nieuws-en-kennis/onze-themas/asiel/veiligelanders-nederland#15022

VLUCHTELINGENWERK:

VEILIGELANDERS IN NEDERLAND

https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/nieuws-en-kennis/onze-themas/asiel/veiligelanders-nederland#15022

[39]

VLUCHTELINGENWERK

Zijn veilige landen ook echt veilig?

Bij het opstellen van de lijst van veilige landen, kijkt de Nederlandse overheid naar zaken als politieke stabiliteit, naleving van mensenrechten en de rechtsstaat. Toch betekent het niet dat een veilig land altijd veilig is. De situatie in een land kan immers met de tijd veranderen. Zo stonden landen als Oekraine en Turkije voorheen op de lijst van veilige landen. Nu komen hier juist veel erkende vluchtelingen vandaan.

Ook zijn er situaties waarin individuen toch risico lopen, ook al komen zij uit een ‘veilig’ land. Bijvoorbeeld een journalist met kritische standpunten. Of LHBTQ+-personen in landen als Tunesië, Jamaica of Senegal, waar homoseksualiteit strafbaar is.”

https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/nieuws-en-kennis/onze-themas/asiel/veiligelanders-nederland#15022

VLUCHTELINGENWERK:

VEILIGELANDERS IN NEDERLAND

https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/nieuws-en-kennis/onze-themas/asiel/veiligelanders-nederland#15022

Reacties uitgeschakeld voor NOTEN 36 T/M 39/BIZARRE TIJDEN!

Opgeslagen onder Divers

NOOT 35/BIZARRE TIJDEN!

[35]
KLEINE GROEP VEILIGELANDERS ”VERPEST HET VOOR DE
REST: WIE ZIJN ZIJ?
4 SEPTEMBER 2022
Veiligelanders: ze zijn vaak onderdeel van het nieuws of het publieke debat, maar maken slechts een klein deel uit van alle asielzoekers in Nederland. Wie zijn veiligelanders, wat komen ze hier doen en zorgen zij voor nog meer druk op de opvang? NU.nl beantwoordt de belangrijkste vragen.

Wie zijn ‘veiligelanders’?

Veiligelanders zijn mensen die asiel aanvragen in Nederland terwijl ze heel weinig kans maken om hier te blijven. De term verwijst naar een lijst van de overheid waarop landen staan die als ‘veilig’ zijn bestempeld.

‘Veilig’ betekent dat burgers in hun land niet vervolgd worden op basis van religie of ras. De lijst telt 45 landen, maar verreweg de meeste mensen komen uit Marokko, Tunesië en Georgië.

Waarom willen zij naar Nederland komen?

Ook burgers uit een ‘veilig’ land zoeken soms elders bescherming. “Denk bijvoorbeeld aan een kritische journalist, een lhbtiq+-activist of iemand die vlucht voor de maffia”, zegt Martijn van der Linden van VluchtelingenWerk.

Iedere asielzoeker heeft recht op een procedure. Maar om te kunnen blijven, moeten zij wel kunnen aantonen dat ze gevaar lopen in hun thuisland. Ook veiligelanders kunnen hiervoor in aanmerking komen, bevestigt een woordvoerder van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) aan NU.nl.

Maar er zijn ook asielzoekers uit veilige landen die misbruik maken van ons asielsysteem, ziet VluchtelingenWerk. “Toen de instroom na de vluchtelingencrisis van 2015 afnam, zagen we dat er mensen bleven komen die overduidelijk geen reden hadden om bescherming aan te vragen, maar gebruikmaakten van het systeem om onderdak en leefgeld te krijgen”, zegt Van der Linden.

Veiligelanders krijgen in Nederland een versnelde procedure. Gemiddeld wordt 98 procent van hen afgewezen. Het is de bedoeling dat zij na zeven weken worden uitgezet. Dan stopt hun recht op opvang en mogen zij voor twee jaar Nederland niet in. Sommigen vertrekken zelf, anderen belanden op straat of in de illegaliteit.

Soms reizen ze na een afwijzing door naar een ander Europees land. “Het zijn meestal jongeren in een uitzichtloze situatie. Ze hebben psychische problemen, zijn door familie verstoten of verslaafd.”

Hoeveel veiligelanders zijn er nu precies in Nederland?

In 2021 deden bijna 1.000 veiligelanders een asielaanvraag in Nederland, in totaal zo’n 4 procent van alle 24.740 eerste aanvragen dat jaar. In 2020 was dat nog 11 procent. “Omdat deze mensen voorrang hebben op de procedure, worden ze ook sneller afgewezen. Dat maakt het onaantrekkelijk voor ze om naar Nederland te komen”, legt Van der Linden uit.

Volgens cijfers van het ministerie van Justitie en Veiligheid verbleven in juli dit jaar circa zeshonderd mensen uit veilige landen in de opvang. Mogelijk zijn dat er er iets meer, maar is nog niet iedereen geregistreerd.

Waarom is het lastig om mensen terug te sturen?

Het lukt Nederland nog altijd niet om asielzoekers gedwongen uit te zetten naar Marokko, omdat dat land weigert mensen terug te nemen. Om tot een akkoord te komen moeten Marokko en Nederland met elkaar om de tafel.

In 2019 mislukte dat toen voormalig staatssecretaris Ankie Broekers-Knol Marokko zou bezoeken om te praten over uitgeprocedeerde asielzoekers, maar het bezoek in het water viel. “Het is duidelijk dat Nederland niet bereid is de prijs te betalen die Marokko ervoor vraagt”, zegt Van der Linden. “Dan wordt het onmogelijk om mensen terug te sturen.”

Ook komen asielzoekers uit veilige landen naar Nederland, nadat zij eerder asiel hebben aangevraagd in bijvoorbeeld Duitsland. Het Dublinverdrag zorgt ervoor dat het eerste land waar iemand aankomt verantwoordelijk is voor de asielprocedure. “Wat volgt is een lang bureaucratisch proces om te zorgen dat Duitsland diegene terugneemt.”

Het gaat niet altijd moeizaam. Zo heeft Nederland duidelijke afspraken gemaakt met bijvoorbeeld Albanië over de terugkeer van hier afgewezen landgenoten. “Veel mensen zijn toen teruggestuurd en sindsdien zien we nauwelijks meer asielzoekers uit Albanië met kansloze aanvragen.”

Zorgen veiligelanders voor extra druk op de opvang?

“Elk bed is een bed, zeker gezien de crisis van nu. Maar het is niet zo dat zij de oorzaak zijn voor het tekort aan opvangplekken; daarvoor is de groep veel te klein”, stelt Van der Linden.

Feit is dat een kleine groep veiligelanders voor de meeste overlast zorgt in verschillende asielzoekerscentra (azc’s), iets waar de Inspectie Justitie en Veiligheid vorig jaar al voor waarschuwde. Dat ziet ook VluchtelingenWerk. “Er is een kleine groep zonder perspectief op asiel, die het verpest voor de rest.” Het gaat om incidenten als diefstal, vernieling, intimidatie, bedreiging en steekpartijen. Gemeenten als Cranendonck en Nijmegen namen eerder maatregelen tegen de overlast.

EINDE

Reacties uitgeschakeld voor NOOT 35/BIZARRE TIJDEN!

Opgeslagen onder Divers

NOOT 34/Bizarre Tijden!

[34]
AD

D66 verandert standpunt over asiel en wil ‘Canadees model’: ‘Het huidige systeem is stuk’

23 JUNI 2025
D66-leider Rob Jetten wil een koerswijziging op het gebied van asielmigratie. Zo moeten internationale verdragen worden aangepast en komt er wat hem betreft een ‘Canadees model’ in Europa. Hij vindt dat het nu aan de middenpartijen is ‘een stap voorwaarts te doen’ om te voorkomen dat er in de toekomst wéér een kabinet sneuvelt over het onderwerp.

Vluchtelingen moeten in de toekomst buiten de grenzen van Europa asiel aanvragen. Wie zich op eigen houtje meldt in Nederland, wordt dan niet meer toegelaten. Dat bepleit D66-leider Rob Jetten, die daarmee de koers van zijn partij op het gebied van asielmigratie verlegt. Zo kan er volgens hem meer controle komen op migratie en kunnen smokkelroutes waarop jaarlijks vele duizenden mensen omkomen worden afgesneden.

Nadat twee kabinetten zijn gesneuveld over het onderwerp asiel, moeten partijen nu stoppen met ‘weer hetzelfde rondje draaien’, zegt Jetten. „Er wordt al jaren veel gepraat over betere asielregels, maar met weinig resultaat. Links en rechts graven zich daarbij in en zo komen we eigenlijk geen stap vooruit. Dat is slecht nieuws voor Nederlanders die overlast ervaren van mensen die hier eigenlijk niks te zoeken hebben. Maar het is ook slecht nieuws voor vluchtelingen die vastzitten in ellenlange procedures of gevaarlijke tochtjes met bootjes over de Middellandse Zee moeten maken.’’

Middenpartijen

Het kabinet-Rutte IV waar ook D66 in zat sneuvelde omdat partijen het niet eens konden worden over strengere asielregels. „Maar ook het rechtse kabinet-Schoof dat erna kwam, lukte het niet. En in plaats van dat we dat allemaal nog een keer overdoen en Geert Wilders het debat laten domineren, kunnen we ook een keer wat ondernemen. De middenpartijen kunnen deze discussie niet overlaten aan de flanken, maar moeten doen wat goed is voor Nederland en voor vluchtelingen.’’

D66 was in het verleden huiverig voor het aanpassen van verdragen. Dat D66 nu zo’n stap bepleit, komt na veel discussie binnen zijn partij, zegt Jetten. „Het huidige migratiesysteem is stuk. Van migratie die ons overkomt, zullen we naar migratie moeten die we zelf in de hand hebben. En niet alleen voor mensen in Nederland die zich zorgen maken over een te hoge instroom.”

„Het systeem is ook stuk omdat we mensen die op de vlucht zijn iets onmenselijks aandoen. Als je hier na een levensgevaarlijke reis naartoe bent gekomen, word je jarenlang in onzekerheid gestort. Iedereen die ik spreek binnen D66 vindt deze stap spannend, maar ook noodzakelijk. Want doorgaan op de huidige weg kan ook niet.’’

Leven wagen in gammele bootjes

Als het aan D66 ligt, gaat Nederland naar een zogeheten ‘Canadees model’, waarbij asielaanvragen buiten de Europese Unie worden behandeld of waarbij asielzoekers op uitnodiging hierheen mogen komen.

Nu gebeurt dat al mondjesmaat via de VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR. Zo kunnen mensen die hier geen kans maken op asiel bij voorbaat worden geweigerd. En gezinnen met kinderen (Jetten: ‘vaak de kwetsbaarste vluchtelingen’) hoeven niet hun leven te wagen in vaak gammele en overvolle bootjes.

Internationale verdragen zoals het Vluchtelingenverdrag uit 1951 schrijven nu nog voor dat iedereen die zich in Nederland meldt als vluchteling, verplicht in de asielprocedure moet worden opgenomen. Verdragen aanpassen was lang taboe. Maar volgens Jetten komt in steeds meer landen de discussie op dat de verdragen ‘rijp zijn voor modernisering’. „Juist middenpartijen mogen die discussie niet overlaten aan de extremen.’’

‘Aso’s die eindeloze overlast veroorzaken’

Aanpassing van de verdragen kost wel tijd. In de tussentijd zal het beleid als het aan Jetten ligt strenger moeten voor overlastgevende asielzoekers, vaak jonge mannen uit zogeheten veilige landen die hier geen kans maken op verblijf. „Aso’s die eindeloze overlast veroorzaken en hier niks te zoeken hebben, moeten naar een gesloten opvang. Je komt wel naar een land met liberale waarden. Als je die niet respecteert, dan mag je ook rechten verliezen.’’

Tegelijk moeten mensen die wél mogen blijven sneller worden geholpen. Jetten: „Met verplichte taallessen vanaf dag één en zorgen dat ze snel aan het werk kunnen. Daar zullen we een aantal overbodige regels voor moeten slopen, we zullen binnenkort met een wetsvoorstel komen. Nederland is er niet bij geholpen als we mensen die hiernaartoe komen eindeloos in uitkeringen houden. Dat is niet goed voor de eigenwaarde van die mensen, die vaak zelf ook gewoon wat willen doen. En het leidt ook tot chagrijn bij Nederlanders die denken: ja, wat is het nou?’’

Reacties uitgeschakeld voor NOOT 34/Bizarre Tijden!

Opgeslagen onder Divers

NOTEN 31 T/M 33/BIZARRE TIJDEN!

[31]
”We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk’
BLADZIJDE 83
HET KAN WEL
D’66 CONCEPT VERKIEZINGSPROGRAMMA 2025-2030
7.4. ASIELBELEID DAT WEL WERKT
ZIE VOOR GEHELE TEKST, NOOT 27
[32]
” We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit.”
BLADZIJDE 83
HET KAN WEL
D’66 CONCEPT VERKIEZINGSPROGRAMMA 2025-2030
7.4. ASIELBELEID DAT WEL WERKT
ZIE VOOR GEHELE TEKST, NOOT 27
[33]
” We houden vast aan de waarden die onder de huidige verdragen liggen: solidariteit, eerlijkheid en menselijkheid. Mensen die vluchten voor oorlog en geweld, vangen we op. Mensen gaan nooit terug naar onveilige gebieden.”
BLADZIJDE 84
HET KAN WEL
D’66 CONCEPT VERKIEZINGSPROGRAMMA 2025-2030
7.4. ASIELBELEID DAT WEL WERKT
ZIE VOOR GEHELE TEKST, NOOT 27

Reacties uitgeschakeld voor NOTEN 31 T/M 33/BIZARRE TIJDEN!

Opgeslagen onder Divers

NOTEN 29 EN 30/BIZARRE TIJDEN!

[29]
” We maken een einde aan de opvangcrisis en het continue verplaatsen van mensen. Zeker voor kinderen is dat vreselijk. We kiezen voor opvang die past bij de wijk of de buurt, met open deuren en voorzieningen waarvan ook de buurt profiteert.”
BLADZIJDE 82
HET KAN WEL
D’66 CONCEPT VERKIEZINGSPROGRAMMA 2025-2030
7.4. ASIELBELEID DAT WEL WERKT
ZIE VOOR GEHELE TEKST, NOOT 27
[30]
”” D66 wil dat opvanglocaties veilige opvang bieden voor LHBTIA+-asielzoekers en statushouders. Vanaf dag één is er psychosociale hulp, met specifieke ondersteuning voor vrouwen en slachtoffers van gendergerelateerd geweld.””
BLADZIJDE 83
HET KAN WEL
D’66 CONCEPT VERKIEZINGSPROGRAMMA 2025-2030
7.4. ASIELBELEID DAT WEL WERKT
ZIE VOOR GEHELE TEKST, NOOT 27

Reacties uitgeschakeld voor NOTEN 29 EN 30/BIZARRE TIJDEN!

Opgeslagen onder Divers

NOTEN 27 EN 28/BIZARRE TIJDEN!

[27]
” . D66 vindt dat we de mensen op de vlucht een veilig thuis moeten bieden. We moeten de zorgen van mensen wegnemen met doordacht en effectief beleid, in plaats van met stoere taal.”
BLADZIJDE 81 EN 82
HET KAN WEL
D’66 CONCEPT VERKIEZINGSPROGRAMMA 2025-2030
7.4. ASIELBELEID DAT WEL WERKT
HET KAN WEL
D’66 CONCEPT VERKIEZINGSPROGRAMMA 2025-2030
7.4. ASIELBELEID DAT WEL WERKT
ZIE GEHELE TEKST:
HET KAN WEL
D’66 CONCEPT VERKIEZINGSPROGRAMMA 2025-2030
HET KAN WEL
D’66 CONCEPT VERKIEZINGSPROGRAMMA 2025-2030
BLADZIJDE 81
ASIELBELEID, DAT WEL WERKT
  Het huidige asielbeleid schiet tekort, voor vluchtelingen en voor mensen in de landen waar zij hun toevlucht zoeken. Mensen wagen hun leven op onveilige routes. Ze geven hun lot uit handen aan mensensmokkelaars die goud geld verdienen aan dit menselijk leed.
Juist de mensen in de meest kwetsbare situaties hebben nauwelijks toegang tot internationale bescherming, zoals slachtoffers van verkrachtingen in conflictgebieden als Sudan, LHBTI+-activisten in extreem conservatieve landen of vervolgde minderheden in bijvoorbeeld Myanmar. In Nederland zien we chaos in de opvang.
Er is druk op de voorzieningen, mensen moeten te lang wachten en kunnen niet meedoen aan onze samenleving. Ook zet overlast van kleine groepen het draagvlak voor opvang onder druk. D66 vindt dat we de mensen op de vlucht een veilig thuis moeten bieden.
BLADZIJDE 82
We moeten de zorgen van mensen wegnemen met doordacht en effectief beleid, in plaats van met stoere taal.
  Nieuwkomers die in Nederland verblijven, moeten vanaf het begin kunnen meedoen. Dat geldt zeker voor kansrijke asielzoekers en voor mensen die een status hebben gekregen. Maar momenteel moeten veel nieuwkomers jarenlang wachten om te kunnen deelnemen aan onze samenleving. Het is onmenselijk om mensen te laten wegkwijnen in een azc. Ondertussen staan werkgevers te springen om mensen aan een baan te helpen. Daarom kiest D66 voor integratiebeleid dat meer is dan eenrichtingsverkeer of een taalcursus. We vragen inzet van de nieuwkomers en van de ontvangende samenleving.
Eerlijke opvang, snel duidelijkheid, meteen meedoen
D66 blijft zich inzetten voor ondersteuning van landen waar eerste opvang plaatsvindt, met duidelijke afspraken over mensenrechten, onderwijs en werk.
 • We nemen onze verantwoordelijkheid binnen Europa voor asielopvang. We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk,
  humaan en werkend asielsysteem in Europa. Het pact biedt regie op migratie en versterkt samenwerking tussen lidstaten. Daarbij pleiten we voor een eerlijke verdeling tussen de verschillende lidstaten.
 • D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst. • We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.
• We zorgen voor stabiele en voldoende financiering van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en organisaties die vluchtelingen ondersteunen bij procedures. • Nieuwe asielvoorstellen moeten gepaard gaan met een uitvoeringstoets door de relevante uitvoeringsorganisaties, zoals COA en IND.
  • We maken een einde aan de opvangcrisis en het continue verplaatsen van mensen. Zeker voor kinderen is dat vreselijk. We kiezen voor opvang die past bij de wijk of de buurt, met open deuren en voorzieningen waarvan ook de buurt profiteert.
BLADZIJDE 83
 We zorgen voor stabiele en voldoende financiering van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en organisaties die vluchtelingen ondersteunen bij procedures. • Nieuwe asielvoorstellen moeten gepaard gaan met een uitvoeringstoets door de relevante uitvoeringsorganisaties, zoals COA en IND.
  • We maken een einde aan de opvangcrisis en het continue verplaatsen van mensen. Zeker voor kinderen is dat vreselijk. We kiezen voor opvang die past bij de wijk of de buurt, met open deuren en voorzieningen waarvan ook de buurt profiteert.
• We zorgen voor zorgvuldige inspraak voor buurtbewoners en betrekken hen tijdig bij de opzet van opvanglocaties.
 • D66 wil dat opvanglocaties veilige opvang bieden voor LHBTI+-asielzoekers en statushouders. Vanaf dag één is er psychosociale hulp, met specifieke ondersteuning voor vrouwen en slachtoffers van gendergerelateerd geweld.
 • We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.
 • Nu de oorlog in Oekraïne voortduurt, wil D66 meer stabiliteit voor Oekraïners. Ook voor hen investeren we in samenwerking met onderwijs en bedrijfsleven in taalonderwijs, toegang tot studie (tegen wettelijk collegegeld) en werk op niveau.
 • We treden strikt op tegen een kleine groep asielzoekers, vaak met weinig kans op een vluchtelingenstatus, die zorgt voor grote overlast voor omwonenden en mensen in de opvang. We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.
  We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit. We zorgen ook voor realistisch perspectief voor mensen zonder verblijfstatus. Mensen worden geholpen met een toekomst in Nederland of terugkeer naar het land van herkomst. • D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau. Modernisering verdragen voor toekomstbestendige bescherming • D66 staat voor het recht op internationale bescherming. Het systeem zoals het nu is ingericht, is verouderd. Mensen die bescherming zoeken worden gedwongen levensgevaarlijke routes te nemen. De meest kwetsbare mensen vinden geen steun en blijven achter. Landen hebben geen controle over wie naar Europa komt. D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag, mits dit de situatie voor
zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en rechten van vluchtelingen in
BLADZIJDE 84
binnen- en buitenland niet inperkt. Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen. • We houden vast aan de waarden die onder de huidige verdragen liggen: solidariteit, eerlijkheid en menselijkheid. Mensen die vluchten voor oorlog en geweld, vangen we op. Mensen gaan nooit terug naar onveilige gebieden. • Op de korte termijn geven we hier invulling aan door actiever in te zetten op hervestigingsbeleid van erkende vluchtelingen via de UNHCR. We verhogen het Nederlandse hervestigingsquotum stapsgewijs, te beginnen naar vijfduizend mensen per jaar. En we houden ons aan het Vluchtelingenverdrag zolang dat nog niet is gemoderniseerd.
HIERNA VERWIJZING NAAR HET UITVOERINGSPROGRAMMA
LETTERLIJK STAAT ER DUS AAN HET EIND VAN BLADZIJDE 84
[In een roze kolom]:
Meer weten?
Op pagina 99 van het Uitvoeringsprogramma lees je hoe we
deze plannen over Europa, defensie en migratie waarmaken
Daarachter een pijltje en met de druk op dat pijltje
kom je bij…………………..
HET KAN WEL
BIJLAGE BIJ HET D’66 VERKIEZINGSPROGRAMMA 2025-2030
HIERNA VERWIJZING NAAR HET UITVOERINGSPROGRAMMA
LETTERLIJK STAAT ER DUS AAN HET EIND VAN BLADZIJDE 84
[In een roze kolom]:
Meer weten?
Op pagina 99 van het Uitvoeringsprogramma lees je hoe we
deze plannen over Europa, defensie en migratie waarmaken
Daarachter een pijltje en met de druk op dat pijltje
kom je bij…………………..
HET KAN WEL
BIJLAGE BIJ HET D’66 VERKIEZINGSPROGRAMMA 2025-2030
BLADZUDE 121
7.4. ASIELBELEID DAT WEL WERKT
  D66 kiest voor een migratiebeleid dat werkt: menswaardig, uitvoerbaar en toekomstbestendig. Dat vraagt om een betrouwbare overheid die bescherming biedt aan wie daar recht op heeft, snel duidelijkheid geeft en een helder terugkeerbeleid heeft voor mensen die geen verblijfsrecht hebben. D66 wil een einde maken aan de harde knip tussen asielzoekers en statushouders waar het gaat om taal, werk en meedoen in de samenleving. Hoe eerder mensen meedoen, hoe beter het is. Want er is geen enkele reden om een systeem in stand te houden dat is ingericht op de 30% van mensen die niet mogen blijven, in plaats op de 70% die wel in Nederland blijven. Voor Oekraïense ontheemden zetten we in op een helder toekomstperspectief, of dat nou in Nederland of in het land van herkomst ligt.
EEN EINDE AAN DE CRISIS IN DE OPVANG
Er moet een einde komen aan de permanente crisismodus in de asielopvang. Alleen met structurele investeringen en betrouwbare uitvoering zorgen we voor een menswaardig, stabiel en toekomstbestendig asielsysteem. Dat vraagt om landelijke regie, eerlijke spreiding, voldoende capaciteit en ruimte voor lokaal maatwerk.
Zo creëren we rust, overzicht en perspectief voor nieuwkomers en gemeenten die hen opvangen.
  • We regelen structurele financiering voor het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en de Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V) met een realistische basiscapaciteit. • Om Ter Apel te ontlasten, dringen we aan op spoedige opening van minstens twee extra aanmeldcentra naast Ter Apel en Zevenaar.
BLADZIJDE 122
  Een doorstroomlocatie is bedoeld voor statushouders die al aan een gemeente in dezelfde regio zijn gekoppeld, maar nog geen woning hebben. Zolang in Nederland doorstroomlocaties voor statushouders nodig zijn, willen we dat ze een opstap zijn naar een volwaardig leven in Nederland. Nog te vaak zijn ze nu een eindstation zonder perspectief. Daarom pleiten we voor concrete afspraken met gemeenten over maximale verblijfstuur van een jaar en over inburgering en werk. • We kiezen voor opvang die past bij de wijk of buurt, kleinschalig waar dat werkt, met open deuren en voorzieningen waar de buurt ook van profiteert. • D66 wil dat alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’ers) tot 21 jaar die nog in de procedure zitten, opgevangen worden in kleine groepen met voldoende begeleiding, zoals dat ook gebeurt voor amv’ers met een verblijfsstatus. Zo zorgen we voor een betere start in Nederland en voorkomen we overlast.
We zetten in op stabiliteit voor minderjarigen en gezinnen met kinderen door hen op één plek te laten verblijven en niet voortdurend verplaatsen. Dit geeft ook mogelijkheden voor beter onderwijs voor kinderen van nieuwkomers. • We pleiten voor gendersensitieve psychosociale hulp en bescherming voor nieuwkomers met een trauma en toezicht op gezinnen waar geweld achter de voordeur plaatsvindt. Daarbij hoort speciale inzet op personen in kwetsbare situaties, zoals LHBTIQA+’ers of vrouwen.
Snel duidelijkheid, meteen meedoen Wie in Nederland verblijft, moet snel kunnen meedoen. Daarom zijn duidelijke procedures van belang en hebben mensen recht op juridische duidelijkheid. Integratie start met taal, werk en perspectief. Actieve deelname aan de samenleving vereist taalbeheersing, financiële zelfstandigheid en bescherming van kwetsbare groepen. Een realistisch integratiebeleid heeft oog voor de specifieke omstandigheden, waaronder levensfase, van mensen. • De IND krijgt de mogelijkheid om mensen uit landen met een hoog inwilligingspercentage schriftelijk te horen. Dit spaart veel tijd en capaciteit. • D66 houdt vast aan de toegang tot rechtsbijstand vanaf het begin van de asielprocedure. Dit zorgt voor zorgvuldigheid en voorkomt onnodig bezwaar en beroep. • We maken het mogelijk voor rechters om bij de asielaanvraag te toetsen op artikel 3 van het Kinderrechtenverdrag, zodat deze een beter, sneller en definitief oordeel kan vellen over of
BLADZIJDE 123
verblijf in danwel vertrek uit Nederland in het belang van een kind is. Zo voorkomen we dat kinderen worden uitgezet als ze geworteld zijn, maar ook dat kinderen onnodig wortelen in Nederland wanneer ze weinig kans hebben om te blijven. • D66 wil dat opvanglocaties veilige opvang bieden voor LHBTIQA+-asielzoekers en statushouders. Asielaanvragen van lhbtiqa+ personen worden niet langer afgewezen op grond van ondeugdelijke stereotypen, zoals dat zij altijd ‘processen van bewustwording en zelfacceptatie’ zouden moeten doormaken. In de Nederlandse asielwetgeving blijft vastgelegd dat vluchtelingen die niet met hun partner kúnnen trouwen in hun land van herkomst (bijv. doordat trouwen voor partners van gelijk geslacht niet is toegestaan), die partner wél voor gezinshereniging naar Nederland kunnen laten komen. • In asielbeleid en ambtsberichten blijft zorgvuldige aandacht voor de positie van LHBTIQA+- asielzoekers. We stoppen met stereotyperingen; zelfidentificatie is het uitgangspunt. • We maken naturalisatie na vijf jaar legaal verblijf mogelijk. Dat is de beste manier om mensen zich zo snel mogelijk echt onderdeel van ons land te laten voelen. • We versterken VN-organisaties, zoals de UNHCR en de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM), en vergroten onze financiële steun.
We proberen kansrijke asielzoekers en statushouders zoveel mogelijk hetzelfde pakket aan te bieden. Want dat zorgt voor soepelere overgang voor de mensen die mogen blijven. • D66 wil taalonderwijs voor asielzoekers direct bij aankomst en tijdens de asielprocedure. Het taalniveau moet aansluiten bij het leervermogen van de asielzoeker en statushouder die het inburgertraject volgt. We voorkomen dat mensen boetes krijgen bij taalexamens en verlagen hiermee ook het risico op schulden. Veel nieuwkomers vallen uit tijdens hun opleiding enkel omdat ze het bijbehorende taalniveau (nog) niet hebben. D66 maakt het mogelijk voor onderwijsinstellingen om de mensen die dat nodig hebben, extra taalles te geven, zodat ze toch een diploma kunnen halen. • Buitenlandse werknemers die de Nederlandse taal willen leren en tijd willen hebben om te studeren en/of examens af te leggen, krijgen maximaal 10 werkdagen per jaar met behoud van loon. Dit zal een betere integratie mogelijk maken, doordat de communicatie op het werk geleidelijk aan in het Nederlands zal plaatsvinden. Werkgevers kunnen de Nederlands taalcursus betalen.
We maken het mogelijk dat mensen tegen wettelijk tarief kunnen studeren tijdens de asielprocedure.
BLADZIJDE 124
Een snellere erkenning van diploma’s en ervaringsdeskundigheid van nieuwkomers blijft belangrijk. We stimuleren actief ‘inburgering on the job’ bij bedrijven en organisaties in sectoren waar tekorten zijn. Nu duurt het soms veel te lang voordat bijvoorbeeld artsen, verpleegkundigen en architecten aan het werk kunnen, omdat ze eerst opnieuw een opleiding moeten volgen. • We schaffen de tewerkstellingsvergunning af voor kansrijke asielzoekers om de regeldruk voor ondernemers te beperken. Dit stelt nieuwkomers in staat om te gaan werken of als ondernemers aan de slag te gaan. Dit benut hun talent, versnelt integratie en verlaagt de afhankelijkheid van een uitkering.
Strenger voor mensen zonder recht op verblijf Wie geen recht heeft op verblijf in Nederland moet snel en menswaardig kunnen terugkeren. We pakken overlast meteen aan. Illegaal verblijf mag niet leiden tot chaos en onmenselijke toestanden. Nog te vaak keren mensen die geen recht hebben op asiel niet terug naar hun land van herkomst. Wie geen recht heeft op asiel moet terug naar het eigen land en landen van herkomst moeten hun eigen burgers ook terugnemen. Dit moet op een zorgvuldige manier gebeuren. Terugkeerbeleid mag nooit leiden tot mensenrechtenschendingen en daarom verzetten we ons tegen plannen om uitgeprocedeerde asielzoekers terug te sturen naar onveilige landen. • We willen strenge procedures voor een versnelde behandeling van overlastgevende asielzoekers.
D66 steunt de opvang van en ondersteuning voor mensen zonder verblijfstatus. Ook ongedocumenteerde mensen behouden zo het recht op basisvoorzieningen zoals maaltijden, onderdak en zorg via de bed-bad-broodregeling (de Landelijke Vreemdelingen Voorziening). Dit voorkomt dat mensen op straat gaan zwerven en voor onveilige situaties zorgen voor zichzelf en de samenleving. • We willen een snellere terugkeer van mensen zonder verblijfstatus. We maken afspraken met herkomstlanden over terug- en overname van mensen zonder verblijfstatus, bij voorkeur op Europees niveau. Afspraken over bijvoorbeeld circulaire arbeidsmigratie maken het hierbij aantrekkelijk voor landen van herkomst om mee te werken aan terug- en overname. We zijn ook bereid om dossiers te koppelen, zoals beperkende visamaatregelen, wanneer landen weigeren onderdanen terug te nemen.
Asielkinderen worden niet langer in noodopvang geplaatst, en er wordt geen politiemacht meer ingezet bij (dreigende) uitzettingen. Dergelijke aanpakken kunnen kinderen en hun families ernstig traumatiseren
BLADZIJDE 125
  D66 verzet zich tegen Europese plannen om asielzoekers terug te sturen naar landen waar de bescherming van mensenrechten niet wordt gegarandeerd, zoals Tunesië of Egypte. Perspectief voor Oekraïners De opvang van Oekraïners leek in eerste instantie een voorbeeld van hoe participatie kan werken. Maar inmiddels knelt het aan alle kanten. Mensen hebben geen recht op taalonderwijs, kunnen niet studeren, blijven steken in banen die onder hun niveau zijn. Nu de oorlog voortduurt, zijn structurelere oplossingen nodig. Op dit moment zet Nederland in op een verlenging van de Richtlijn Tijdelijke Bescherming. D66 vindt het tijd om Oekraïners meer duidelijkheid en mogelijkheden te geven. We weten dat een deel van hen niet zal terugkeren en een deel van de Oekraïners zullen willen bijdragen aan de wederopbouw van hun land. Daarom zetten we stevig in op ontwikkeling van kennis en vaardigheden.
We maken het mogelijk voor Oekraïners om een studie te volgen tegen wettelijk collegegeld. • We investeren in de mogelijkheid om taallessen te volgen, te kunnen studeren en te werken. We werken hierin samen met onderwijsinstelling en het bedrijfsleven. Opvang in de regio en veilig routes Veel mensen op de vlucht zoeken bescherming in de regio. D66 kiest voor solidariteit met deze landen door opvang daar te steunen, mits deze menswaardig is. We combineren noodhulp met investeringen in zorg, onderwijs en werk. Tegelijkertijd zetten we in op veilige en legale routes zoals hervestiging via de UNCHR.
We investeren in bescherming, zorg, onderwijs en werk in opvanglanden en versterken lokale gemeenschappen en overheden. Hierbij maken we bindende afspraken over mensenrechten. • We zetten in op actiever hervestigingsbeleid van erkende vluchtelingen via de UNCHR. We verhogen het Nederlandse hervestigingsquotum. De komende jaren willen we 5000 mensen per jaar op deze manier hervestigen, op de langere termijn zetten we in op een heel nieuw systeem.
BLADZIJDE 126
Een lange termijnvisie op asielbeleid D66 wil een eerlijker en humaner asielsysteem. Daar gaan we nu al mee aan de slag. We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een werkend asielsysteem in Europa. Dit is de kans om meer regie te krijgen op migratie in Europa en samenwerking tussen lidstaten te versterken. De invoering van het pact zal de grootste aanpassing zijn in het vreemdelingenbeleid van de afgelopen jaren. Het zal veel van uitvoeringsorganisaties vergen en een beroep doen op de samenwerking tussen verschillende lidstaten.
Daarnaast laten we ons inspireren door het Canadese model: veilige en legale toegang via hervestiging en humanitaire visa. We passen deze aanpak uiteraard aan op de Nederlandse en Europese context. Hiermee kunnen we beter bescherming bieden aan mensen die het echt nodig hebben en kunnen we mensen uitnodigen die we als land daadwerkelijk een toekomst kunnen bieden. Deze nieuwe aanpak zorgt voor meer voorspelbaarheid in Nederland en andere landen van aankomst. Doordat vluchtelingen vooraf worden geselecteerd, weten we wie op welk moment komt en kunnen we mensen goed ondersteunen, zowel financieel als sociaal. Die selectie zal op termijn buiten de EU-grenzen plaatsvinden. Dit kan alleen als mensenrechten gewaarborgd zijn op de locaties waar vluchtelingen zich moeten melden en dit ook onafhankelijk kan worden vastgesteld. Dat was bijvoorbeeld bij de Tunesië-deal wat ons betreft niet het geval. Om dit stelsel mogelijk te maken, moeten we het Vluchtelingenverdrag moderniseren. Ook daar geldt dat dit alleen aan de orde kan zijn als modernisering vooruitgang betekent voor ontvangende landen én voor vluchtelingen.
EINDE
[28]
” Nieuwkomers die in Nederland verblijven, moeten vanaf het begin kunnen meedoen’
BLADZIJDE 82
HET KAN WEL
D’66 CONCEPT VERKIEZINGSPROGRAMMA 2025-2030
7.4. ASIELBELEID DAT WEL WERKT
ZIE VOOR GEHELE TEKST, NOOT 27

Reacties uitgeschakeld voor NOTEN 27 EN 28/BIZARRE TIJDEN!

Opgeslagen onder Divers

NOTEN 24 T/M 26/BIZARRE TIJDEN!

[24]
HET KAN WEL
D’66 CONCEPT VERKIEZINGSPROGRAMMA 2025-2030
[25]
HET FASCISTISCHE KARAKTER VAN DE PVV/BRONNEN,ONDERZOEKEN
ASTRID ESSED
[26]
”Naast het stopzetten van de asielinstroom moet de uitstroom van (niet-westerse) vreemdelingen worden vergroot.
Wie zich misdraagt, moet ons land uit volgens het principe one strike you’re out:
 Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit.
Als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit.
Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet.
Mensen met een dubbele nationaliteit die zijn veroordeeld voor één ernstig misdrijf, worden na het uitzitten van de straf gedenaturaliseerd en moeten Nederland verlaten.
De tijdelijke verblijfsvergunningen van de 70.000 Syriërs in Nederland worden ingetrokken. Delen van Syrië zijn weer veilig; handelssancties zijn opgeheven. Syriërs moeten terug om hun eigen land weer op te bouwen. Indien dit onverhoopt niet lukt sturen we ze terug naar andere Arabische landen, waarmee we afspraken maken.
We beginnen met het uitzetten van criminele Syriërs.
BLADZIJDE 8
  Oekraïne heeft zijn eigen mannen hard nodig. Daarom gaan we een uitzondering maken op de Richtlijn tijdelijke bescherming van de EU, waardoor we volwassen mannelijke Oekraïense ontheemden kunnen terugsturen.
 Zij kunnen dan hun eigen land helpen, zoals door de Oekraïense regering gevraagd.”

Reacties uitgeschakeld voor NOTEN 24 T/M 26/BIZARRE TIJDEN!

Opgeslagen onder Divers

NOOT 23/BIZARRE TIJDEN!

[23]
”Wat is de rol van gewone rechtse partijen in de normalisering van radicaal rechts?

‘Als radicaal-rechtse partijen succesvol worden, schuiven gevestigde partijen naar hen op. Zelf heb ik onderzoek gedaan naar wat er gebeurt als centrumrechts het taalgebruik van uiterst rechts overneemt, bijvoorbeeld op het gebied van migratie. Dat is van grote invloed op de sociale norm, het leidt tot meer xenofobe uitingen. Middenpartijen worden immers gezien als democratischer, zij bepalen wat maatschappelijk acceptabel is. In die zin spelen ze een cruciale rol in het proces van normalisering.’”

DE VOLKSKRANT

Hoe kon radicaal-rechts zo groot worden? ‘Deze groep kiezers was er altijd al, maar hield zich stil vanwege de sociale consequenties’

25 MEI 2025
ZIE VOOR GEHELE TEKST, NOOT 19

Reacties uitgeschakeld voor NOOT 23/BIZARRE TIJDEN!

Opgeslagen onder Divers

NOTEN 20 T/M 22/BIZARRE TIJDEN!

[20]
 “De politiek van intolerantie is genormaliseerd terwijl die nooit normaal mag zijn”, zegt Jetten. “De VVD voerde campagne over de ruggen van vluchtelingen.”

TROUW
EEN SCHOK DOOR D’66, MAAR OOK LUID
APPLAUS VOOR ROB JETTEN
22 NOVEMBER 2023
In Amsterdam hangt op de uitslagenavond van D66 een gelaten sfeer. Ondanks de dubbele cijfers waar lijsttrekker Rob Jetten op hoopte.
Applaus klinkt in theater Tobacco in Amsterdam, als Malou Petter van de NOS op het scherm D66 aantikt. Tien zetels krijgt de partij van Rob Jetten, als de exit-polls het bij het rechte eind hebben. Een bescheiden applaus is het. De schok die door de zaal golfde toen de winnaar bekend werd, is nog niet helemaal gezakt.

Het contrast met twee jaar geleden, toen een euforische Sigrid Kaag op de tafel sprong en de partij uiteindelijk 24 zetels behaalde, is groot. Maar belangrijker nog, dit is niet helemaal het zetelaantal waar de huidige lijsttrekker Rob Jetten op hoopte.

‘Een harde klap’

“Mooi in de dubbele cijfers”, dat was het doel, zo zei hij woensdagochtend nog tegen een verslaggever van WNL. Dat lijkt gelukt. Al dacht Jetten nog wel dat er meer dan tien zetels in zaten, toen hij in Den Haag zijn stem uitbracht.

“We moeten realistisch zijn. Deze uitslag is voor ons een harde klap”, zegt Jetten als hij even na tienen onder luid applaus en gejuich het podium betreedt. “We hadden op meer gehoopt, maar tegelijkertijd hebben we de voorspellingen van een paar weken terug keihard verslagen.”

Het is tekenend voor het optimisme waarmee D66-leden ook kort voor de eerste exitpolls nog over de campagne spraken. “Hij versloeg in alle debatten zijn tegenstanders en het zou me niet verbazen als Rob Jetten vanavond ook de peilingen verslaat”, zei de Amsterdamse fractievoorzitter Rob Hofland nog vrolijk in zijn openingswoord.

‘Extremistische ideeën’

Na de exitpolls overheerst gelatenheid. Misschien niet eens zozeer vanwege de uitslag van D66, als wel door die van de PVV. De gematigde toon die partijleider Geert Wilders gedurende de campagne aansloeg, die vertrouwen de D66-leden niet. Zoals Jetten op het podium zegt: “Wij weten dat achter die gematigde toon nog altijd extreme ideeën schuilgaan.”

Wilders bedrijft een ‘politiek van intolerantie’, zegt Jetten. En dat hij aan de macht is gekomen is niet alleen te danken aan de PVV, maar ook aan VVD-leider Dilan Yesilgöz. “De politiek van intolerantie is genormaliseerd terwijl die nooit normaal mag zijn”, zegt Jetten. “De VVD voerde campagne over de ruggen van vluchtelingen.”

Strategisch richting GroenLinks-PvdA

D66 voerde juist een positieve campagne, zegt Jetten. De afgelopen weken benadrukte hij vaak en graag hoeveel hij en andere D66-ministers op thema’s als klimaat en onderwijs voor elkaar kregen. D66 is een partij die niet alleen praat over verandering, maar ook echt in actie komt, was steeds de onderliggende boodschap.

Het verhaal sloeg aan, maar de eindsprint waar de partij op hoopte leverde het niet op. Waarschijnlijk vertrok toch een deel van de kiezers al dan niet strategisch richting het GroenLinks-PvdA van Frans Timmermans.

Toch begint het nu pas, benadrukt Jetten. “In Nederland is er één partij die altijd opstaat en zich uitspreekt tegen intolerantie. Ook, of juist, wanneer anderen stil blijven. En dat zijn de Democraten 66.”

EINDE

[21]

PVV VERKIEZINGSOVERWINNING 2023/VOER

DE STRIJD!/JUIST NU!

ASTRID ESSED

28 NOVEMBER 2023

https://www.astridessed.nl/pvv-verkiezingsoverwinning-2023-voer-de-strijd-juist-nu/

 

[22]
“De VVD voerde campagne over de ruggen van vluchtelingen.”

TROUW
EEN SCHOK DOOR D’66, MAAR OOK LUID
APPLAUS VOOR ROB JETTEN
22 NOVEMBER 2023
ZIE VOOR GEHELE TEKST, NOOT 20

Reacties uitgeschakeld voor NOTEN 20 T/M 22/BIZARRE TIJDEN!

Opgeslagen onder Divers

NOOT 19/BIZARRE TIJDEN!

[19]
”U concludeert in het boek dat uiterst rechts een blijvende factor zal blijven in de politiek. Dat is geen bemoedigende boodschap voor mensen die zich zorgen maken.

‘De geest kan niet terug in de fles. Deze groep kiezers was er altijd al, maar hield zich stil vanwege de sociale consequenties. Inmiddels weten ze dat ze niet alleen staan en zijn hun opvattingen genormaliseerd. Waarom zouden ze zich opnieuw terugtrekken in stilte? Hetzelfde geldt voor politici, die weten nu ook dat er electoraal succes te behalen valt met deze groep.”

DE VOLKSKRANT

Hoe kon radicaal-rechts zo groot worden? ‘Deze groep kiezers was er altijd al, maar hield zich stil vanwege de sociale consequenties’

25 MEI 2025
Hoe komt het dat radicaal-rechtse partijen de afgelopen jaren zo enorm zijn gegroeid? Het antwoord van politicoloog Vicente Valentim: de gevoelens waren er altijd, maar de schaamte om ze te uiten is verdwenen. ‘Waarom zou deze groep kiezers zich opnieuw terugtrekken in stilte?’
De spanning aan tafel is om te snijden. In het vijfsterrenresort van The White Lotus, seizoen 3, tasten de drie oude vriendinnen voorzichtig elkaars nieuwe levens af. Ze gaat tegenwoordig naar de kerk, vertelt Kate nog niet al te beschroomd, ja, elke zondag. Sinds ze in Austin woont.

‘Een échte Texaanse kerk?’, vragen haar vriendinnen. Met van die christenfundamentalisten en mensen die op Trump stemmen?

‘Het zijn aardige mensen’, zegt Kate. ‘Goede gezinnen.’

Bij de vriendinnen begint het te dagen: iets wat vroeger een vanzelfsprekendheid was – we stemmen niet op de Republikeinse Partij – is dat nu niet meer. De sociale norm tussen de drie, het kluwen van onuitgesproken, informele regels die ons gedrag beïnvloeden, is verschoven.

‘Maar jíj hebt niet op Trump gestemd, toch?’, vraagt de ene vriendin nog, ongemakkelijk hinnikje en al. Kate werpt haar een betekenisvolle blik toe, het gezicht dat een rijke, Texaanse huismoeder in Lululemon-legging normaliter bewaart voor haar kinderen. ‘Gaan we het echt over Trump hebben?’

Vicente Valentim (43) moet lachen als hij hoort dat een van de meest besproken scènes in het afgelopen seizoen van de HBO-serie zo doet denken aan wat hij in zijn boek beschrijft. In The Normalization of the Radical Right geeft de Portugese politicoloog een verklaring voor hoe radicaal-rechts (of in sommige landen extreemrechts) in Europa de afgelopen jaren zo aan kracht heeft gewonnen. Daarbij is volgens hem een belangrijke rol weggelegd voor sociale normen en hoe die het politieke gedrag van kiezers beïnvloeden.

‘Die scène is inderdaad illustratief’, zegt Valentim. ‘Kate voelt aan dat haar vriendinnen het veroordelen. Dat wordt niet uitgesproken; het hangt in de lucht. Tegelijkertijd laat ze net genoeg los om te laten merken dat ze wel op Trump heeft gestemd. De sociale norm is zwakker geworden.’

Om het even naar de realiteit te halen, en dichterbij: ‘Als je twintig jaar geleden op een extreemrechtse partij in Duitsland zou stemmen, ver voor de opkomst van de AfD dus, was dat waarschijnlijk het einde van een vriendschap geweest. Nu is dat anders, hoewel er nog steeds ongemak is. Die scène laat die dynamiek subtiel, maar krachtig zien.’

Onder politicologen is het boek van de jonge wetenschapper lyrisch ontvangen. ‘Ongekend erudiet en solide’, zegt Cas Mudde er desgevraagd over, de Nederlander die geldt als autoriteit op het gebied van populistisch rechts. ‘Hij geeft een overtuigende verklaring voor de normalisering van radicaal-rechts, door te kijken naar sociale wenselijkheid. Daarvan waren we ons altijd bewust, maar we hadden er nog geen goede, theoretisch verantwoorde verklaring voor.’

‘Het is een onmisbaar boek voor wie de dynamiek van populisme in westerse democratieën wil doorgronden’, zegt hoogleraar Catherine de Vries. ‘Valentim laat overtuigend zien dat we, om de opkomst van radicaal-rechts te verklaren, moeten begrijpen hoe bepaalde opvattingen politiek salonfähig worden.’

Het academische The Normalization of the Radical Right, dat nog niet in een publieksversie bestaat, werd door de Financial Times geselecteerd als een van de beste boeken van 2024. ‘Dit boek heeft me, meer dan elk ander boek, anders laten denken over de ingrijpende politieke en sociale veranderingen van de afgelopen jaren’, schreef de FT-journalist die het selecteerde.

Valentims zoektocht begon acht jaar geleden in Portugal, waar hij vandaan komt. Hij promoveerde op dat moment in Italië, maar bij bezoekjes aan zijn geboortegrond merkte hij dat de mensen, als ze zich op hun gemak voelden, voorkeuren uitten die als radicaal-rechts gezien kunnen worden: anti-migratie en xenofoob, maar soms ook anti-democratisch.

‘Alleen was er in Portugal, in tegenstelling tot veel andere Europese landen, toen nog geen succesvolle radicaal-rechtse partij. Het land werd als uitzondering gezien, Portugal zou ‘immuun’ zijn. Inmiddels is dat anders, weten we.’ De partij Chega haalde deze week bij de landelijke verkiezingen bijna een kwart van de stemmen.

‘Tegelijkertijd merkte ik dus dat mensen wel degelijk deze voorkeuren hadden. Misschien komt de opkomst van radicaal-rechts niet doordat mensen plotseling van mening veranderen, dacht ik toen, maar doordat ze zich ineens vrij voelen hun mening te uiten. Dat wilde ik verder onderzoeken.’

Waarom zouden kiezers niet, onder invloed van economische of culturele ontwikkelingen, rechtser worden?

‘In de politicologische literatuur zijn er inderdaad grofweg twee denkrichtingen: economische verklaringen en culturele verklaringen. Mensen zouden vatbaarder zijn voor radicaal-rechts vanwege structurele economische ontwikkelingen, zoals globalisering, of nu kunstmatige intelligentie. Als ze het gevoel hebben dat ze daardoor worden benadeeld, gaan ze op dit soort partijen stemmen.

‘De culturele verklaring gaat uit van veranderende waarden: uit protest tegen voortschrijdende emancipatie, bijvoorbeeld op het gebied van diversiteit, lhbti- en vrouwenrechten, kiezen meer mensen voor radicaal-rechtse partijen, want die beloven een terugkeer naar ‘vroeger’.

‘Beide denkrichtingen suggereren dat het aantal mensen met deze voorkeuren sterk toeneemt. Toch strookt dat niet met wat we weten uit wetenschappelijk onderzoek: politieke opvattingen zijn over het algemeen vrij stabiel. Als je links bent, blijf je vaak links. Voor rechtse mensen geldt hetzelfde. Er zijn kleine verschuivingen, geen grote. Terwijl de groei van radicaal-rechtse partijen enorm is. Neem Spanje, waar ik werk: Vox haalde in 2015 nog maar 0,2 procent van de stemmen, binnen vier jaar was dat 15 procent.

‘Zo snel en hevig veranderen politieke opvattingen niet. Wat wel veranderde, is de mate waarin mensen het gevoel hebben dat ze die voorkeuren kunnen uiten, zonder daarvan negatieve gevolgen te ondervinden.’

Een andere verklaring is dat deze partijen scoren als verkiezingen om hun thema’s draaien, zoals migratie.

‘Op het niveau van individuele verkiezingen is dat zeker van invloed. Maar het verklaart niet het grotere geheel, namelijk dat radicaal-rechtse partijen van totaal irrelevant naar succesvol zijn gegaan en nu een vaste plek hebben in het politieke landschap. Dat is een structurele ontwikkeling, terwijl dominante thema’s wisselen van verkiezing tot verkiezing.

‘Radicaal-rechtse politici proberen deze onderwerpen wel actief op de agenda te krijgen, door schokkende dingen te zeggen. Zo blijven ze in de publiciteit en kunnen ze bepalen waarover wordt gepraat.’

In Nederland is al meer dan twintig jaar een verhit debat over politieke correctheid, de sociale norm die mensen zou beletten hun mening te geven. Waarom is dit toch een blinde vlek binnen de politicologie?

‘Van oudsher is de politicologie gericht op intrinsieke motivaties van kiezers, standpunten en voorkeuren die bepalend zijn voor politiek gedrag. Intuïtief is dat ook logisch: als mensen van partij wisselen, kan dat komen doordat ze van mening veranderd zijn. Toch denk ik dat door die focus andere factoren over het hoofd zijn gezien. Mensen kunnen namelijk ook hun gedrag veranderen zonder dat hun ideeën veranderen, omdat de context anders is.’

Het proces van de normalisering bestaat volgens Valentim uit drie fasen. In het eerste stadium hebben kiezers weliswaar radicaal-rechtse overtuigingen, maar uiten ze die niet. ‘Er is nog een sterke sociale norm die ze daarvan weerhoudt, er staan sociale repercussies op.’

Dat heeft ook gevolgen voor wie zich verkiesbaar stellen, benadrukt de politicoloog. Zijn theorie gaat over vraag en aanbod. ‘Als mensen hun mening niet laten horen, onderschatten politici hoe groot de groep is. Een politicus met radicaal-rechtse ideeën denkt dan: er is geen electoraat voor mij, ik begin er niet aan. Of diegene sluit zich aan bij een gewone rechtse partij, om meer kans te maken op succes. Het gevolg is dat de politici die wél openlijk voor radicaal-rechts kiezen, minder getalenteerd zijn. En daardoor ook weer minder kiezers aantrekken.’

Dit alles kan veranderen als er een grote gebeurtenis plaatsvindt in een land. Een terroristische aanslag bijvoorbeeld, of de komst van grote aantallen asielzoekers in korte tijd, zoals in 2015 en 2016 in Duitsland gebeurde. ‘Dat leidt ertoe dat mensen met radicaal-rechtse overtuigingen zich ineens wel uitspreken, op sociale media of op straat.

‘An sich is dat niet voldoende om de sociale norm te veranderen, zo’n piek in meningsuiting dooft vaak ook weer uit. Maar het is wel een signaal aan talentvolle politici: er zijn meer radicaal-rechtse kiezers dan ze dachten. Voor hen is er dan ruimte om deze ideeën als eerste te claimen.’

In de derde fase is er sprake van normalisering. ‘Kiezers beseffen: mijn opvattingen zijn blijkbaar niet zo marginaal of extremistisch. Daardoor voelen ze zich ook vrijer om zich uit te spreken op sociale media, in het café of op het werk. Vervolgens zien meer politici dat er electoraal gewin te behalen is op de rechterflank. Sommigen in het midden schuiven dan naar radicaal-rechts. Niet omdat hun opvattingen totaal veranderd zijn, maar omdat ze beseffen: met dit verhaal kun je ook winnen.’

In uw boek laat u zien dat radicaal- en extreemrechtse politici in Duitsland lang marginale figuren waren. Relatief laagopgeleid, geen netwerk. Dat veranderde met de komst van de AfD.

‘Uit mijn onderzoek blijkt dat er in Duitsland altijd al veel mensen waren met overtuigingen die tegen radicaal-rechts aanschuren. Die hielden hun opvattingen voor zich. Partijen waren weinig succesvol en hun politici verbleven in de marge van de politiek. Ze hadden geen toegang tot de media, geen ervaring met campagnes – niet erg aantrekkelijk voor kiezers, kortom.

‘De omslag kwam in 2015, met de vluchtelingencrisis. Toen begonnen meer mensen in Duitsland zich uit te spreken tegen migratie of tegen minderheden. De AfD bestond al, maar was in oorsprong geen radicaal-rechtse partij, eerder neoliberaal. De nieuwe leiding van de AfD greep haar kans en schoof op naar uiterst-rechts. Zij waren anders dan de oude garde van Duits radicaal-rechts: gepromoveerd, werkzaam bij grote bedrijven zoals Allianz en Goldman Sachs. Mensen van wie kiezers dachten: zij kunnen verkiezingen winnen. Je zag ook dat politici uit andere partijen – vooral de CDU – overstapten naar de AfD.’

Hoe verhoudt uw theorie zich tot de Nederlandse politieke situatie?

‘Nederland is een interessant voorbeeld. Als radicaal-rechts ergens wint, wordt vaak gedacht dat het om louter proteststemmen gaat. Dat het succes weer net zo snel zal verdwijnen als het opkwam. Nederland laat zien dat het structureel is. En dat succes blijft niet beperkt tot één partij of moment.

‘Pim Fortuyn was de eerste succesvolle radicaal-rechtse politicus in Nederland. Na de moord stortte zijn partij weliswaar in, maar het kiezerspotentieel bleef bestaan. Daarna kwamen Geert Wilders, Forum voor Democratie. Als Wilders ooit zou stoppen, springt iemand anders in dat gat.’

We kennen hier de zogenoemde Donner-doctrine, vernoemd naar voormalig minister Piet Hein Donner. Die veronderstelt dat het succes van radicaal-rechtse partijen afneemt zodra ze verantwoordelijkheid moeten dragen, omdat dan blijkt dat ze incompetent zijn.

‘Ik zie een ander patroon. Als ze voor het eerst verkozen worden in het parlement, wordt gezegd: ‘Iedereen zal snel zien dat ze zich niet kunnen gedragen.’ Zodra ze gaan regeren wordt verwacht dat ze kiezers zullen verliezen vanwege hun ongeschiktheid. Vaak is dat niet het geval. Mijn verklaring is dat mensen niet stemmen op competentie, maar op het wereldbeeld en de retoriek van radicaal-rechts.

‘Een persoonlijke kanttekening: als burger vind ik het een ongemakkelijke, frustrerende gedachte dat de samenleving het maar even moet uitzitten zodat kan worden aangetoond dat radicaal-rechts er niets van bakt. Voor geprivilegieerde groepen is dat wellicht niet zo erg, maar voor kwetsbare mensen kunnen die jaren grote gevolgen hebben.’

Wat is de rol van gewone rechtse partijen in de normalisering van radicaal rechts?

‘Als radicaal-rechtse partijen succesvol worden, schuiven gevestigde partijen naar hen op. Zelf heb ik onderzoek gedaan naar wat er gebeurt als centrumrechts het taalgebruik van uiterst rechts overneemt, bijvoorbeeld op het gebied van migratie. Dat is van grote invloed op de sociale norm, het leidt tot meer xenofobe uitingen. Middenpartijen worden immers gezien als democratischer, zij bepalen wat maatschappelijk acceptabel is. In die zin spelen ze een cruciale rol in het proces van normalisering.’

In het boek waarschuwt u ook dat democratische normen fragieler zijn dan we denken.

‘Als je mensen vraagt wat ze van democratie vinden, zegt bijna iedereen pro-democratie te zijn. Ik denk alleen dat veel mensen zich niet uit overtuiging democratisch gedragen, maar omdat ze denken dat het van hen wordt verwacht – weer die sociale norm dus. Het verschil is belangrijk, omdat er in het stemhokje niemand bij is. Ze zullen een politicus die antidemocratisch handelt dan ook minder snel afstraffen bij verkiezingen.

‘Er is een zorgwekkend onderzoek van Milan Svolik, een belangrijke denker over democratie. Hij liet zien dat als je mensen vraagt in hoeverre ze democratie steunen op een schaal van 0 tot 10, het gemiddelde bijna 9 is. Maar als je ze vraagt: ‘Zou je van partij veranderen als jouw favoriete partij de democratie begint te ondermijnen?’, dan blijkt dat gemiddeld slechts 8 procent bereid is dat te doen. Veel mensen gedragen zich volgens democratische normen, maar zouden niet echt moeite doen om de democratie te verdedigen als het er écht op aankomt.’

U concludeert in het boek dat uiterst rechts een blijvende factor zal blijven in de politiek. Dat is geen bemoedigende boodschap voor mensen die zich zorgen maken.

‘De geest kan niet terug in de fles. Deze groep kiezers was er altijd al, maar hield zich stil vanwege de sociale consequenties. Inmiddels weten ze dat ze niet alleen staan en zijn hun opvattingen genormaliseerd. Waarom zouden ze zich opnieuw terugtrekken in stilte? Hetzelfde geldt voor politici, die weten nu ook dat er electoraal succes te behalen valt met deze groep.

‘Als het doel is om uiterst-rechts te bestrijden – omdat deze beweging een gevaar vormt voor de liberale democratie, wat ik zeker denk – dan is de eerste stap om te begrijpen waarom dit gebeurt. Dat is precies wat ik in mijn boek probeer. Het is niet bedoeld als handleiding voor oplossingen, hoewel ik in de conclusie wel wat mogelijkheden bespreek, zoals burgerschaps- en democratie-onderwijs gericht op jongeren, op een leeftijd dat hun opvattingen nog niet vastliggen. Niets hiervan is makkelijk of snel opgelost; samenlevingen moeten de groei van uiterst rechts zeer serieus nemen. Denken dat het vanzelf verdwijnt is een gevaarlijke vorm van zelfgenoegzaamheid.’

EINDE

Reacties uitgeschakeld voor NOOT 19/BIZARRE TIJDEN!

Opgeslagen onder Divers