Noten 21 t/m 37 bij ”Erica Meiland, de Boerka en de Hoofddoek”

[21]
” Er is echt geen meisje dat in de zomer op de fiets wil met een hoofddoek om. Je wil gewoon de wind in je haren voelen. Dát is vrijheid. Ik ben ook voor een burkaverbod. Rot op joh, met je burka. Ik heb weleens drie van die pinguïns in de Hoofdstraat in Noordwijk zien lopen. Dat is toch niet normaal? Gewoon niet doen hier.’

ERICA MEILAND REAGEERT OP CONTROVERSIELE ”BOERKA UITSPRAKEN”30 OCTOBER 2021
https://www.shownieuws.nl/entertainment/erica-meiland-reageert-op-controversiele-boerka-uitspraken

Erica Meiland vertelt in haar boek grote problemen te hebben met de islamisering van Nederland. Bij Shownieuws zegt ze het absoluut niet erg te vinden dat dit nu allemaal vereeuwigd is in een boek…

In Erica: De motor achter de Meilandjes vertelt ze over haar politieke standpunten. “Ik heb echt niks tegen buitenlanders. Er zijn ook Indiërs en Chinezen. Die komen binnen, leren de taal en werken hard. Als mensen hier komen en ze doen hun best en ze integreren, vind ik het helemaal geen probleem. Maar die klaplopers die allemaal geld naar Turkije sturen enzo, daar hebben we geen behoefte meer aan.”

“Daar moeten de grenzen echt voor dicht”, aldus Erica in het boek. “Als je die bootjes ziet bij Zuid-Spanje… Dat zijn allemaal gewoon jonge gasten met een iPhone en goede kleding aan. Ik heb weleens gezegd dat ze alleen mensen binnen moeten laten in Europa als ze minimaal met een vrouw komen en liefst ook met kinderen.”

Veel ellende door islam

Erica is geen fan van de islam. “Dat geloof brengt daardoor heel veel ellende en ik vind dat we dat moeten tegenhouden. Niet alleen terrorisme, maar ook die onderdrukking van vrouwen en culturele dingen als besnijdenissen en allerlei gekke gewoontes.”

“Bij de Joden zie je dat trouwens ook”, zegt Erica. “Ook over het Joodse geloof heb ik veel gelezen. Daar worden vrouwen ook allemaal onderdrukt en hebben ze dat gekke bijgeloof van twee aanrechten, dat je geen beesten mag eten met hoefjes… Ik heb daar niks mee, ik vind dat allemaal zo’n onzin.”

Ze gaat nog een stapje verder. “Het wordt er in geramd. Als iemand van jongs af aan tegen jou zegt dat je vies en smerig bent als je dit en dat niet doet, dan ga je dat gewoon geloven. Je kunt kinderen wat dat betreft helemaal misvormen. Er is echt geen meisje dat in de zomer op de fiets wil met een hoofddoek om. Je wil gewoon de wind in je haren voelen. Dát is vrijheid. Ik ben ook voor een burkaverbod. Rot op joh, met je burka. Ik heb weleens drie van die pinguïns in de Hoofdstraat in Noordwijk zien lopen. Dat is toch niet normaal? Gewoon niet doen hier.”

Reactie

Aan Shownieuws laat Erica weten dat ze volledig achter haar uitspraken staat. “Ik kan niet tegen een hoofddoek, echt niet. Dat moet er gewoon niet zijn, nee.”

“Ik denk dat heel veel mensen er zo over denken als ik. Er zijn hele goede islamieten, daar heb ik helemaal geen bezwaar tegen. Ik ben ook echt niet tegen vluchtelingen, maar wel heel erg tegen mensen die hier komen om te profiteren.”

EINDE ARTIKEL

[22]

” “Ik vind sowieso dat er niet meer islam naar Nederland moet komen. Hier kun je vrij zijn, hier mag je je eigen keuzes maken. Neem die vrijheid! Maar ja, binnen islamitische families is dat natuurlijk ook moeilijk, want je wordt verstoten”PANORAMAERICA MEILAND REAGEERT OP CONTROVERSIELE ANTI-ISLAMUITSPRAKEN: IK STA ER NOG VOLLEDIG ACHTER31 OCTOBER 2021
https://panorama.nl/artikel/461512/erica-meiland-reageert-op-anti-islam-uitspraken-ik-sta-er-volledig-achter

Erica Meiland kreeg het hele internet over zich heen door uitspraken die ze in haar boek doet over moslims en hoofddoekjes. In haar boek schrijft ze: “Er is echt geen meisje dat in de zomer op de fiets wil met een hoofddoek om. Je wilt gewoon de wind in je haren voelen. Dát is vrijheid. Ik ben ook voor een boerkaverbod. Rot op joh, met je boerka.” Zowel in Shownieuws als Jinek licht ze vervolgens toe dat ze “echt niet tegen boerka’s kan.”

Regen aan haatreacties

Op Twitter regende het na de uitspraken haatreacties aan het adres van de Chateau Meiland-ster. De ene doodswens na de ander wordt haar naar het hoofd geslingerd, maar inmiddels heeft Erica laten weten dat ze nog steeds achter haar uitspraken staat. Aan Shownieuws vertelt ze zaterdagavond: “Ik sta nog steeds volledig achter mijn uitspraken. Iedereen mag zeggen wat hij of zij wil. Ik ook. Zolang het bij woorden blijft vind ik het goed.”

Lale Gül: ‘uitspraken niet heftig’

In Jinek haalt Erica ook het nieuwe boek van schrijver Lale Gül aan. “Ik vind sowieso dat er niet meer islam naar Nederland moet komen. Hier kun je vrij zijn, hier mag je je eigen keuzes maken. Neem die vrijheid! Maar ja, binnen islamitische families is dat natuurlijk ook moeilijk, want je wordt verstoten. Kijk naar Lale Gül met dat boek: het is een doffe ellende.” Gül heeft zich inmiddels zelf ook gemend in het debat. Op NPO Radio 1 zegt ze: “Ik spreek zelf ook wel met seculiere Turken uit Istanbul. Die zeggen zelfs hardere dingen, voor mij zijn de uitspraken van Meiland niet heftig.”

EINDE ARTIKEL

[23]

””Ik denk dat heel veel mensen er zo over denken als ik. Er zijn hele goede islamieten, daar heb ik helemaal geen bezwaar tegen. Ik ben ook echt niet tegen vluchtelingen, maar wel heel erg tegen mensen die hier komen om te profiteren.”

ERICA MEILAND REAGEERT OP CONTROVERSIELE ”BOERKA UITSPRAKEN”30 OCTOBER 2021
https://www.shownieuws.nl/entertainment/erica-meiland-reageert-op-controversiele-boerka-uitspraken

Erica Meiland vertelt in haar boek grote problemen te hebben met de islamisering van Nederland. Bij Shownieuws zegt ze het absoluut niet erg te vinden dat dit nu allemaal vereeuwigd is in een boek…

In Erica: De motor achter de Meilandjes vertelt ze over haar politieke standpunten. “Ik heb echt niks tegen buitenlanders. Er zijn ook Indiërs en Chinezen. Die komen binnen, leren de taal en werken hard. Als mensen hier komen en ze doen hun best en ze integreren, vind ik het helemaal geen probleem. Maar die klaplopers die allemaal geld naar Turkije sturen enzo, daar hebben we geen behoefte meer aan.”

“Daar moeten de grenzen echt voor dicht”, aldus Erica in het boek. “Als je die bootjes ziet bij Zuid-Spanje… Dat zijn allemaal gewoon jonge gasten met een iPhone en goede kleding aan. Ik heb weleens gezegd dat ze alleen mensen binnen moeten laten in Europa als ze minimaal met een vrouw komen en liefst ook met kinderen.”

Veel ellende door islam

Erica is geen fan van de islam. “Dat geloof brengt daardoor heel veel ellende en ik vind dat we dat moeten tegenhouden. Niet alleen terrorisme, maar ook die onderdrukking van vrouwen en culturele dingen als besnijdenissen en allerlei gekke gewoontes.”

“Bij de Joden zie je dat trouwens ook”, zegt Erica. “Ook over het Joodse geloof heb ik veel gelezen. Daar worden vrouwen ook allemaal onderdrukt en hebben ze dat gekke bijgeloof van twee aanrechten, dat je geen beesten mag eten met hoefjes… Ik heb daar niks mee, ik vind dat allemaal zo’n onzin.”

Ze gaat nog een stapje verder. “Het wordt er in geramd. Als iemand van jongs af aan tegen jou zegt dat je vies en smerig bent als je dit en dat niet doet, dan ga je dat gewoon geloven. Je kunt kinderen wat dat betreft helemaal misvormen. Er is echt geen meisje dat in de zomer op de fiets wil met een hoofddoek om. Je wil gewoon de wind in je haren voelen. Dát is vrijheid. Ik ben ook voor een burkaverbod. Rot op joh, met je burka. Ik heb weleens drie van die pinguïns in de Hoofdstraat in Noordwijk zien lopen. Dat is toch niet normaal? Gewoon niet doen hier.”

Reactie

Aan Shownieuws laat Erica weten dat ze volledig achter haar uitspraken staat. “Ik kan niet tegen een hoofddoek, echt niet. Dat moet er gewoon niet zijn, nee.”

“Ik denk dat heel veel mensen er zo over denken als ik. Er zijn hele goede islamieten, daar heb ik helemaal geen bezwaar tegen. Ik ben ook echt niet tegen vluchtelingen, maar wel heel erg tegen mensen die hier komen om te profiteren.”

EINDE ARTIKEL

”Je hebt hele goede islamieten hoor – en daar heb ik helemaal geen bezwaar tegen – en ik ben ook echt niet tegen vluchtelingen, maar ik ben wel heel erg tegen mensen die hier komen om te profiteren.”

“Geen probleem met Chinezen”

Erica wil af van die ‘profiteurs’. “Je ziet bij de grens van Zuid-Spanje ook vaak dat het altijd jonge mannen zijn met een iPhone en een Adidas-shirt aan. Dan denk ik: ja, dat is niet de bedoeling. Je moet mensen helpen die uit het systeem willen komen, maar wees dankbaar, ga de taal leren, zet je in. Kijk naar Chinezen. Daar hebben we toch ook nooit last van gehad? Die werken hard, leren de taal, geen probleem, kom maar. Maar die klaplopers die allemaal geld naar Turkije sturen, daar hebben we geen behoefte meer aan.”
HLN.BE/SHOWBIZZ
”ROT OP MET JE BOERKA. HET ZIJN NET PINGUINS”:ERICA MEILAND OVERROMPELD DOOR HAAT NAUITSPRAKEN OVER ISLAM”

https://www.hln.be/showbizz/rot-op-met-je-boerka-het-zijn-net-pinguins-erica-meiland-overrompeld-door-haat-na-uitspraken-over-islam~a168588c/

Van “walgelijke mens” tot “boycotten deze racist”. Erica Meiland (57) krijgt heel wat onlinehaat over zich heen nadat ze opvallende uitspraken deed over moslims en hoofddoeken. Ze vertelde onder meer dat ze tegen vluchtelingen die hier profiteren is en dat ze een hoofddoek een vorm van onderdrukking vindt. De realityster heeft nu gereageerd op de vele haatberichten. “Iedereen mag zeggen wat hij of zij wil. Zolang het bij woorden blijft, vind ik het goed”, vertelt ze aan Shownieuws.

Erica Meiland ligt onder vuur door uitspraken over moslims die ze doet in haar nieuwe biografie, die onlangs is verschenen. Erica ziet een hoofddoek en een boerka als symbolen van de onderdrukking van vrouwen. “Er is echt geen meisje dat in de zomer op de fiets wil met een hoofddoek om. Je wil gewoon de wind in je haren voelen. Dát is vrijheid. Ik ben ook voor een boerkaverbod. Rot op joh, met je boerka”, vertelt ze in haar nieuwe biografie.

Ook deelde ze vrijdagavond in de Nederlandse talkshow ‘Jinek’ haar mening over de islam. “Ik vind sowieso dat er niet meer islam naar Nederland moet komen. Hier kun je vrij zijn, hier mag je je eigen keuzes maken. Neem die vrijheid! Maar ja, binnen islamitische families is dat natuurlijk ook moeilijk, want je wordt verstoten”, zei ze in het RTL 4-praatprogramma.

“Ze komen hier profiteren”

Na het verschijnen van de biografie en haar optreden bij ‘Jinek’ zijn de haatberichten op sociale media gericht aan Erica en haar familieleden flink opgelopen, bevestigt ze aan Shownieuws. “Ik ben volgens hen een racist. Maar volgens mij zijn moslims geen ras dus dat kan niet.” Ze is absoluut niet bang en komt ook niet terug op haar woorden. “We moeten gewoon kunnen zeggen wat we willen. Het is mijn mening.”

Erica staat ook nog steeds achter haar uitspraken. “Pinguïns zijn dat ja. Ja, ik kan niet tegen een hoofddoek, echt niet. Ik denk dat heel veel mensen erover denken zoals ik erover denk. Je hebt hele goede islamieten hoor – en daar heb ik helemaal geen bezwaar tegen – en ik ben ook echt niet tegen vluchtelingen, maar ik ben wel heel erg tegen mensen die hier komen om te profiteren.”

“Geen probleem met Chinezen”

Erica wil af van die ‘profiteurs’. “Je ziet bij de grens van Zuid-Spanje ook vaak dat het altijd jonge mannen zijn met een iPhone en een Adidas-shirt aan. Dan denk ik: ja, dat is niet de bedoeling. Je moet mensen helpen die uit het systeem willen komen, maar wees dankbaar, ga de taal leren, zet je in. Kijk naar Chinezen. Daar hebben we toch ook nooit last van gehad? Die werken hard, leren de taal, geen probleem, kom maar. Maar die klaplopers die allemaal geld naar Turkije sturen, daar hebben we geen behoefte meer aan.”

EINDE ARTIKEL

[24]
”EVA EN CHANTAL KRITISCH

Het is belachelijk dat vrouwen zich moeten bedekken omdat mannen anders opgewonden raken, vindt Erica.”

…..

…..

”Chantal: “Ja, maar je kunt niet voor hen denken en je kan ze niet over een kam scheren.”

Martien Meiland verdedigt Erica: “Nee, dat kan natuurlijk ook niet, maar je moet het eens omdraaien! Kijk, die mannen worden dan seksueel opgewonden en daarom moeten die vrouwen zo helemaal zo gesluierd. Als die vrouwen nou zeggen: ‘Ik kan er niet tegen hoor, ik word seksueel opgewonden van jullie.’ Denk je dat die mannen het dan gaan doen?”MEDIACOURANTCHANTAL JANZEN EN EVA JINEK VALLEN ERICA MEILANDVALLEN ERICA MEILAND KEIHARD AAN30 OCTOBER 2021
https://www.mediacourant.nl/2021/10/chantal-janzen-en-eva-jinek-vallen-erica-meiland-keihard-aan/

Chantal Janzen en Eva Jinek hebben realityster Erica Meiland gisteren keihard aangevallen in de live-uitzending van Jinek. Ze vinden haar uitspraken over gesluierde vrouwen schandalig.

Erica Meiland is een fel tegenstander van de islam en gesluierde vrouwen. Zo omschrijft ze vrouwen met een boerka als ‘pinguïns‘. “Er is echt geen meisje dat in de zomer op de fiets wil met een hoofddoek om. Je wil gewoon de wind in je haren voelen. Dát is vrijheid. Ik ben ook voor een boerkaverbod. Rot op joh, met je boerka”, zegt ze in haar boek.

WOESTE REACTIES

Die uitspraken lokken veel boze reacties uit op sociale media als Twitter. “Maar als ik die mensen dan aanklik, dan zie je heel veel van die Arabische tekens. Dat zijn dus mensen die islamiet zijn. Ik sta erachter wat ik zeg, maar er zit natuurlijk veel meer achter. Waar het mij om gaat is dat ik het zo jammer vind voor die vrouwen”, zegt Erica bij Jinek.

De islam is vrouwenonderdrukking, vindt Erica. “Dan zeggen ze wel: ‘Ik kies er zelf voor, ik wil het zelf doen’, maar ik geloof dat niet. Als je van kinds af aan de vrijheid hebt om je eigen keuzes te maken en je te kleden zoals je wil en respect krijgt en gelijk bent aan je broertje, dan ga je niet uit vrije wil je helemaal bedekken. Dat doe je niet.”

EVA EN CHANTAL KRITISCH

Het is belachelijk dat vrouwen zich moeten bedekken omdat mannen anders opgewonden raken, vindt Erica. “Begrijp je de reacties die het opwekt? Dat mensen ook beledigd zijn?”, vraagt Eva Jinek daarop. Ja, antwoordt Erica: “Maar ik bedoel het niet beledigend. Ik geef alleen mijn mening.”

Medegast Chantal Janzen is ook kritisch. “Ik vind jou heel aardig, maar ik schrok hier wel van. Jij zegt: ‘Ik weet dat er geen een meisje is die het prettig vindt om een hoofddoek te dragen.’ Dan denk ik: lieve Erica, dat kan je niet zeggen, want je kan dat niet bepalen… Er zijn heel veel moslimvrouwen die dat wél fijn vinden.”

FELLE DISCUSSIE

Erica vindt Chantal onnozel. “Ja, die vinden dat wel fijn, maar dat probeer ik juist uit te leggen: door hoe je opgroeit, door de cultuur, door het constante hameren op dat ene, van: wees rein, wees volgzaam, blabla. Natuurlijk: als ik daar was geboren had ik dat ook geloofd op een gegeven moment en had ik ook gedacht dat ik me netjes moest afdekken.”

We moeten onze waarden verdedigen, vindt Erica. “Ik vind sowieso dat er niet meer islam naar Nederland moet komen. Hier kun je vrij zijn, hier mag je je eigen keuzes maken. Neem die vrijheid! Maar ja, binnen islamitische families is dat natuurlijk ook moeilijk, want je wordt verstoten. Kijk naar Lale Gül met dat boek: het is een doffe ellende.”

OVER EEN KAM

Chantal: “Ja, maar je kunt niet voor hen denken en je kan ze niet over een kam scheren.”

Martien Meiland verdedigt Erica: “Nee, dat kan natuurlijk ook niet, maar je moet het eens omdraaien! Kijk, die mannen worden dan seksueel opgewonden en daarom moeten die vrouwen zo helemaal zo gesluierd. Als die vrouwen nou zeggen: ‘Ik kan er niet tegen hoor, ik word seksueel opgewonden van jullie.’ Denk je dat die mannen het dan gaan doen?”

Erica: “Het beste zou zijn dat vrouwen vrij zijn en dat mannen – bij wie het probleem ligt – hun blik nergens op kunnen werpen. Dan kunnen vrouwen vrij zijn. Dan kunnen ze werken, naar school, doen wat ze willen, fietsen met hun haar in de wind en make-up gebruiken. Het probleem ligt bij de mannen.”

TE ONGENUANCEERD

Chantal: “Er zijn ook heel veel vrouwen die niet willen fietsen met hun haar in de wind. Die willen die hoofddoek om omdat ze zich daar fijn bij voelen.”

Erica: “En waarom voelen ze zich dan fijn? Daar moet je eens over nadenken.”

Chantal: “Hoe ik het in het boek heb gelezen vind ik het te ongenuanceerd, maar dat is jouw mening en dat mag.”

Eva: “Het principe dat je niet kan weten wat iemand wil, wat Chantal zegt… Wij kunnen toch niet weten waarom iemand iets wil? (…) Kun je je voorstellen dat als je zegt: ‘Ik wil minder islam in Nederland’, dat mensen dan ook beledigd zijn? Dat mensen zich niet welkom voelen?”

Erica: “Ja, maar ik heb niets tegen islamieten. Als ze gewoon hier komen omdat ze ons nodig hebben en uit een rotsituatie komen, blij zijn dat ze hier zijn en de taal leren, als ze gaan integreren, dan heb ik er echt geen moeite mee. Helemaal niet.”

EINDE ARTIKEL

[25]

ZIE NOOT 24

[26]
WIKIPEDIAHOOFDDOEK/ISLAM
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofddoek#Islam

TEKST

De moslima’s die in het openbaar een hoofddoek (hidjab of hijab of hidjaab of jilbab) dragen, doen dit veelal omdat zij dit als een islamitisch voorschrift zien. Zij baseren zich daarbij op ayaat uit de KoranSoera Het Licht 31, Soera De Partijscharen 59. Hoewel daar niet letterlijk staat dat het haar bedekt moet worden, wordt dit door Koranexegeten doorgaans op deze wijze uitgelegd. Zij baseren zich mede op overleveringen die terug zouden gaan tot de tijd van Mohammed. Anderen menen dat tijdens het leven van Mohammed alleen zijn eigen vrouwen gesluierd en afgezonderd geleefd hebben en dat andere vrouwen deze vrouwen later zijn gaan imiteren.[3] Anderen dragen een hoofddoek onder sociale druk, op vraag of eis van hun partner of familie[4], of ter bescherming van hun bescheidenheid[5].

Er zijn verschillende soorten hoofddoeken (hidjabs):

  • de boerka bedekt het lichaam compleet en laat alleen een gaas over om door te kijken.[6]
  • de chador is een mantel die lichaam en hoofd omhult, maar het gezicht volledig vrijlaat.
  • de khimar is een capevormige doek die het hoofd en ook de nek en schouders bedekt. Het gezicht blijft wel volledig vrij.
  • de nikab is een sluier die het gezicht bedekt en de ogen (meestal) vrijlaat.
  • de amira is een kapje dat over het hoofd wordt gedragen en tot aan de schouders komt. Het gezicht blijft volledig vrij.

Over gelovige vrouwen in het algemeen zegt de Koran: “En zeg tegen de gelovige vrouwen dat zij hun ogen neerslaan en over hun geslachtsorganen waken, en hun sier niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broers ………” Soera An-Noer (Het Licht) vers 31. En “O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun gewaden over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijk om hen te herkennen en worden zij niet lastiggevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig” (Soera AL-Ahzab:59)

De hier gebruikte term is dus niet hidjabHidjab is afgeleid van het in aya 53 van Soera De Partijscharen voorkomende woord ‘afscheiding’, dat in verband met de vrouwen van Mohammed wordt gebruikt (“En als u haar (zijn vrouwen) om iets vraagt, vraagt het dan van achter een afscheiding”). Khumur (meervoud van khimar) is afgeleid van khamara, wat “bedekken” betekent. De term wordt vaak als “hoofddoek” of “sluier” vertaald, maar zou ook kunnen betekenen dat vrouwen in het bijzijn van vreemde mannen hun boezem moeten bedekken.

Uit de zinsnede “dan hetgeen daarvan zichtbaar moet zijn” kan men eventueel afleiden dat zij enkel hun gezicht en hun handen mogen tonen. De boodschap van de betrokken passage is vooral dat zowel mannen als vrouwen deemoedig en kuis moeten zijn.

EINDE HOOFDDOEK/ISLAM

ORIGINELE BRON

WIKIPEDIA

HOOFDDOEK

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofddoek

[27]

SOERA HET LICHT

[24:31]En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders, of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven, of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben, of de jonge kinderen die van de naaktheid van een vrouw niets afweten. En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar schoonheid bedekken openbaar moge worden. En wendt u allen tezamen tot God, o gelovigen, opdat je moge slagen.”
SOERA HET LICHT
https://www.altafsir.com/ViewTranslations.asp?Display=yes&SoraNo=24&Ayah=0&Language=18&TranslationBook=0

[28]

[24:30]Zeg tot de gelovige mannen dat zij hun ogen neergeslagen houden en dat zij hun passies beheersen. Dat is reiner voor hen. Voorzeker, God is wel op de hoogte van hetgeen zij doen.”
SOERA HET LICHT
https://www.altafsir.com/ViewTranslations.asp?Display=yes&SoraNo=24&Ayah=0&Language=18&TranslationBook=0

[29]

‘ARTIKEL 6, GRONDWETVRIJHEID VAN GODSDIENST EN LEVENSOVERTUIGING
https://www.denederlandsegrondwet.nl/9353000/1/j9vvkl1oucfq6v2/vkjaj9cwjmzn#:~:text=godsdienst%20en%20levensovertuiging-,Ieder%20heeft%20het%20recht%20zijn%20godsdienst%20of%20levensovertuiging%2C%20individueel%20of,ieders%20verantwoordelijkheid%20volgens%20de%20wet.


  • Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
  • 2. De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.”

[30]ATRIAWAAROM IK BESLOTEN HEB EEN HOOFDDOEK TEGAAN DRAGEN6 AUGUSTUS 2019https://atria.nl/nieuws-publicaties/waarom-ik-besloten-heb-een-hoofddoek-te-gaan-dragen/

“Ben je zenuwachtig?”, appte mijn zusje mij nog. “Ja, best wel. Ik ben bijna op kantoor en ik vind het spannend”, antwoordde ik. Deze week ben ik een hoofddoek gaan dragen. Ik kies ervoor om een hoofddoek te dragen als vorm van aanbidding. Deze motivatie is eerder spiritueel dan rationeel, het is lastig in woorden te vatten. Ik kies er vooral voor om mezelf te zijn en te doen wat ik wil en me niet meer te laten weerhouden door alle mogelijke negatieve gevolgen die gepaard gaan met het dragen van een hoofddoek. De hoofddoek wordt namelijk door een deel van de bevolking gezien als vorm van onderdrukking. Ik ervaar dat niet zo, de vrouwen die ik ken hebben er zelf voor gekozen om een hoofddoek te dragen. Dat geldt ook voor mij. Ik draag mijn hoofddoek en I will own it.

Lekker ding

Op maandagochtend was het zover: ik ging voor het eerst met een hoofddoek naar kantoor. Het moment dat mijn collega’s mij voor het eerst zagen zal ik nooit meer vergeten, en ik word weer emotioneel als ik eraan denk. Onderweg naar kantoor dacht ik nog: Hoe zouden mijn collega’s reageren en welke vragen zou ik krijgen? Gelukkig reageerden mijn collega’s heel positief en waren ze blij voor me dat ik deze keuze had gemaakt. Sommige collega’s vroegen me waarom ik de hoofddoek draag, of stelden mij praktische vragen zoals welke kleuren hoofddoeken ik inmiddels had aangeschaft.

Eén collega noemde mij “lekker ding”. Haar opmerking raakte mij, omdat ze hiermee impliciet wil zeggen: je ziet er goed uit en ik steun je. Na die opmerking kon ik mijn tranen niet in bedwang houden. Want waar heb ik me al die tijd druk om gemaakt? En hoe fijn en belangrijk is het om collega’s te hebben die je steunen en een veilige omgeving creëren waar je jezelf kunt zijn?

Traject

Ik wilde al jaren een hoofddoek dragen, maar ik was er nog niet klaar voor. Bijvoorbeeld omdat ik niet wist hoe daarmee mijn kansen op de arbeidsmarkt beïnvloed zouden kunnen worden. Ik wist ook niet hoe men op straat zou reageren. Zou ik negatieve reacties krijgen, zoals mijn twee hoofddoek dragende zussen, die weleens worden benaderd alsof ze de Nederlandse taal niet beheersen? Er waren voor mij ook praktische redenen die mij ervan weerhielden om een hoofddoek te dragen. Zo wilde ik mijn haar nog op verschillende manieren kunnen stylen.

Begin 2019 was ik er wél klaar voor, ik had voor mezelf besloten dat ik dit jaar een hoofddoek zou dragen. Het is voor mij een vorm van aanbidding, daarnaast wil ik laten zien dat ik een trotse moslima ben. Ik ging daarna onbewust als een echte onderzoeker te werk en paste bijna een theoretisch model voor gedragsverandering toe. Van de bewustwordingsfase ging ik naar de voorbereidingsfase. Ik bekeek tutorials van hippe hijabis* en kocht verschillende hoofddoeken online. Ik kwam erachter dat het afhankelijk is van je gezichtsvorm welke hoofddoekstijl bij je past.

Toen ik voor de eerste keer een hoofddoek probeerde, stond het mij voor geen meter. Nu moet ik erom lachen, maar toen was ik teleurgesteld, want ik wilde er met hoofddoek wel mooi en hip uit zien. Maar ik gaf niet op. Uiteindelijk kwam daar mijn eureka-moment – en al zeg ik het zelf, de hoofddoek stond me best goed. De volgende stap was het testen van mijn hoofddoek op straat.

In de testfase kreeg ik veel leuke reacties van vrienden en familie. Het voelde ook goed om een hoofddoek te dragen, ik voelde me eindelijk compleet. Ik begon mijn hoofddoek dus vaker in mijn vrije tijd te dragen. Op mijn werk wilde ik dat bewust nog even niet doen, omdat ik eerst zeker wilde weten dat ik dit echt wilde. Maar toen ik de eerste week zonder hoofddoek op werk verscheen, merkte ik dat ik de hoofddoek miste. Dat was het moment dat ik dacht: Ik ga een hoofddoek dragen.

Reacties van onbekenden

Voordat ik een hoofddoek droeg had ik nooit ervaren hoe onbekenden daarop reageren. Van andere vrouwen hoorde ik soms dat ze met hoofddoek anders en soms ook negatief behandeld werden. Ik had daar zonder hoofddoek minder last van. Ik werd gezien als “anders” dan andere moslims, ik zou niet zo conservatief en beter geïntegreerd zijn. Waarop ik vertelde dat een vrouw met hoofddoek niet per definitie geloviger en minder geïntegreerd is dan ik zonder hoofddoek.

Nieuwsgierig was ik dan ook naar hoe mensen zouden reageren toen ik wel een hoofddoek ging dragen. Ik ben namelijk dezelfde Jamila, die zich inzet voor de veiligheid en emancipatie van vrouwen in Nederland. Ik ben ook dezelfde Jamila die het leuk vindt om lekker te eten bij Nederlandse tentjes (want Marokkaans eten kan ik zelf maken).

Toen ik recentelijk naar een typisch Nederlands eettentje ging waar ik vaker kom, viel het me op dat dat ik door de gasten anders werd aangekeken. Een ander voorbeeld was de aanname die een zorgverlener deed, toen ik haar bezocht met mijn dochtertje. Zij ging ervan uit dat ik een thuiszittende moeder was die niet werkt en dus een traditionele rol vervult. Nooit eerder deed iemand die aanname. Zou het door mijn hoofddoek komen?

Ik heb het geluk dat ik de vrijheid heb om een hoofddoek te dragen, hoewel het zorgelijk is dat deze vrijheid steeds meer onder druk komt te staan. Is het niet net zo goed een vorm van onderdrukking als er van vrouwen met hoofddoek verwacht wordt deze af te doen?

Reacties van anderen kunnen lastig zijn, maar het belangrijkste is dat je trouw aan jezelf blijft. Wil je een hoofddoek dragen? Doe dat. Wil je liever je haar roze verven? Doe dat dan (ook). En zoals een vriendin ooit tegen mij zei: Wees jezelf en own it.

*Vrouw die een hijaab oftewel hoofddoek draagt

Jamila Mejdoubi

EINDE ARTIKEL

[31]
”Erica is geen fan van de islam. “Dat geloof brengt daardoor heel veel ellende en ik vind dat we dat moeten tegenhouden. Niet alleen terrorisme, maar ook die onderdrukking van vrouwen en culturele dingen als besnijdenissen en allerlei gekke gewoontes.”
ERICA MEILAND REAGEERT OP CONTROVERSIELE ”BOERKA UITSPRAKEN”30 OCTOBER 2021
https://www.shownieuws.nl/entertainment/erica-meiland-reageert-op-controversiele-boerka-uitspraken

Erica Meiland vertelt in haar boek grote problemen te hebben met de islamisering van Nederland. Bij Shownieuws zegt ze het absoluut niet erg te vinden dat dit nu allemaal vereeuwigd is in een boek…

In Erica: De motor achter de Meilandjes vertelt ze over haar politieke standpunten. “Ik heb echt niks tegen buitenlanders. Er zijn ook Indiërs en Chinezen. Die komen binnen, leren de taal en werken hard. Als mensen hier komen en ze doen hun best en ze integreren, vind ik het helemaal geen probleem. Maar die klaplopers die allemaal geld naar Turkije sturen enzo, daar hebben we geen behoefte meer aan.”

“Daar moeten de grenzen echt voor dicht”, aldus Erica in het boek. “Als je die bootjes ziet bij Zuid-Spanje… Dat zijn allemaal gewoon jonge gasten met een iPhone en goede kleding aan. Ik heb weleens gezegd dat ze alleen mensen binnen moeten laten in Europa als ze minimaal met een vrouw komen en liefst ook met kinderen.”

Veel ellende door islam

Erica is geen fan van de islam. “Dat geloof brengt daardoor heel veel ellende en ik vind dat we dat moeten tegenhouden. Niet alleen terrorisme, maar ook die onderdrukking van vrouwen en culturele dingen als besnijdenissen en allerlei gekke gewoontes.”

“Bij de Joden zie je dat trouwens ook”, zegt Erica. “Ook over het Joodse geloof heb ik veel gelezen. Daar worden vrouwen ook allemaal onderdrukt en hebben ze dat gekke bijgeloof van twee aanrechten, dat je geen beesten mag eten met hoefjes… Ik heb daar niks mee, ik vind dat allemaal zo’n onzin.”

Ze gaat nog een stapje verder. “Het wordt er in geramd. Als iemand van jongs af aan tegen jou zegt dat je vies en smerig bent als je dit en dat niet doet, dan ga je dat gewoon geloven. Je kunt kinderen wat dat betreft helemaal misvormen. Er is echt geen meisje dat in de zomer op de fiets wil met een hoofddoek om. Je wil gewoon de wind in je haren voelen. Dát is vrijheid. Ik ben ook voor een burkaverbod. Rot op joh, met je burka. Ik heb weleens drie van die pinguïns in de Hoofdstraat in Noordwijk zien lopen. Dat is toch niet normaal? Gewoon niet doen hier.”

Reactie

Aan Shownieuws laat Erica weten dat ze volledig achter haar uitspraken staat. “Ik kan niet tegen een hoofddoek, echt niet. Dat moet er gewoon niet zijn, nee.”

“Ik denk dat heel veel mensen er zo over denken als ik. Er zijn hele goede islamieten, daar heb ik helemaal geen bezwaar tegen. Ik ben ook echt niet tegen vluchtelingen, maar wel heel erg tegen mensen die hier komen om te profiteren.”

EINDE ARTIKEL

[32]
HERDENKING 11 SEPTEMBER/EENZIJDIGE MORELE VERONTWAARDIGING/VS, KIJK IN JE EIGEN SPIEGELASTRID ESSED13 SEPTEMBER 2013
https://www.astridessed.nl/2011herdenking-11-septembereenzijdige-morele-verontwaardigingvs-kijk-in-je-eigen-spiegel/

[33]

”Vrouwelijke genitale verminking wordt toegepast in bepaalde islamitische, maar ook in christelijke en animistische bevolkingsgroepen in Oost-Afrika.[3] In onder andere Soedan en Jemen is het een wijdverspreid gebruik dat meisjes besneden worden. In de Hoorn van Afrika worden behalve de clitoris ook de schaamlippen geheel verwijderd. In delen van Somalië en Soedan wordt bij de besnijdenis infibulatie toegepast waarbij de vulva dichtgenaaid wordt op een kleine opening voor de menstruatie na.”
WIKIPEDIAVROUWENBESNIJDENIS/PREVALENTIE
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrouwelijke_genitale_verminking#Prevalentie

ORIGINELE BRON
WIKIPEDIAVROUWELIJKE GENITALE VERMINKING
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrouwelijke_genitale_verminking

[34]

OP PAGINA SHOWNIEUWS INTERVIEW MET ERICA
””Ja Pinguins zijn dat ja, ik kan niet tegen een hoofddoek.Echt niet.Nee.Je maakt mij niet wijs dat eh….nou ja, dat moet er gewoon niet zijn.Nee.Er zullen echt wel mensen zijn, die er wat van vinden en dan ehkunnen we in discussie gaan ja.Ja.Nou ik denk, dat heel veel mensen erover denken zoals ik erover denk.En eh je hebt hele goede Islamieten hoor daar heb ik helemaal geen bezwaar tegen en ik ben ook echt niet tegen vluchtelingen, ja maar ik ben wel heel ergtegen mensen, die gewoon hier komen om te profiteren en dan zie je ook vaakbij die grens ook bij Zuid Spanje,weet je  dat zijn vaak allemaal jongemannen met een IPhone en een Adidas shirt aan en zo en dan denk ik ja, maardat is niet de bedoeling.Kijk je moet echt, je moet mensen helpen, die uit dat systeem willenkomen, die kun je opvangen.Maar wees dankbaar, ga de taal leren, zet je in, he.Kijk naar Chinezen, hebben we toch ook nooit last van gehad?Die werken hard, die leren de taal.Geen probleem.Kom maar”

ERICA MEILAND REAGEERT OP CONTROVERSIELE ”BOERKA UITSPRAKEN”30 OCTOBER 2021
https://www.shownieuws.nl/entertainment/erica-meiland-reageert-op-controversiele-boerka-uitspraken

Erica Meiland vertelt in haar boek grote problemen te hebben met de islamisering van Nederland. Bij Shownieuws zegt ze het absoluut niet erg te vinden dat dit nu allemaal vereeuwigd is in een boek…

In Erica: De motor achter de Meilandjes vertelt ze over haar politieke standpunten. “Ik heb echt niks tegen buitenlanders. Er zijn ook Indiërs en Chinezen. Die komen binnen, leren de taal en werken hard. Als mensen hier komen en ze doen hun best en ze integreren, vind ik het helemaal geen probleem. Maar die klaplopers die allemaal geld naar Turkije sturen enzo, daar hebben we geen behoefte meer aan.”

“Daar moeten de grenzen echt voor dicht”, aldus Erica in het boek. “Als je die bootjes ziet bij Zuid-Spanje… Dat zijn allemaal gewoon jonge gasten met een iPhone en goede kleding aan. Ik heb weleens gezegd dat ze alleen mensen binnen moeten laten in Europa als ze minimaal met een vrouw komen en liefst ook met kinderen.”

Veel ellende door islam

Erica is geen fan van de islam. “Dat geloof brengt daardoor heel veel ellende en ik vind dat we dat moeten tegenhouden. Niet alleen terrorisme, maar ook die onderdrukking van vrouwen en culturele dingen als besnijdenissen en allerlei gekke gewoontes.”

“Bij de Joden zie je dat trouwens ook”, zegt Erica. “Ook over het Joodse geloof heb ik veel gelezen. Daar worden vrouwen ook allemaal onderdrukt en hebben ze dat gekke bijgeloof van twee aanrechten, dat je geen beesten mag eten met hoefjes… Ik heb daar niks mee, ik vind dat allemaal zo’n onzin.”

Ze gaat nog een stapje verder. “Het wordt er in geramd. Als iemand van jongs af aan tegen jou zegt dat je vies en smerig bent als je dit en dat niet doet, dan ga je dat gewoon geloven. Je kunt kinderen wat dat betreft helemaal misvormen. Er is echt geen meisje dat in de zomer op de fiets wil met een hoofddoek om. Je wil gewoon de wind in je haren voelen. Dát is vrijheid. Ik ben ook voor een burkaverbod. Rot op joh, met je burka. Ik heb weleens drie van die pinguïns in de Hoofdstraat in Noordwijk zien lopen. Dat is toch niet normaal? Gewoon niet doen hier.”

Reactie

Aan Shownieuws laat Erica weten dat ze volledig achter haar uitspraken staat. “Ik kan niet tegen een hoofddoek, echt niet. Dat moet er gewoon niet zijn, nee.”

“Ik denk dat heel veel mensen er zo over denken als ik. Er zijn hele goede islamieten, daar heb ik helemaal geen bezwaar tegen. Ik ben ook echt niet tegen vluchtelingen, maar wel heel erg tegen mensen die hier komen om te profiteren.”

EINDE ARTIKEL

[35]

REFORMATORISCH DAGBLADTEGEN WIE VECHT EUROPA EIGENLIJK OP DE CANARISCHESMOKKELROUTE!31 JULI 2021
https://www.rd.nl/artikel/937735-tegen-wie-vecht-europa-eigenlijk-op-de-canarische-smokkelroute?fbclid=IwAR1aVmBP3JdfR7QZ-DQr5cr-PWL_2AnwKLcbjibNyeP-gxD7y3s402IiKZA

BUITENLAND

De strijd van Europa tegen de clandestiene migratie is een strijd tegen professionele bendes van nietsontziende smokkelmaffia’s. Ook op de gevaarlijke route van West-Afrika naar de Canarische Eilanden. Maar klopt dat idee wel? Onderzoek in Senegal en Gambia onthult een totaal andere werkelijkheid. Het raakt aan de basis van het Europese migratiebeleid.

Op het strand van Tefess in Mbour (Senegal) ligt een half dozijn parelwitte vissersboten ‘geparkeerd’. De gloednieuwe boten van polyester steken af bij de zee van oude visserskano’s eromheen, met hun afgebladderde houten romp. ”Aan jullie zijde, waar je ook bent!”, staat op de flanken van de witte boten.

„Een project van de regering om migratie te stoppen”, legt visser Abdou Jahateh (37) uit. De boten zijn nooit gebruikt. Zo te zien zijn ze gestuurd door de ”Algemene Delegatie Voor Het Snelle Ondernemerschap Van Vrouwen en Jongeren”. Dat staat tenminste in grote letters op het witte polyester. Vrouwen en jongeren zullen nog even moeten wachten op hun snelle ondernemerschap in de plaatselijke visserij. „Ze brengen ons boten, maar de zee is leeg”, zegt Jahateh. „Daarom liggen ze hier ongebruikt, want er is geen vis.”

„Zes jaar geleden kon je nog genoeg vangen”, vertelt Pape Modou Dione (57). Hij is leider van de plaatselijke bond van ambachtelijke vissers. „Maar de regering heeft de zee verkocht aan de Chinezen, de toubabs (blanken, L.R.) en de Spanjaarden. Die slepen met hun trawlers de zee leeg. Daarom gaan we naar de Canarische Eilanden.”

„Zie je al die vissersboten hier op het strand?”, vervolgt Dione. „Dat komt doordat we niet eens genoeg vis vangen voor onze eigen families. Voor ons blijft alleen kleine vis over. Wij vissers organiseren de clandestiene overtochten naar Spanje. We vragen of onze kinderen, jongere broers en zussen willen gaan voordat ze van honger omkomen. Zij zijn onze helden, we zijn trots op ze.” Een twintigtal vissers luistert met instemming en respect. Dione heeft charisma.

Driehonderd kilometer noordelijker, aan de grens met Mauritanië, ligt Saint-Louis. Op het oceaanstrand van Guet Ndar zitten vier jonge mannen. Ze hebben allemaal een vak geleerd: automonteur, kleermaker, timmerman en meubelstoffeerder. Ze zijn allemaal werkloos. En ze willen allemaal naar Europa.

Ze turen naar de oceaan. Bijna 1400 kilometer verderop liggen de Canarische Eilanden.

Gevaarlijk

„Eigenlijk zou ik liever hier willen blijven”, zegt Aliou Diame, de automonteur. Hij is 33, getrouwd en heeft drie kinderen. „Als ik hier mijn ouders en mijn gezin zou kunnen onderhouden, was er geen reden om te vertrekken. Maar ik heb geen gereedschap en geen werkplaats. Zodra ik de kans krijg, stap ik in een pirogue naar de Canarische Eilanden.”

Pirogues zijn de visserskano’s die de West-Afrikanen gebruiken voor hun clandestiene zeereis naar de Spaanse archipel. Aliou weet dat de oversteek gevaarlijk is. De schipbreuken van het voorbije jaar, waarbij honderden bootvluchtelingen voor de West-Afrikaanse kust om het leven kwamen, zijn hier niemand ontgaan. Hij laat zich er niet door weerhouden. „Als we hier niet voldoende te eten hebben, is het beter om in de zee te sterven dan hier te zitten en niets te doen”, zegt hij.17369375.JPGHet strand en de vissershaven van Tanji in Gambia. beeld Lex Rietman

Het is er de laatste tijd niet makkelijker op geworden om een boot naar Europa te vinden. De controles langs de kust zijn verscherpt, vertelt Aliou. En bovendien heeft de politie, die hier samen met Spaanse collega’s patrouilleert, steeds meer verklikkers. De organisatie van de trips naar de Canarische Eilanden moet nu dus veel meer in het geheim verlopen dan voorheen.

Maar als je echt wilt, vind je altijd wel iemand met een boot om mee te vertrekken. Aliou kent zelf verschillende mensen die van plan zijn een trip naar Spanje te organiseren. „Het zijn vrienden, we drinken samen thee”, zegt hij.

Is het niet moeilijk om zijn gezin achter te laten? „Natuurlijk zal ik mijn familie missen”, zegt Aliou. „Maar het is nog veel pijnlijker om ’s ochtends op te staan in de wetenschap dat je vandaag weer niet in staat zal zijn om de huur te betalen en eten voor je kinderen op tafel te zetten. Als ik vertrek, in de hoop dat ik geld naar huis kan sturen en mijn familie een beter leven kan bieden, zal ik tenminste gemoedsrust hebben.”

Saint-Louis is een van de voornaamste vertrekhavens op de Atlantische migratieroute. Vorig jaar beleefde deze route een revival. Meer dan 23.000 West-Afrikaanse bootvluchtelingen kwamen aan op de Canarische Eilanden, het dichtstbijzijnde stukje Europa. Dat was het op één na hoogste aantal ooit, en bijna tienmaal zo veel als een jaar eerder.

Wereldnieuws

Tussen september en december –de oceaan is dan betrekkelijk rustig– bereikte de stroom een piek. Dagelijks meerden honderden migranten in vissersboten aan op de stranden van Tenerife, Gran Canaria en Fuerteventura. Sommigen hadden een reis van enkele dagen achter de rug. De kortste afstand, vanaf de kust van Zuid-Marokko, is 100 kilometer.

Anderen kwamen van verder: de Westelijke Sahara, Mauritanië, Senegal en Gambia. Degenen die in deze laatste landen aan boord waren gestapt, arriveerden uitgeput en in veel gevallen onderkoeld en uitgedroogd na een reis van één of twee weken. Vanaf de Gambiaanse kust is het hemelsbreed 1700 kilometer naar Gran Canaria.17369376.JPGHet strand en de vissershaven van Tanji in Gambia. beeld Lex Rietman

De situatie roept herinneringen op aan 2006. Toen slaagden 32.000 bootvluchtelingen erin de archipel te bereiken. Dramatische beelden van zojuist aangespoelde migranten te midden van strandtoeristen gingen de wereld rond. Veertien jaar later zijn de Canarische Eilanden weer wereldnieuws. Door de explosieve groei van de Atlantische route is Spanje opnieuw de voornaamste toegangspoort geworden voor clandestiene migratie naar Europa.

De oorzaken van deze verschuiving liggen voor de hand. Als Europa een bepaalde migratieroute verder dichtspijkert, vinden migranten nieuwe wegen – of ze herontdekken oude, zoals in dit geval. Het is inmiddels een bekend fenomeen. Spanje drong in 2019 de clandestiene migratie over de Middellandse Zee terug met de helft. Het jaar daarop vermenigvuldigde het aantal bootvluchtelingen naar de Canarische Eilanden met een factor negen.

Andere oorzaken van de heropleving van de Atlantische route hebben te maken met de pandemie. Reizen over land naar de Noord-Afrikaanse kust is door coronamaatregelen moeilijker geworden. En de instorting van de toeristische sector heeft tot gevolg dat tienduizenden West-Afrikanen hun belangrijkste bron van inkomsten zien verdampen.

Minder is bekend over de aard van het migratieproces zelf. Hoe werkt dat in de praktijk? Europese leiders brengen clandestiene migratie stelselmatig in verband met maffia’s en criminele netwerken van mensensmokkelaars of zelfs mensenhandelaren.

Migranten worden daarbij afgeschilderd als weerloze slachtoffers van meedogenloze professionele schurken, zoals de Spaanse minister Fernando Grande-Marlaska van Binnenlandse Zaken in november 2020 deed tijdens zijn bezoek aan de Canarische Eilanden.

Achterom

Klopt dat beeld? Wie organiseren de boottrips? En in hoeverre speelt de georganiseerde misdaad een rol van betekenis op de Atlantische migratieroute? Samen met collega’s ter plekke zochten we het uit in Senegal en Gambia.

Op een paar minuten lopen van de krokodillenvijver van Bakau, gewoonlijk een van de drukstbezochte toeristenattracties in deze stad van 50.000 inwoners aan de monding van de Gambia-rivier, woont Amadou. Het is niet zijn echte naam, want Amadou is een agent. Zo worden hier in Gambia de mensen genoemd die de clandestiene bootreizen naar de Canarische Eilanden organiseren: reisagent.

Iedereen in de buurt weet wat hij doet. En voor niemand is het een probleem. Behalve dan voor de politie. Onlangs werden dertien veronderstelde ”backway-smokkelaars” opgepakt in Barra, aan de overkant van de rivier. Backway is de naam die de Gambianen hebben bedacht voor de clandestiene migratie. Het is een mooie, plastische uitdrukking: als jullie in Europa de voordeur dichtgooien, gaan wij achterom.

De geheime politie SIS en de Eenheid Illegale Migratie waren de smokkelaars op het spoor gekomen in hun „strijd tegen het backway-syndroom en andere georganiseerde misdaden”, meldde de krant The Point. De arrestanten waren allen vissers.

Van huis uit is Amadou (40) ook visser. Maar er valt steeds minder te vissen. „Aziatische en Europese trawlers varen ’s nachts van volle zee tot dicht bij de kust”, zegt hij. „Ze halen de hele zee leeg. Dat is niet goed voor ons. Voor ons blijft maar een heel kleine vangst over.”

In Amadou’s tweede beroep zit ook de klad. Samen met een groep vrienden maakt hij muziek op feesten en partijen. Toeristenrestaurants en hotels zijn hun voornaamste klanten. Sinds de pandemie is deze bron van inkomsten dus ook opgedroogd.

Vijf jaar geleden begon Amadou aan zijn derde beroep, dat van agent. Het idee kwam van een neef. Samen organiseren ze nu eens per jaar een bootreis. Hun klanten, tachtig tot honderd per trip, bestaan voor het grootste deel uit vrienden en bekenden uit de buurt. Amadou hoeft niet aan werving te doen. De boot vult zich vanzelf.

„Het is natuurlijk business, maar tegelijk helpen we mensen die willen reizen”, zegt hij. „Van de honderd betalen er misschien zestig. Niet iedereen kan het zich veroorloven. Sommigen betalen het volle pond van 800 euro, maar de meesten betalen 400 euro. En wie echt niets kan betalen, laten we gratis instappen.”

Net als in Senegal treedt ook de politie in Gambia de laatste tijd strenger op tegen de clandestiene migratie, heeft Amadou gemerkt. Hij moet dus voorzichtig te werk gaan. Toch voelt hij zich geen misdadiger. „Wat wij doen is illegaal, omdat de regering het illegaal heeft gemaakt”, zegt hij. „Wij vinden dat we het recht hebben om te reizen. Vrijheid van verkeer is een mensenrecht. Maar jullie regeringen in Europa weigeren ons visa te geven. Als jullie naar Afrika gaan, leggen onze regeringen je niks in de weg. Ze eisen geen visum. Maar als wíj legaal willen reizen, zeggen ze in Europa: Dat kan niet, want je hebt geen visum. Dat is onrechtvaardig. Zolang dit niet verandert, zit er voor ons niks anders op dan het risico te nemen van de backway.”

Onderschept

Op het strand van Saly in Senegal ontmoeten we Mohamed Diop. Hij is 30, komt uit het nabijgelegen Mbour en heeft vanaf deze plek al twee pogingen gedaan om de Canarische Eilanden te bereiken. De eerste keer, in oktober, werd zijn boot kort na vertrek door de kustwacht onderschept. De tweede poging, enkele weken later, liep op een drama uit. Ten minste 23 van de 230 opvarenden verdronken toen de boot bijna kapseisde voor de kust van Saint-Louis in het noorden van Senegal. De beelden spoken nog vaak door zijn hoofd.17369374.JPGVoor IT-specialist Mohamed Diop is geen werk in Senegal. beeld Lex Rietman

Ondanks zijn traumatische ervaring wil Mohamed het opnieuw proberen. Hij is IT-specialist, maar in Senegal is geen werk voor hem. Het is een structureel probleem. Jaarlijks behalen 300.000 jongeren een universitaire graad, maar voor hen zijn slechts 25.000 banen beschikbaar. Mohameds visumaanvraag voor Frankrijk werd afgewezen. Ondanks een uitnodiging, een bankgarantie en bewijs van acceptatie door een Franse school.

Mohamed zou niemand aanraden in een visserskano naar Europa te stappen. Maar wie hier geen enkele bron van bestaan heeft zoals hijzelf, zou hij ook niet tegenhouden. „Als je met een visum door de voordeur naar Europa wil, gooien ze die voor je neus dicht”, zegt hij. „Voor ons zit er niets anders op dan de achterdeur te nemen. Daarom riskeren wij onze levens.”

Zijn de mensen die de clandestiene boottrips organiseren criminelen? „Nee, absoluut niet”, zegt Mohamed. „Dat is alleen maar propaganda van de regering. De meeste mensen weten dat. Wij zien ze nooit als bandieten of misdadigers. Natuurlijk kost een plek in de boot veel geld, want wie de reis organiseert, loopt een groot risico. Maar we kennen elkaar hier bijna allemaal, en wie echt niet kan betalen, krijgt korting of mag gratis mee. Organisatoren van de boottrips en kapiteins worden niet voor niets vaak samaritanen genoemd. Zij openen de deur naar de kans op een betere toekomst.”

Contrast

Samaritanen. Een groter contrast met het Europese perspectief is nauwelijks denkbaar. Zo komt een veel aangehaald rapport van Europol over illegale migratie tot de volgende conclusie: „Een complex, meedogenloos en multinationaal netwerk van migrantensmokkelaars is ontstaan rond Europa’s ongekende migratiecrisis. Het genereert miljarden euro’s voor de criminele groepen die daarbij betrokken zijn.”

Volgens Europol maakt meer dan 90 procent van de migranten op weg naar Europa gebruik van de diensten van deze migratiemaffia’s. Deze visie, waarin clandestiene migratie onlosmakelijk verbonden is met criminele netwerken en de internationale georganiseerde misdaad, ligt ten grondslag aan het Europese migratiebeleid.

De smokkelaars maken flinke winsten. Volgens een schatting van de Senegalese journalist Mountaga Kane, gespecialiseerd in clandestiene migratie, houden de organisatoren netto rond de 30.000 euro per trip over. In de regel komt dat neer op zo’n 3000 euro per persoon. In Gambia liggen deze bedragen ongeveer op hetzelfde niveau.

Het is veel geld, zeker in de West-Afrikaanse context. Maar daarvoor riskeren zij wel enkele jaren gevangenisstraf. En waarschijnlijk zijn het geen bedragen waar een „complex, meedogenloos en multinationaal netwerk van migrantensmokkelaars” van onder de indruk zou raken.

Meestal betalen migranten die vanuit Gambia en Senegal vertrekken 400 tot 600 euro voor een plekje in een boot naar Europa. Dat is een vermogen, want in Senegal is het jaarinkomen per hoofd 1430 dollar en in Gambia 750.

Toch lukt het in de praktijk ook veel arme families om het geld op tafel te leggen. Ze verkopen hun bezittingen, hun land en hun vee om één van hun kinderen naar Europa te kunnen sturen. Een familie-investering dus, in de hoop dat toekomstige geldzendingen de gezamenlijke inspanning zullen belonen. En het is altijd nog goedkoper dan een vlucht naar Europa en een visum, geeft zelfs een hoge politiechef in Saint-Louis toe.

In Dakar horen we de term samaritanen opnieuw, nu uit de mond van politicoloog Adama Mbengue. Hij deed onderzoek naar migratie en is lid van de mensenrechtenorganisatie ADHA. „Sommigen worden rijk van de clandestiene trips”, zegt Mbengue. „Dat klopt. Maar dat wil nog niet zeggen dat je ze crimineel kunt noemen. Het zijn geen maffia’s die de reizen organiseren, maar mensen uit de plaatselijke gemeenschap. Ze worden door de samenleving overwegend beschouwd als weldoeners en samaritanen. Ze zetten eten op tafel bij veel families.”17369373.JPGHet strand en de vissershaven van Tanji in Gambia. beeld Lex Rietman

Cijfers over geldzendingen maken dit laatste duidelijk. In 2020 stuurden Senegalezen in het buitenland (lees: Europa) 2492 miljoen dollar naar huis, 10 procent van het bruto binnenlands product. Gambia ontving relatief nog meer uit de diaspora. Ruim 30 procent van het bbp bestond uit geldzendingen.

Uitzonderingen

Lokaal georganiseerd, eigen initiatief van migranten (vaak simpelweg ”reizigers” genoemd), vissers en ‘gewone mensen’ als organisator van de boottrips in plaats van criminele netwerken, en ten slotte een verrassend positief maatschappelijk beeld van de smokkelaars. Het zijn elementen die steeds terugkeren in onze gesprekken met deskundigen en betrokkenen in de belangrijkste vertrekhavens van Gambia en Senegal.

Natuurlijk is er ook kritiek. Sommige passeurs (veermannen, red.) nemen je geld aan en verdwijnen met de noorderzon, vertelt de 82-jarige visser en buurtleider Badou Ndoye uit Mbour, Senegal. Zulke gevallen van oplichting komen vooral voor als de organisator van buiten de lokale gemeenschap komt. Dat zijn echter uitzonderingen. Meestal houden de passeurs of agenten zich aan de afspraken. Anders zouden zij zich het leven in de gemeenschap onmogelijk maken.

Ook komt het voor dat zij de boot te vol stouwen, met soms fatale afloop. We hebben een geval in Barra (Gambia) aangetroffen. De agent in kwestie moest vluchten voor de woede van zijn plaatsgenoten. Hij werd opgespoord en wordt nu vervolgd door justitie.

Europa presenteert de strijd tegen de clandestiene migratie als een strijd tegen de georganiseerde misdaad. Niet tegen vluchtelingen en migranten, maar tegen maffia’s die in mensen handelen. Dat is het officiële verhaal. Maar de werkelijkheid in Senegal en Gambia is een andere. Internationale criminele netwerken spelen hier geen rol in de migratie naar Europa.

Dat heeft gevolgen. Want moeten we nu concluderen dat Europa, ten minste in dit deel van de wereld, toch wel degelijk de strijd aanbindt tegen vluchtelingen en migranten?

Dit artikel werd mede mogelijk gemaakt door Money Trail, een organisatie die onderzoeksjournalistiek subsidieert.

[36]

ASTRID ESSED OVER WILDERS

https://www.astridessed.nl/tag/wilders/

[37]

TELEGRAAFERICA MEILAND KRIJGT HAATREACTIES OP TWITTERNA BOERKA UITSPRAAK IN JINEK30 OCTOBER 2021
https://www.telegraaf.nl/entertainment/1701368271/erica-meiland-krijgt-haatreacties-op-twitter-na-boerka-uitspraken-in-jinek

Erica Meiland is het gesprek van de dag op Twitter nadat ze vrijdagavond in Jinek behoorlijke pittige uitspraken over het dragen van een boerka heeft gedaan. Dat deed ze naar aanleiding van het boek over haar, Erica, de motor achter de Meilandjes, van Jan Dijkgraaf. Op Twitter regent het nu haatreacties naar haar, maar ook dochter Maxime ontkomt er niet aan, zo laat ze op Instagram zien.

In haar boek staat te lezen: „Er is echt geen meisje dat in de zomer op de fiets wil met een hoofddoek om. Je wil gewoon de wind in je haren voelen. Dát is vrijheid. Ik ben ook voor een boerkaverbod. Rot op joh, met je boerka.” Bij Shownieuws lichtte ze donderdagavond toe: „Ik kan echt niet tegen een hoofddoek. Daar zullen mensen wat van vinden en dan kunnen we in discussie gaan. Ik denk dat heel veel mensen erover denken zoals ik erover denk.”

Vrijdagavond bij Jinek liet ze weten nog steeds achter haar uitspraken te staan. „Maar er zit natuurlijk veel meer achter. Waar het mij om gaat, is dat ik het zo jammer vind voor die vrouwen.” Ze gelooft niet dat het dragen van een boerka uit vrije wil gebeurt. „Dan zeggen ze wel: ’Ik kies er zelf voor, ik wil het zelf doen’, maar ik geloof dat niet. Als je van kinds af aan de vrijheid hebt om je eigen keuzes te maken en je te kleden zoals je wil en respect krijgt en gelijk bent aan je broertje, dan ga je niet uit vrije wil jezelf helemaal bedekken.”

Chantal Janzen zegt van die uitspraken te schrikken. „Dan denk ik: lieve Erica, dat kan je niet zeggen, want je kan dat niet bepalen… Er zijn heel veel moslimvrouwen die dat wél fijn vinden.” Erica begrijpt dat, maar stelt dat dat door de cultuur komt. „Dat probeer ik juist uit te leggen: door hoe je opgroeit, door de cultuur van het constante hameren op dat ene, van: wees rein, wees volgzaam, blabla. Natuurlijk, als ik daar was geboren, had ik dat ook geloofd op een gegeven moment en had ik ook gedacht dat ik me netjes moest afdekken.”

Op Twitter is Erica zaterdagochtend naar aanleiding van haar uitspraken even trending topic. Ze krijgt een storm van hatelijke reacties over haar heen. Men noemt haar een ’islamofoob’, een ’racist’, ’facist’ of spreken ronduit scheldwoorden of bedreigingen naar haar uit. Mensen wensen dat de serie van de Meilandjes gecanceld wordt of dat ze nu nooit meer gaan kijken. Een moslima zegt dat ze ’echt niet door Erica gered hoeft te worden, ze redt het echt zelf wel’. Anderen, waaronder journalist Wierd Duk en schrijver Joost Niemöller, spreken hun waardering uit. „Recht voor zijn raap. Zou heel normaal moeten zijn. Toch?”, aldus Niemöller. Ook PVV-leider Geert Wilders mengt zich in de discussie. „Hulde, hulde, hulde. Nooit excuseren voor de waarheid.”

Dochter Maxime laat intussen op haar Insta Stories weten dat zij naar aanleiding van de uitspraken van haar moeder eveneens het mikpunt is van haat. Zo is te lezen dat iemand haar en haar kindje kanker en de dood toewenst.

EINDE ARTIKELMEDIA-COURANTDOCHTERTJES MAXIME MEILAND DOOD GEWENST NAUITSPRAKEN OVER ISLAM30 OCTOBER 2021
https://www.mediacourant.nl/2021/10/dochtertjes-maxime-meiland-dood-gewenst-na-uitspraken-over-islam/

Maxime Meiland heeft doodsverwensingen ontvangen na de uitspraken die zij en haar moeder Erica hebben gedaan over de islam. Het is momenteel voorpaginanieuws op de Telegraaf-site.

MAXIME BEDREIGD

Erica vindt dat er niet meer islam naar Nederland moet komen en heeft vrouwen in boerka’s ‘pinguïns’ genoemd. Maxime steunt haar: “Ze vindt vooral het hoofddoek dragen waanzin. Wat ook logisch is want waarom moet een vrouw haar haar verbergen omdat mannen een probleem hebben met hun seksualiteit. Zo wordt de vrouw weer de dupe.”

Die uitspraken komen Maxime duur te staan. Ze deelt nu privéberichtjes die ze op Instagram toegestuurd heeft gekregen van ene ‘dilantuanaa’. “Kanker racist dat je bent ik hoop dat je kanker kind dood gaat lelijke kanker hoer. Ik hoop dat je kanker krijgt inclusief je kind. Als je dood bent kom ik nog ff een keer op je graf pissen.”

WAT EEN LIEFDE

De bedreiger van Maxime wenst haar 4-jarige dochter Claire en pasgeboren baby Vivé dood. “Ik wens je kind de dood toe en ik hoop dat ze ongeneselijk ziek wordt lelijke kanker baby ook. Schaam je diep.”

Maxime reageert verbijsterd. “Wat een liefde!”, zegt ze.

De bedreigingen aan het adres van Maxime en haar gezin zijn momenteel het voorpaginanieuws van de Telegraaf-site. ‘Boerka-uitspraken Erica Meiland zorgen voor ophef, dochter Maxime bedreigd’, luidt de kop.

PVV STEUNT MEILANDJES

De Meilandjes krijgen steun van Geert Wilders, de partijleider van de PVV. “Hulde, hulde en nog eens hulde! Nooit excuseren voor de waarheid!”, twittert hij.

En zijn rechterhand Fleur Agema: “De Meilandjes trekken meer kijkers dan alle talkshows bij elkaar! Omdat ze tegelijkertijd zo flamboyant en volkomen nuchter zijn.”

EINDE ARTIKEL

EINDE NOTEN

Reacties uitgeschakeld voor Noten 21 t/m 37 bij ”Erica Meiland, de Boerka en de Hoofddoek”

Opgeslagen onder Divers

Reacties zijn gesloten.