Nieuw Europees asielbeleid (Migratiepact)
Vanaf 12 juni 2026 gaan nieuwe asielregels gelden in de Europese Unie (EU). Zo moeten er strengere controles aan de buitengrenzen komen, snellere asielprocedures en beperkingen voor asielzoekers om door te reizen naar andere EU-landen om daar asiel aan te vragen. De nieuwe regels zijn het gevolg van het Europese Asiel- en Migratiepact.
Europese Migratiepact in het kort
Het Europese Asiel- en migratiepact moet helpen om de instroom van migranten te beperken en migratie beter te beheersen.
Lees:
- de uitleg over het Asiel- en Migratiepact op de site van de Europese Raad;
- de uitleg van het Asiel- en Migratiepact op de site van de Europese Commissie.
Europese asielregels opnemen in Nederlandse wet
Het Migratiepact bestaat uit 1 richtlijn en 9 verordeningen. Om die in Nederlandse wet- en regelgeving op te nemen is een wijziging van de Vreemdelingenwet nodig.
Daarvoor heeft het kabinet op 4 juli 2025 de Uitvoerings- en implementatiewet Asiel- en migratiepact 2026 naar de Raad van State gestuurd voor advies. De Tweede en Eerste Kamer moeten het wetsvoorstel nog goedkeuren.
Afspraken in migratiepact
In het Migratiepact staan onder andere de volgende afspraken:
Controle aan de Europese buitengrenzen
- EU-landen moeten de identiteit van asielzoekers sneller vaststellen met een zogeheten screening.
Lees meer over de nieuwe EU-regels voor screening op de site van de Europese Raad. - EU-landen die asielzoekers op hun grondgebied aanhouden die illegaal de buitengrenzen zijn overgegaan, moeten die binnen 3 dagen alsnog screenen.
- EU-landen moeten gegevens van asielzoekers en migranten zonder de juiste papieren in een Europese databank invoeren. Daarmee kan de EU beter in de gaten houden in welke landen iemand asiel heeft aangevraagd.
Lees meer over de EU-maatregelen om de databank uit te breiden op de site van de Europese Raad.
Nieuwe regels over wie bescherming krijgt en snellere procedures
- Er komen verplichte grensprocedures voor specifieke groepen asielzoekers. Het gaat bijvoorbeeld om asielzoekers die weinig kans maken op asiel (uit landen waarvan de EU-landen 20% of minder van de asielverzoeken goedkeuren). Of asielzoekers die een gevaar zijn voor de openbare orde of nationale veiligheid. Die moeten aan de EU-grens al horen of ze mogen blijven of niet. Als ze geen asiel krijgen, start direct de terugkeer naar hun thuisland. De verplichte grensprocedure gaat niet gelden voor alleenstaande minderjarige vluchtelingen (behalve als ze een gevaar vormen voor de openbare orde of nationale veiligheid).
Lees meer over de nieuwe EU-regels voor de asielprocedure op de site van de Europese Raad. - EU-landen moeten zorgen voor genoeg capaciteit voor deze grensprocedures voor asielzoekers. In de hele EU moeten 30.000 asielzoekers tegelijk zo’n grensprocedure kunnen doorlopen. Nederland moet 211 asielzoekers deze procedure gelijktijdig kunnen laten doorlopen.
- EU-landen mogen in crisissituaties afwijken van de regels. Bijvoorbeeld als plotseling grote aantallen vluchtelingen naar de EU komen. Of als een EU-land kampt met een natuurramp of epidemie. Het moet de Europese Commissie dan vragen om af te mogen wijken van de asielafspraken en aantonen dat er sprake is van een crisis of overmacht.
Lees meer over de EU-maatregelen bij een migratiecrisis op de site van de Europese Raad. - Asielzoekers moeten tijdens hun procedure samenwerken met de autoriteiten. Ze moeten bijvoorbeeld de juiste gegevens verstrekken over hun identiteit en nationaliteit, de gehele asielprocedure beschikbaar zijn voor vragen of gehoor en in het land blijven waar ze asiel hebben gevraagd. Doen ze dat niet dan kan een land de asielaanvraag tijdelijk stoppen of afwijzen.
- Kinderen die asiel aanvragen moeten binnen 2 maanden na hun asielaanvraag naar school (was 3 maanden).
- Minderjarigen zonder ouders of begeleiders, gehandicapten, ouderen, slachtoffers van foltering en asielzoekers met trauma’s moeten snel ondersteuning krijgen. Zo moeten kinderen direct een voogd krijgen.
Meer hulp tussen EU-landen
- EU-landen moeten gezamenlijk jaarlijks minimaal 30.000 asielzoekers overnemen of € 20.000 per asielzoeker betalen aan EU-landen die veel asielzoekers opvangen.
Lees meer over deze EU-maatregelen om asielzoekers eerlijker te verdelen (solidariteitsmaatregelen) op de site van de Europese Raad.
EINDE
De grensprocedure is in de eerste plaats bedoeld voor ‘kansarme’ asielzoekers. Daaronder vallen volgens het pact mensen uit ‘veilige landen’, een begrip dat ruim wordt uitgelegd. De Vries: ‘Marokko zal eronder vallen, terwijl lhbtiq+-personen daar grote problemen hebben, en ook Tunesië, waar oppositieleden vervolgd worden.’ Bovendien kun je naar een ‘veilig derde land’ worden teruggestuurd. ‘Dat is een land waar je niet vandaan komt, maar waar je bijvoorbeeld onderweg hebt verbleven.’
In het pact staat ook dat zo’n derde land in principe ‘veilig’ is als de EU er een overeenkomst mee heeft gesloten. De Vries: ‘Maar of de EU een overeenkomst sluit met een derde land zegt weinig over de daadwerkelijke bescherming voor vluchtelingen in dat land. Ook hoeft zo’n land het Vluchtelingenverdrag niet meer ondertekend te hebben om als ‘veilig’ te worden aangemerkt. Dat baart ons zorgen.’
EU DEALS MET MAURETANIE EN EGYPTE
Ondanks de mislukte deal met de president van Tunesië sloot de EU dit jaar alweer deals met Mauritanië en Egypte – twee landen met autocratische regimes en een slechte reputatie op het gebied van mensenrechten en vluchtelingenbescherming.
Naast ‘veiligelanders’ kunnen ook asielzoekers die met valse of zonder documenten reizen naar de grensprocedure worden verwezen. De Vries: ‘Maar veel asielzoekers hebben geen geldig document bij zich – soms nooit gehad, soms kwijtgeraakt of afgenomen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor veel Syrische en Afghaanse vluchtelingen. Zij lopen dus óók het risico op detentie.’
Tineke Strik, hoogleraar migratierecht aan de Radboud Universiteit Nijmegen en Europarlementariër voor GroenLinks, deelt de zorgen. Ook betwijfelt ze of mensen in de grensprocedure wel een eerlijke kans krijgen. ‘Velen komen getraumatiseerd aan en gevangenschap is heel stressvol. Hoe vind je de rust en de hulp om goed je verhaal te kunnen doen? En na een afwijzing heb je maar vijf dagen om in beroep te gaan. Tijdens die procedure kun je al worden uitgezet.’ Dat dit laatste te voorkomen is met een spoedprocedure stelt haar niet gerust: ‘Hoe ga je die voeren? Er zijn veel te weinig advocaten, en in bijvoorbeeld Griekenland mogen veel hulporganisaties niet eens de kampen en detentiecentra in om mensen te helpen.’
Om het beeld nog somberder te maken: het pact beschrijft ook dat landen zich niet hoeven te houden aan allerlei beschermende regels in het geval van – vaag omschreven – crisissituaties. Als een land bijvoorbeeld vluchtelingen gebruikt om een EU-land onder druk te zetten (denk aan Belarus, dat doelbewust vluchtelingen de grens met Polen overstuurde), dan mag dat EU-land alle binnenkomende mensen gevangenzetten. De wereld op zijn kop: vluchtelingen worden gestraft omdat een land zich misdraagt.
Het pact biedt nauwelijks oplossingen voor de huidige problemen, zegt Strik. ‘Je moet uitgaan van vluchtelingenbescherming en gedeelde verantwoordelijkheid. Dan bouw je aan onderling vertrouwen en kunnen landen elkaar aanspreken op hun verantwoordelijkheid. Maar de lidstaten wilden dit niet en maakten in de laatste onderhandelingsfase handig gebruik van de druk die bij het Europees Parlement leefde om vóór de Europese verkiezingen de kiezer iets te “leveren”. En de grenslanden namen de zware taken voor lief omdat ze rekenen op steun voor grensbewaking en deals die vluchtelingen weghouden.’
Toch ziet Strik ook een lichtpuntje in het pact: ‘Er is een begin van verplichte solidariteit tussen de landen: de niet-grenslanden moeten een beperkt aantal asielzoekers overnemen van de grensstaten. Ze kunnen die verplichting ook afkopen met 20.000 euro per vluchteling, maar als er problemen ontstaan omdat landen te weinig asielzoekers overnemen, mogen ze geen doorgereisde asielzoekers meer terugsturen.’ Minder fraai is dat het ‘afkoopgeld’ gebruikt kán worden voor betere opvang, maar evengoed voor strengere grensbewaking.