NOTEN 15 EN 16/BIZARRE TIJDEN!

[15]
”De komst van vluchtelingen wordt vaak vergeleken met een ‘golf’, een ‘stroom’ of een ‘tsunami’. Deze metaforen en hyperbolen, regelmatig gebruikt door journalisten en politici, wekken zo de suggestie dat het om bedreigende natuurverschijnselen gaat die onverwacht en onbeheersbaar zijn, in plaats van om mensen, schrijft Pieter Tichelaar in zijn onderzoek naar de invloed van dehumaniserende taal in het vluchtelingendebat.”
ONE WORLD
HET GEVAAR VAN ”WATERTAAL”:
ASIELZOEKERS ZIJN GEEN ”STROMEN”
10 NOVEMBER 2022
 
Premier Rutte belooft ‘de asielinstroom te remmen’, de Telegraaf waarschuwt voor ‘instroom zo groot als een stad’ en tijdschrift Elsevier heeft het steevast over een ‘migratiegolf’. Media en politici hanteren vaak ‘watertaal’ als het over vluchtelingen gaat en dat beïnvloedt de beeldvorming. ‘Die metaforen wekken de suggestie dat het om bedreigende natuurverschijnselen gaat, in plaats van mensen.’
Hoe moeilijk het is om een evenwichtig en correct beeld van migratie te brengen weet de OneWorld-redactie uit eigen ervaring. Bij OneWorld proberen we mechanismen achter migratiebeleid te duiden, daarvoor leggen we ons oor te luister bij experts. Ook willen we migranten zo veel mogelijk zelf hun verhalen laten vertellen. Maar hoe doe je dat respectvol, zonder mensen in een hokje te plaatsen of een karikatuur van hen te maken?
De komst van vluchtelingen wordt vaak vergeleken met een ‘golf’, een ‘stroom’ of een ‘tsunami’. Deze metaforen en hyperbolen, regelmatig gebruikt door journalisten en politici, wekken zo de suggestie dat het om bedreigende natuurverschijnselen gaat die onverwacht en onbeheersbaar zijn, in plaats van om mensen, schrijft Pieter Tichelaar in zijn onderzoek naar de invloed van dehumaniserende taal in het vluchtelingendebat.
Een vluchteling neerzetten als een persoon, en niet als een statushouder of statistiek, is belangrijk omdat ‘vluchtelingen meer zijn dan het etiket dat ontvangende landen of hulporganisaties hen opplakken – hoe goedbedoeld soms ook’, betoogde historicus Leo Lucassen in 2015 in NRC.  Maar dat is toch waar (social) media ons mee bestoken: met beelden van grote groepen, met onheilsspellende statistieken, kortom: het beeld van het ontvangende land.

Onmenselijk beleid

Watermetaforen, zoals stroom, tsunami en golf, spreken extra tot verbeelding in een land als Nederland, waar men al eeuwen vecht tegen de kracht van de zee en waar een teveel aan water catastrofale gevolgen kan hebben. De beeldspraak doet denken aan de ‘plaagmetafoor’ die veel gebuikt wordt in racistische kringen. Het verschil met de mensen een plaag noemen, is dat water niet per definitie een negatieve connotatie opwekt, terwijl een plaag een concrete vergelijking zogenaamde ‘plaagdieren’ als luizen, sprinkhanen of kikkers suggereert.
Maar door vluchtelingen als één groep, ‘golf’ of ‘stroom’ te zien, neemt hun anonimiteit toe waardoor ze worden ontmenselijkt. De afstand die zo ontstaat, maakt het gemakkelijker om onmenselijk migratiebeleid te voeren, aangezien het niet meer gaat om een mens van vlees en bloed maar om een categorie: de ‘vluchteling’.

Terwijl, het verlangen naar een waardevol bestaan kun je niet ‘indammen’ of ‘controleren’. Mensen zíjn immers geen stromen, maar individuen die veiligheid zoeken en een beter leven voor zichzelf en hun familie wensen. Niet onbelangrijk: alle mensen hebben daar recht op: ‘Iedereen heeft recht op een behoorlijke levensstandaard’, aldus artikel 13 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. ‘Elk persoon heeft het recht zich vrijelijk te verplaatsen en vertoeven binnen de grenzen van elke Staat; heeft het recht welk land ook, met inbegrip van het zijne, te verlaten en naar zijn land terug te keren.’

Toch blijven debatterende politici en leiders dehumaniserende metaforen gebruiken. Zij beseffen misschien maar al te goed dat het woordgebruik een sturende rol heeft in het politieke debat en in de manier waarop burgers over die onderwerpen praten en denken.

De geraffineerdere wijze waarop we tegenwoordig dehumaniseren, die zelfs politiek ‘correcter’ is dan voorheen, verbaast Farish Noor, hoogleraar Internationale Politiek aan Nanyang Technological University in Singapore. In een interview met De Groene Amsterdammer vertelt hij dat we vroeger mensen gemakkelijk met het n-woord wegzetten als ongewenst. ‘Nu gebruiken we woorden als vluchteling, economische migrant, asielzoeker, maar altijd is er het idee in vervat dat ze iets van ons willen. Ze willen opvang, ze willen onze huizen, onze banen. Alsof het verlangen naar een beter leven iets verkeerds is.’

Vluchtelingen in ontreddering

Hoe moet je dan wel verslag doen van de komst van vluchtelingen? Naast grote groepen en hoge statistieken zien we vooral vluchtelingen in ontreddering, boten die tegen de golven steigeren, doodsbange mensen die dicht op elkaar gepropt zitten, huilende baby’s. Geen goed idee, schrijft de UNHCR, de vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties. ‘Richt je niet op het verleden van vluchtelingen: de huizen die ze hebben achtergelaten, de verloren geliefden, betaalde steekpenningen.’

 

‘Laat Shahm Maskoun, een 28-jarige vluchteling uit Syrië, in plaats daarvan zelf zijn verhaal vertellen’, aldus de UNHCR. Ze voegen daad bij woord en laten Shahm Maskoun, een 28-jarige vluchteling uit Syrië reageren. ‘De echte crisis wordt niet door vluchtelingen  veroorzaakt’, zegt hij, ‘maar door de media en politici die een negatief beeld creëren.’
EINDE
[16]
Wereldwijd zijn er bijna 80 miljoen mensen op de vlucht. Ongeveer 85% wordt opgevangen in minder ontwikkelde landen in de regio van de herkomstlanden. Dit hoge percentage is al jarenlang stabiel en drukt zwaar op betrokken landen. In Turkije verblijven 3,6 miljoen vluchtelingen, in Colombia bijna 2 miljoen gevluchte Venezuelanen. Pakistan en Oeganda vangen ieder 1,4 miljoen mensen op. In Libanon is een op de vier inwoners een Syrische vluchteling. Ter vergelijking: in Europa verblijft zo’n 8% van het totaal aantal mensen dat wereldwijd op de vlucht is. Nederland ontving in 2020 ruim 19.000 asielaanvragen. Kortom, opvang in de regio is sinds jaar en dag een realiteit.”
ADVIESRAAD MIGRATIE
WIST U DAT….? FEITEN EN FICTIES OVER
MIGRATIE (DEEL 6)
VLUCHTELINGENOPVANG IN DE REGIO IS AL REALITEIT
8 MAART 2021

‘Opvang in de regio’ als ultieme oplossing voor het asielvraagstuk wordt in het migratiedebat breed gedeeld: vanuit solidariteit met vluchtelingen en eerste opvanglanden, om de komst van vluchtelingen naar Europa (en Nederland) te voorkomen en/of om vluchtelingen direct terug te sturen naar waar ze vandaan komen. Opvang in de regio is geen nieuw idee. Politieke aantrekkingskracht hiervoor bestaat al decennia. Denemarken stelde het in de jaren tachtig voor. Nederland volgde begin jaren negentig met plannen van staatssecretaris Kosto. In 2003 presenteerde de Britse premier Blair zijn New Vision on Refugees en in het jaar daarna kwam Duitsland met het plan van Schily. Naar aanleiding van het grote aantal vluchtelingen in 2015 stelde het Nederlandse kabinet de ‘stip-aan-de-horizon-brief’ op.

Maar wat wordt er eigenlijk bedoeld met ‘opvang in de regio’? En wat moet er gebeuren zodat deze opvang leidt tot een oplossing voor vluchtelingencrises?

Cijfers en definities

 

Wereldwijd zijn er bijna 80 miljoen mensen op de vlucht. Ongeveer 85% wordt opgevangen in minder ontwikkelde landen in de regio van de herkomstlanden. Dit hoge percentage is al jarenlang stabiel en drukt zwaar op betrokken landen. In Turkije verblijven 3,6 miljoen vluchtelingen, in Colombia bijna 2 miljoen gevluchte Venezuelanen. Pakistan en Oeganda vangen ieder 1,4 miljoen mensen op. In Libanon is een op de vier inwoners een Syrische vluchteling. Ter vergelijking: in Europa verblijft zo’n 8% van het totaal aantal mensen dat wereldwijd op de vlucht is. Nederland ontving in 2020 ruim 19.000 asielaanvragen. Kortom, opvang in de regio is sinds jaar en dag een realiteit.

Een van de gedachten achter het opvangen van vluchtelingen in de regio is dat dit terugkeer naar het land van herkomst makkelijker maakt. Maar veilige en snelle terugkeer is vaak geen reële optie. De crises in de landen van herkomst zijn veelal langdurig en complex van aard en fragiele post-conflictsituaties maken grootschalige terugkeer van vluchtelingen dan ook vaak onmogelijk. Ongeveer 15,7 miljoen vluchtelingen verblijven bijvoorbeeld langer dan vijf jaar in zogenoemde ‘protracted refugee situations’ in de regio. Daarvan keerden in 2019 slechts 317.200 mensen terug. Sommigen zien kans om verder te vluchten naar Europa, en nemen daartoe veel risico’sHervestiging via UNHCR is slechts beperkt tot een ‘lucky few’. Meer dan 10% van de vluchtelingen is niet veilig in de regio en zou eigenlijk direct elders bescherming moeten krijgen. Maar in 2019 worden slechts 63.696 van de 1.4 miljoen kwetsbare vluchtelingen via de UNHCR hervestigd in Europa en landen als Canada en Australië.

Overigens wordt ‘opvang in de regio’ in het politieke debat ook wel eens uitgelegd als ‘externalisatie of external processing’. Maar dan gaat het om het terugsturen van asielzoekers naar locaties buiten de EU zoals bijvoorbeeld naar Noord-Afrikaanse landen. Daar wordt dan de asielprocedure uitgevoerd door de EU lidstaten.

Erbarmelijke omstandigheden zonder toekomstperspectief

Van Heuven Goedhart, de eerste Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen, zei in 1955 al: refugee camps should burn holes in the conscience of those who are privileged to live in better conditions.  Inmiddels verblijft 60% van de vluchtelingen in stedelijke gebieden in plaats van in opvangkampen. Velen van hen verkeren in nijpende omstandigheden. Niet iedereen is geregistreerd of heeft papieren. Verblijfsomstandigheden zijn slecht en de hygiëne bedroevend. Vaak is er een beperkte toegang tot voorzieningen zoals zorg, onderwijs en werk en heerst er een grote mate van onveiligheid zoals risico’s op verkrachting, uitbuiting en detentie. Vluchtelingen zitten gevangen in compleet uitzichtloze situaties. En toch proberen zij het beste te maken van hun leven. Daarbij kunnen zij, en de landen die hen opvangen, zeker nog meer ondersteuning gebruiken. 

Meer ondersteuning en geld nodig om beschermingscapaciteit te versterken

Volgens het Vluchtelingenverdrag is bescherming meer dan alleen het bieden van eerste humanitaire crisisopvang in de vorm van onderdak, water en voedsel. Het betekent ook het creëren van een toekomstperspectief: zowel duurzame veiligheid als economische zelfstandigheid. De landen die de meeste vluchtelingen opvangen hebben het vaak al zwaar en kunnen deze lasten niet alleen dragen. Het belang van meer samenwerking en betere verantwoordelijkheidsverdeling tussen landen van eerste opvang, landen van herkomst en asiellanden is erkend in het Global Compact for Refugees.

Nederland speelt binnen de EU al langere tijd een voortrekkersrol als het gaat om betere bescherming in de regio. Jaarlijks investeert Nederland 128 miljoen in de rechtspositie van, het onderwijs en de werkgelegenheid voor vluchtelingen en ontheemden. Deze ontwikkelingsgerichte inzet is een goede stap. Maar er is veel meer (EU) geld nodig. Zo is bijvoorbeeld maar voor 57% procent voldaan aan de financieringsbehoefte van regionale bescherming voor Syriërs. En geld alleen is niet voldoende: ook het hervestigingsquotum zal drastisch ophoog moeten. Dat geldt ook voor Nederland. Daarmee ontlast je namelijk daadwerkelijk de regio en bescherm je de meest kwetsbare vluchtelingen.

Bescherming in de regio aanvullend op asiel in Europa

Het is niet realistisch, en vanuit solidair oogpunt ook niet wenselijk om te verwachten dat verbetering van de beschermingscapaciteit in de regio tot gevolg heeft dat het aantal asielaanvragen in Europa of Nederland tot een nulpunt daalt. Zelfs als de situatie voor vluchtelingen in de regio verbetert, zullen er altijd vluchtelingen zijn die ook in de buurlanden vervolgd worden. Dat kan zijn vanwege hun politieke activiteiten of hun geloof. Ook zullen er altijd  andere redenen zijn om door te reizen en hier asiel aan te vragen. Afschaffen van de nationale asielprocedures is dan ook geen optie. Het internationale en Europese vluchtelingenrecht bepaalt dat altijd individueel moet worden beoordeeld of terugkeer veilig genoeg is, en de geboden bescherming voldoende perspectief biedt voor een menswaardig bestaan. Dat is de kern van vluchtelingenbescherming, waar ook ter wereld.

Dit blog is samengesteld door Hugo Fernandes Mendes en Myrthe Wijnkoop 

 

Lees verder in de blogserie

  • Wist u dat…? Feiten en ficties over migratie (deel 1)

    De meeste migranten komen niet voor asiel

    Nieuwsbericht | 05-02-2021 | 16:03

  • Wist u dat …? Feiten en ficties over migratie (deel 2)

    Opzeggen Vluchtelingenverdrag schaadt ook Nederlands belang

    Nieuwsbericht | 10-02-2021 | 16:30

  • Wist u dat …? Feiten en ficties over migratie (deel 3)

    Nederland heeft relatief weinig kennismigranten

    Nieuwsbericht | 16-02-2021 | 20:00

  • Wist u dat …? Feiten en ficties over migratie (deel 4)

    Meeste alleenstaande minderjarige vreemdelingen uit Syrië

    Nieuwsbericht | 23-02-2021 | 11:41

  • Wist u dat …? Feiten en ficties over migratie (deel 5)

    Strafbaarstelling van irregulier verblijf heeft weinig toegevoegde waarde

    Nieuwsbericht | 01-03-2021 | 18:46

EINDE

Reacties uitgeschakeld voor NOTEN 15 EN 16/BIZARRE TIJDEN!

Opgeslagen onder Divers

Reacties zijn gesloten.